Gå til innhold
Fiskersiden

Smålaks


Iversen
 Share

Recommended Posts

Skal på bilferie til Nord Norge om en uke, så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med noen tips om gode smålakselver, event sjøørret i våre to nordligste fylker. Tar gjerne i mot tips om gode ørret el røyevann også. Send gjerne på PM!

Alle svar mottas med stooor takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag Iversen..

Når det gjelder smålaks/ laks er det to elver som popper opp i hodet.. Har ikke vært veldig aktiv der selv, men man hører jo historier iogmed man jobber og bor her opp[ :) ] Målselva er jo en veldig kjent lakseelv, men hvordan det er der nå med tanke på vannstand og rent vann tør jeg ikke si, men det ser nå ut som at det har minket relativt bra på vannstanden de siste 7- 14 dagene. Det er tatt fisk der i år, men betydelig mindre fra i fjor[V]

En annen elv du bør prøve er Skibotn elva...... Der er det også meget bra. Bodde ved den elva en helg da jeg prøvde lykke etter SØ for noen mnd siden, og kom i snakk med lokal. Og han roste elva opp i skyene.. Så skulle du kjøre forbi, så er det ikke værre enn at det går an å stoppe og kikke[ :) ][ ;) ]

Har også sendt deg en PM.. KJør forsiktig og god tur.

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært konge det! Skal jo kjøre nedover den veien, så skal ikke se bort fra at jeg tar deg på ordet der! Synes det er mye morsommere å fiske smålaks med lett flueutstyr enn å stå og denge med tunge tohåndsstenger etter storlaks!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er du i området så må du bare prøve elven...

Er en skam at jeg sier dette men nå håper jeg på gårvær og regn :) Sol og tørke tar knekken på elva, plutselig er den stengt.

Men det er så bra vannstand at jeg tror elva holder seg, å regn må det jo komme snart! HALLO bor jo i Nordland: P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mange gode forslag så langt, drister meg allikevel til å komme med noen flere:

I Finnmark har man Laksjohka, som ligger ca 35 km fra Tana bru. Glimrende smålaks-elv. Har vært der flere turer selv. Fisketrykket er relativt høyt her, så det kan lønne seg å ta turen midt i uka.

I Troms kan jeg foreslå Reisa-elva, som er et ganske stort vassdrag. Tas mye fisk årlig. I tillegg må Kvænangselva nevnes (ligger ikke så langt unna). Mye stor, fin laks tas årlig her. Fin elv.

Favoritten min er allikevel desidert elva som renner ut i Oksfjordhamn, 20 minutters kjøring fra Storslett i Nordreisa. Elva som renner fra utoset i vannet og ned til havet er 1 km lang. Mye og fin røye tidlig i sesongen, som åpnet 01. juli. Tas både fin laks og endel sjøørret her utover. Har fått mye fisk (lax, sø, sr) på Pheasant Tail Nymph, str. 12 (!)

http://www.fylkesmannen.no/fmt_fagomrade.a...3819=x&g3861=x&

http://www.fylkesmannen.no/digimaker/docum...gene%202003.doc

sitat:Man trår aldri ned i samme elva to ganger

Cochise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.