Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfiske i øvre Drammenselva


Xian
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve en tur hit. Er det noen som har vært her før? Skal vel prøve både flue, mark og sluk. Linnerudøra skal vist være en fin plass, noen som har noen andre tips eller erfaringer her ifra? Kankje noen som vet om bedre fiskeplasser i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal faktisk dit i kveld! Skikkelig bra elv egnet for alle typer fiske. Linnerudøra er kjempebra flueplass, men det er mange andre bra flueplasser lenger oppover mot Gravfoss. Mange bra mark- og slukplasser mellom Linnerud og Gravfoss forresten, på begge sider. (Og nedenfor Linnerud også) Embretsfoss er også verdt et besøk.

Selv skal jeg bare ha med slukstanga i kveld, men jeg regner med å få fisk!

http://www.flyshop.no/aamotff/startside.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Kulpen nedenfor Gravfoss kan være bra etter større ørret, samme med nedenfor Embretsfoss. Men det er flere plasser hvor det innimellom blir tatt sværinger opp mot 5 kg (til og med over).

Var en tur i går kveld uten at det var så voldsomme greier. Sommervarmen har nok gjort sitt for å dempe ørretens aktivitet. Fikk 5 stk på og under minstemålet på 30 cm (som ble sluppet ut igjen), og en på 35cm. Den på 35 cm tok på en Rapala Husky jerk 10cm, en wobbler som har vist seg å fungere bra i Drammenselva.

Se bilde: (jeg ser riktignok helt psyko ut, men ørreten ser normal ut): http://foto.aftenposten.no/show_image_stre...3&dx=527&dy=395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hei, jeg blåser liv i denne tråden igjen! Jeg tenkte å slå ihjel ventetida frem mot laksesesongen med

ørretfiske i Åmot/Geithus området. Noen som kan si litt om hvor jeg bør parkere hva som er best i april/mai (sluk/mark)?

Slenger meg på denna jeg å. Kan jo fiske Ørret til tirsdag gitt :D

Parkering i Åmot på øvre del av embretsfoss, kan jeg jo nevne Elko/modulvegger. Bare ta av R35 når du ser skilt mot: Sporpind. Du må over tog linja da, så se deg godt for.. Har vært dødsulykker på denne strekningen.

Ellers så går det å parkere på andre sida elva å. Kjør mot eggedal, når du kjører over brua i Åmot så ta til høyre rett etter du er over. Står vel faktisk skiltet fiskesti også. Men du må belage deg på en gå tur for å komma på oversida fossen. Men veit ikke hvordan det er med snø borti der. Du følger ihverftall en skogsbilvei, så tar du av mot elva når den deler seg. Er noen fine plasser litt lengre opp.

Ellers så har du jo linnerudøra, tar av R35 på den laaaange sletta mellom Åmot og Geithus. Men her er det nok for mye snø nå.

Ellers så har du jo Gravfoss, med parkeringsmuligheter på begge sider av elva, Kan parkere ved kraftstasjonen.

Ta av R35 ved Katfoss, ta til venstre å kjør mot gravfoss.

Mange fine plasser i elva! Men er vel fortsatt gyro her :D

Fiska mye her for 2-3 år siden, men ble aldri di store. Har hatt turer fra Åmot til Gravfoss(Geithus) på begge sider av elva. Fisker kun sluk/spinner da. Men har til tider vært folksomt der.

Skal bli morro å prøve litt igjen. Lenge siden jeg har vært der!

Endret av rewn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Fikk 5 ørreter der i går (+ noen småtasser). Fortsatt fiskbart, men vannet steg mens jeg fisket - måtte stadig flytte sekken lengere og lengere inn på land. :) Største på litt over halvkiloet - på harving i 23:30 tiden på kvelden. Ingen kontakt med stor ørret denne gangen.

Så forresten mange vak - mest godt utenfor kastehold for fluestanga. (Den var heller ikke med)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenkte å ta turen opp i disse områdene selv og teste litt elv for første gang, er ikke spesielt erfaren hverken som fisker generelt eller enda mindre med flue som jeg skal opp med nå.

Hvordan er mulighetene for å ta med telt i der oppe og er det langt/ vanskelig å bevege seg opp/ned elven?

Har problemer med ryggen så lange og kronglete veier er et hinder.

Takk for hjelpen.

Espen T.

Edit: Det er området ovenforEmbretsfoss jeg tenker på iofs. får å være litt mere spessefik

Endret av Espen T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.