Gå til innhold
Fiskersiden

Noen kast etter handletur ga en fin og feit Ørret på 1,49 kg !


gundhus
 Share

Recommended Posts

20.05.2015

Skulle bare en liten tur på butikken, men har jo kjøpt meg årskort så jeg tok med stanga for å prøve noen kast etter handleturen. Egentlig bare for å dempe fiskesuget og når man har slike muligheter bare noen få minutter unna. Så var det vel på tide også!
Hadde egentlig lite trua, men tok noen kast.
PANG!!!!
og på ca det 8 kastet smeller det tell i stanga,2 m fra land og mothøggsrefleksen satt direkt, den var visst ikke glemt ;-)
Men det er veldig lenge sia man har stått å kasta fra land (flere år sia i elv).
Og fisken var sprelsk som fy og har ett par utras, før den spretter rett til værs.
Det pleier og være ett kritisk punkt, men etter videre kamp så seeig den inn i håven.
Og fikk nå se at jeg ikke hadde trengt å være nervøs for å miste`n. Den hadde slukt wobbleren med begge treblene, uff tenkte jeg.
For jeg hadde ikke tenkt tell å ta med noe fisk i dag, men etter den lille operasjonen med tanga, så blødde den så fælt at den fikk bli med hjem.
Fiskeskjelven får jeg alltid når jeg har på en pen fisk, det kan Otto (kamerat) skrive under på ;-) og denne gangen var intet unntak.
Beina satt igang og riste, hehe.
Må bare le av det :-)
Men fikk roa meg såpass ned, så jeg fjerna den ene treble kroken på wobbler`n og tok vel en ti kast tell, før jeg ga meg.
Ikke helt den størrelsen man er vant til på trolling, men nesten tangering av persen min fra land i elv/ferskvann og kjempe morro på lett utstyr.
1,49 kg, 48 cm og 30 cm rund.
Husker ikke åssen man regner ut k-faktor,men så jo at den var feit ;-) (fant d ut etterpå 1,347)
Så når man først måtte kille'n, så var det jo en fin matfisk :-).
(Dårlig kjøkkenvask bilde, men hadde ikke kameraet mitt akkurat nå og ikke så bra tlf.Så det måtte bare bli sånn ,men det er jo opplevelsen som teller ;-) og bildet juger litt, for den var ikke så blank og var en hann fisk).

post-1620-0-49470700-1432662343_thumb.jp

post-1620-0-59751500-1432662419_thumb.jp

post-1620-0-27725300-1432662454_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig fisk, men ka det e for mishandling av den ? :( (mishandla sjøl en sjøørret på 1.7kg ifjor, så æ skakke sitt på no høy hest her)

Men ikke skjær filet av fisk før den har vært i rigor, da end man bare opp med en veldig kort (ca. 30% kortere), fordi fibran trekk sæ sammen under rigor, og sida musklan ikke sitt fast på beinan, så strekkes de ikke ut når fisken "e ferdig i rigor". Samtidig e det bevist ved blinde smaksprøva at fisken virka tørrere om filetan e skjært pre-rigor, eller BLODFERSK som det hete på godt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp begynt å filitere fisk, så har mye å lære. Men må bare få si: at den som ligger på tallerken er bare halvparten, delte fileten i 2 før jeg stekte den. Og den andre hele fileten (den peneste) ;) ga jeg til mutter`n. Og restene etter filetene har jeg fryst ned sammen med skall fra 1 kg ferske reker, som skal brukes til å koke fiskekraft til fiskesuppe.

Men det var faktisk ikke mye kjøtt igjen på fisken etter filitering og innrømmer så gjerne at det kunne vært gjort mye bedre og at den ikke blei så fin etter at jeg hadde fjerna alle bein.

Men ett sted må man jo begynne for å lære. Er bare 3 gangen jeg filiterer en fisk (har alltid levert fiskene til mutter`n og stefatter`n, så det er han som alltid har gjort det). Selv om jeg har fiska hele livet ;)

Endret av gundhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jo at den som ligger på fatet er en del av fileten, men ser jo av den "rå" fileten at den er rimelig kort og "bred" iforhold til hva den burde være. Som sagt, maksimal "forkortelse" er ca. 30% om man fileterer den før rigor/dødsstivhet, og det oppdaga jeg på den harde måten selv :P

Og det med å fileter fisk, det læres fort. Bare husk SKARP kniv.. farlig med sløv, for da må man legg mer kraft i, og når det går galt, så bli det ikke bare ett lite kutt i fingern, men ofte amputasjon av kroppsdela/utvomming (e en grunn til at slaktera og fiskehandlera ofte går med brynje)

Det er også veldig forskjellig fra fisk til fisk, men fisk i samme slekt har ofte lik oppbygging.. utenom lange og brosme, som ligner mer på steinbiten (men det ser man jo også på kroppsfasongen)

Rapala sine kniver med hvitt skaft til ca. 99kr eller vinrødt skaft til enda mindre, er kjempegode, og lett å slipe opp igjen. Den med vinrødt skaft er litt kortere, og veldig fint egnet til små laksefisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.