Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøkreps i Telemark?


kongekrepsen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Hadde svigerfar på besøk i Ryfylke i fjor høst, hvor han fikk være med på et sjøkreps eventyr han seint vil glemme. Dette resulterte at han satset stort, og har nå investert i 20 stk teiner, samt en haler  (dette etter han fikk 1 sjøkreps i havteina).

Nå har trekket godt og vel 200 tomme teiner, og jeg merker han begynner å miste motet.  Jeg har prøvd å gi gode råd, som å sette på dybder på 80-120m. Bunnforhold er søyle, der skråning bare er et pluss. Han har ikke ekkolodd, så jeg mistenker at det muligens er for mjuk bunn hvor han setter?

 

Det jeg lurer på er om noen kan gi meg noen konkrete tips for dette fisket i Telemark? Hytta hans ligger i Brevik, så gjerne i nærheten av dette.  Gode tips og erfaringer mottas med stor takknemlighet. Gjerne på PM :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg fisker sjøkreps utenfor horten, og får ganske bra med kreps. jeg vet at det er bra forekomster utover rundt færder, som ikke er så langt unna. Tipper du har rett i dine antagelser om feil setting. Jeg får desidert mest når jeg treffer i skråninger med blanding av berg og blåleire, i fjor fikk jeg noen og tjue på ti teiner på det meste. Jerg har også bommet med settinga noen ganger, og da har det vært lite eller ingenting. Hvis han heller ikke har gps, og kan bruke denne, så blir det litt vanskelig å treffe rett. Jeg har snakka med noen som har prøvd her omkring også, uten å få noe. De satte ikke teinene riktig, bare slengte dem ut på måfå. jeg kikka litt på kartet, og det ser ut som det er mye mudderbunn innover fjorden der. Du burde kanskje overtale ham til og dra lenger ut. Og sjekk hvilke agnbokser han bruker, de bør ha veldig små huller her, det er mye grunnåte og ikke minst slimål. Hvis disse kommer til agnet, så eter de det tomt før det surner, da blir det lite i teinene. I tilegg kan du spørre hvor ofte han trekker de. Jeg lar de stå ei uke i slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt og utfyllende svar, Cannonbang.

 

Utstyret hans er det ikke noe å utsette på. Agnboksene har 2mm hull. Disse blir agnet med OKmarine sine pellets. Teine står vel 3dager som minimum, ofte lengre. 

 

Har studert kartet i område selv, men blir frustrert av hvor mye mudd som er markert. Slik jeg ser det blir det litt lotto, ettersom vi ikke har snøring om bunnen er for mjuk til å bygge tunneler. Personlig setter jeg på leire, noe som har gitt resultat. 

 

Er det noen som vet hvordan jeg skal få mer detaljer om havbunnen der borte(uten ekkolodd)? bruker Norgeskart sine gratis sjøkart. Finnes det noen som gir mer og bedre detaljer enn dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.