Per Olav

Kartplotter\ekkolodd til askeladden P66

Recommended Posts

Hei,

Skal oppgradere ekkoloddet\kartplotteren i min Askeladden p66 weekend, budsjettet er 10-15 båtlapper, men kan strekkes om nødvendig. Utfordringen eg ikkje klarer å bli klok på sjølv etter lesing på formuet i timesvis er dette med flere skjermer, eg vil veldig gjerne ha 2 skjermer. slik at eg har ein skjerm på kvar førerposisjon. fikset er hovedsakelig grunnere en 100 meter, så det er ikkje veldig store krav til ekkoloddet på store dybder, men mulighet til å oppgradere til ein airmar giver senere ser eg på som ein fordel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du trenger instrument på 2 posisjoner så er Lowrance Elite Ti2 et bra valg siden to enheter kan kobles sammen via WiFi og dele vanlig ekkolodd og kartbrikke. Anbefaler en 50/200kHz HDI svinger, denne har DownScan i tilegg til vanlig ekkolodd. 

Anbefaler en 9" inne og en 7" ute.

https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/kombimaskiner/lowrance-elite-9-ti2

https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/kombimaskiner/lowrance-elite-7-ti2

Svinger:

https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/hybridsvinger-mbla-kontakt/hybrid-hekkgiver-50200455800khz

 

Elite Ti2 med 50/200kHz er så bra som et ekkolodd kan bli før du kjøper en dyr Airmar CHIRP svinger. Elite Ti2 vil gi god ytelse med både 600W og 1kW Airmar CHIRP svingere hvis du oppgraderer senere. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser jo veldig greit ut, men er det mulig å kombinere det hele med ein Active Imaging 3-1 svinger? altså i tilegg til den hybridsvingeren du anbefalte?

https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/kombimaskiner/lowrance-elite-7-ti2-m-active-imaging-3-1-hekksvinger

også lurer eg på kor avansert det er å få motordata opp på plotteren? motoren er ein suzuki 150 hester fra 2012. ser for meg at det må bygges et NMEA 2000 nettverk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, du kan ha Active Imaging koblet til en og 50/200 kHz til den andre enheten. Det er bare vanlig ekkolodd som deles over WiFi, ikke StructureScan. Du kan vurdere HST-DFSBL i stedet for 50/200 kHz HDI hvis du går for Active Imaging, svingerne er like bortsett fra at HST-DFSBL ikke har DownScan. 

Motordata fra en 2012 Suzuki er ikke noe problem, du tenger motorinterface, en adapterkabel og NMEA 2000 nettverk. Jeg har en 2010 DF175 med motordata. For motorer eldre enn 2008 er det dessverre ikke mulig å få tak i motorinterface lenger. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...