Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret eller Laks?


Recommended Posts

Dette er kanskje et dumt spørsmål fra en ivrig nybegynner, men kan noen fortelle meg hvordan man skal se forskjell på sjøørret og Laks? Fikk en 2 kg sjøørret ute ved Folehavnen i Sandefjord, eller det er hva jeg tror det er... Er det kanskje noen som har bilder av begge artene som kan vise forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal legge ut rimelig mange bilder for å "lære" forskjellen. Noen ganger er det en ting som skiller klart, en annen gang noe annet.

Klassikerne: Laks har sjelden prikker under sidelinja. Laksen har sjelden over 3 prikker på gjellelokket. Laksen har øyet på høyde med munnviken omtrent, sjøørreten lengre frem på hodet. Laksen har noe konkav avslutning på halefinnen, sjøørreten noe rettere. (Det var vel de vanligste i farten) Vil også nevne at det finnes hybirder og innimellom må det prøver til for å skille laks og evt sjøørret.

Legg ut bildet av fisken din her eller send det til en av moderatorene med link til denne tråden, så vil du nok få avgjort om det var laks eller sjøørret ganske fort. Det finnes mye kompetanse blant medlemmene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde desverre ikke med meg kameraet mitt på denne turen, men det blir nok mange flere turer ut denne sommeren på jakt etter sjøørret og skal sørge for å få med meg kameraet og ta noen bilder [ :D ] Takk for gode tips om forskjellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Atom Giller

jeg sliter med det der sjøl jeg, men Espen: er det ikke noe med at laksen går det ann å henge opp i sporden men ikke sø?

eller er det bare et rykte?

Stemmer til en viss grad det. Men det finnes enklere måter å skille de to artene, Espen oppsummerte vel de beste.

Selv ser jeg på prikker, halefinne, kroppsform, kjeveben og andre kjennetegn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er litt uenig med dere når det gjelder halen. la IKKE dette være et mål for om det er sjøørret eller ikke. halen er hipp som happ om er rett eller ikke. men laksens hale er ofte mye mer spiss og innovervinklet.

er ofte prikkene og hodet man ser den mest betydningfulle forskjellen. ofte fasongen på prikkene. men ofte dukker det opp fisker som er helt blanke og som ikke har prikker i det hele tatt. det er ofte verre å identifisere, men oftest er det sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :D ]Det er ingen problem å henge stor sø opp etter sporen på lik linje med laksen, men det er mindre brusksubstans i sporen på sø.I tvilstilfeller skal man ikke se bort fra hybridtilfellene der det er bevist at laks og sø kan få avkom som selv ikke er forplantningsdyktige. Disse fiskene kan bare fastslåes ved DNA test.[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ety lille tips om det drejer sig om ungfisk(smolt) af laks eller Sjøørret.

brystfinnerne på laks er mer stive end hos Sjøørreten. det bevirker at en ungfisk af laks kan stå på sine brystfinner, forimod en lille Sjøørret vile vælte om på siden om du forsøger at sætte den opret på hånden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På diger gyteklar sjøørret kan til og med halefinnen bue utover. Ellers ser jeg det ofte allerede i vannet. Sjøørreten gir et brunaktig inntrykk over ryggen, mens laksens rygg går mer i blågrønn. Men det er selvsagt ikke noen sikker identifikasjon. Bare det som får meg til å si "laks" eller "ørret" før den går i håven.

De sikreste kjennetegnene er uansett ramset opp her. I tvilstilfelle: ta flere gode bilder med fisken liggende og legg de ut her. Ellers lar mange seg lure av alle de flekkene en oppdrettslaks har. En sjøørret kan også ha svært få prikker, så det er mange feller å gå i. Øyets plassering kontra kjevebeinet slår derimot sjelden feil.

Legg dessuten merke til at ørreten oftest har temmelig runde prikker/flekker, mens laksens er mer x-formede. To fisker det var litt forvirring rundt her:

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=9713

(sjøørret)

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=9512

(oppdrettslaks)

Sjekk da en skikkelig villaks hvor få flekker den har:

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=9750

(sjekk det tredje nederste bildet på side 1 i innlegget

Det nederste bildet er en typisk sjøørret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :D ]Asmund, du kan ikkje legga ut fleire bilder frå Mandal no, eg orker ikkje venta lenger! Trur dei fiskane vart tatt ein sommardag på Laksøya, om ikkje eg husker heilt feil. Men om nokon skulle vera i tvil om art så er det berre ålegga ut bilder i dette forum så vert det ingen tvil.[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.