Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til fluesnøreoppsett.


naaro
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har tatt steget inn i fluefiskeverdenen, og trenger sårt hjelp til å sette opp utstyret. Utstyret skal brukes til å fiske laks i elver i Møre og Romsdal, hovedsakelig på Sunnmøre. 


Jeg har kjøpt stang og snelle:
Scierra Flylite V2 12,8' #8/9
Scierra Traxion 2 #8/10

Har funnet på nettet at anbefalt vekt for denne stangen er 25-27g (Antar dette er oppgitt i gram). 
Har videre forsøkt å lese meg opp i den skogen av informasjon som finnes om emnet på nettet, men begynner å føle meg litt "lost".. 
Det jeg lurer på er:


Hva er det jeg trenger av backing? Holder det med multifilament med høy nok bruddstyrke for laksefiske? 
Hva er shooting line? Er dette en annen form for sen som skjøtes på backingen, eller følger dette med når en kjøper selve fluesnøret? 
Angir anbefalt vekt for stangen hvor mye kun fluesnøret skal veie, eller er det snakk om samlet vekt for fortom+fluesnøre+shooting line+ backing? 

Jeg skal selvfølgelig på kurs nå før sesongen starter, men har lyst til å bruke min eget utstyr på kurset slik at jeg lærer det å kjenne. Setter derfor stor pris på hjelp/forslag til hvordan jeg kan sette opp utstyret. 

Takk! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg har god erfaring med Guidelines Triple-D sitt klump system, som igjen kommer i flere varianter av synkegrader, favoritten er "Flyt, hover, intermediate", mens tidlig i sesongen, litt avhengig av str på elv, gjerne "flyt, synk 1 , synk 2" . Altså Triple-D betyr nok at det er 3 forskjellige synkegrader i ett snøre/klump.

På snella har du først: backing ->      Skyteline         -> Så kommer "skyte klumpen"
                                                    aka. Shootingline                              aka. belly

I veska mi som jeg labber rundt med har jeg skyteklumper med alt fra rein flyt til triple-D ned mot synk 4 osv. Skyteklumpen bytter jeg ut ettersom hvordypt jeg ønsker å fiske og når tid på sesongen.

Igjen så er dette et skyteklump system som jeg kaller det, og IKKE et helsnøre system. Forskjellen er at man på helsnøresystemet får skyteline/shootingline og belly/klump i ett snøre. Men jeg personlig har aldri testet dette, så kan ikke uttale meg om dette er bra eller ei i forhold til klumpsystem. 

Jeg er i hvert fall veldig komfortabel med det, altså: "backing->shootingline->klump->fortom(ca 1,5 stanglengde"->tippet" , men det er nok fordi at det var det jeg begynte med og ble god på når gjaldt speykasting. Det kan være greit å komme seg ned til elva før sesongstart å øvekaste litt med speyteknikker før det real deal. Gjerne fra begge sider og øve på forskjellige vinkler.
Det verste jeg vet er å komme ned til elva og kuke det til med kasta pga feiltilpasset klump (vekt og lengde)

Men igjen, veldig individuelt. Speykasting er enten så kommer det naturlig eller så kan det ta tid å mestre om du er heilt fersk med fluekasting. Youtube og Henrik Mortensen har jeg brukt noe tid å følge med på.

Min erfaring med skyteliner/shootinglines:
Dette er den delen mellom backing og slyteklumpen. En skuyteline er normalt på 30 meter og kommer i flere varianter også. Gjerne i monofilament lignende form, eller som en mellomting mellom coatet versjon og mono. Når du kaster og skyter klumpen ut, så er det essensielt å ha en skyteline som er god, med det så mener jeg med lav diameter og som glir bra gjennom ringene.
Jeg personlig foretrekker skyteline som ikke er coatet, altså noe som kan ligne på mono. vet ikke hva det heter, mener jeg hadde LOOP LTS på en-hånds stanga, og er veldig fornøyd med det. Av og til bruker jeg den på to-hånd'en også, bare ved å bytte ut klumpen og det funka fett det!

Det essensielle her etter min mening er bruddstyrken, kanskje mellom 11 og 15 kilo for å unngå at diameter på lina blir for høy. Bruddstyrke opp i mot 20 kg mener jeg diameteren blir for høy.
Men igjen veldig individuelt og str på fisk man fisker, også kan lavere diamtere på lina føre til økt kluss på lina? næææh... Men sånn kan jo skje med alt da..

Skyteklump:
Det beste er å bare stikke ned til en lokal fiskesjappe og få dem til å tilpasse klumpen i forhold til lengden på stanga og vektklassen.
Men skal du gjøre dette selv er det jo alltid en ting om å finne rette kjemien som fungerer best for deg. Jeg har prøvet og feilet mye. I begynnelsen da jeg var heilt fersk likte jeg kortere klumper. Jeg fisket med ren flyt, på ei 14 fot #9/10 stang, og kunne gjerne klippe klumpen 0,5 meter og satt på en en synkefortom (poly leader fast sink).

Skal du gjøre det selv så anbefaler jeg å kjøpe skyteklump i enten #8 eller #9. Jeg personlig velger en klasse opp hvis jeg benytter en stang av den art du kan kalle litt rask aksjon og tip flex. Men er stangen myk hadde jeg valgt #8. Dette er kun i forhold til min kastestil, så ikke en selvfølge eller en regel du må følge!

Essensielt her er anbefalt velt for stang er 25-27g , så da finner du deg et snøre i denne vektklassen, om det er #8 eller #9 finner du i spesifikasjonen på produktet.
Skal du tilpasse selv fordi du føler det ikke funker bra, så allid, alltid, det gjør i hvert fall jeg,  eksperimentere med lengde på fortommen og tippet før man velger å klippe i klumpen.

Skitt fiske!

SNELLE -> BACKING -> SKYTELINE -> SKYTEKLUMP -> FORTOM ->TIPPET (ved behov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25-27 gram virker noen lett til en 8/9 stang heller en 30/34 gram vil jeg tro passer bedre.Jeg for min del hadde kjøpt meg en  Rio scandi short versitip i klasse 8, 31 gram veier denne. Dette er en kjempe god  line og da trenger du ikke noe flere flueliner en dette. Settet inneholder 4 utskiftbare spiser fra flyt til synk 6.Som backing bruker jeg billig Kina braid kjøpt på Ebay ,40 lb holder i massevis. http://www.ebay.com/itm/500M-1000M-Spectra-Dyneema-Filo-da-pesca-trecciato-Extreme-PE-Braid-fishing-line-/351335236694?var=&hash=item51cd364456:m:m7aA6G-T2jDFfly81oyaIEQ

Som skyteline bruker jeg Sunset amnesia, billig og absolut den beste. anbefaler den røde i 30 lb

  http://www.ebay.com/itm/Sunset-Amnesia-100m-Spools-10lb-40lb-All-Colours-/110708895047?var=&hash=item19c6c3ad47:m:mTtHwy1GtWJ0MNQ7hEVkg_g

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fluesnorer/tohaands-skyteklumper/rio-scandi-versitip/rio-scandi-short-versitip-7-425gr-28g-flyt-med-4-tips-151215-p0000135211

 

 

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.