Gå til innhold
Fiskersiden

tur etter havabbor. "artig" bifangst


ErikR
 Share

Recommended Posts

så har jeg endelig klart å karre meg opp etter mange timer med intenst fiske. startet med å fiske etter sjøørret i elva. der var det bare laks som spratt i alle kanter uten at dem ville ta.

når det lysnet gikk turen til en terskelfjord jeg hadde hørt at det skulle være bra med havabbor. med tips fra labrax om hvordan jeg skulle gå fram, bar det ut av bilen i det det lysnet ca kl. 0430.

nå skal det sies at jeg kun har fått 1 havabbor i mitt liv, så jeg ante jo ikke hva jeg skulle se etter, bortsett fra overflateaktivitet og måker som stupte i sjøen. da jeg kom frem så jeg at det var helt villt med fisk intil land. småfisk gikk i stimer langs land så langt øyet kunne se. men ingen større fisk som jaget på dem, merkelig nok. jeg startet kastingen med en jensen pirken, som jeg fikk høre at skulle være bra. på et kast "glemte" jeg meg vekk og lot kroken synke til bunnen.

med et satt det en fisk på. torsk tenkte jeg mens jeg sveiva ferbrilsk inn. men da den da den nærmet seg land så jeg at det var en lyr. kroken satt i halsen, sikkert derfor den var så rolig. unødvendig å si at jeg ble irritert for at jeg måtte ta fisken. ga dem et par selvsikre bank i skallen. da jeg skulle skjøre ut kroken oppdaget jeg til min store forbauselse at det satt noe blankt i svelget på den.

frem med hodelykta og lyse. det var en 18 gram møresild som den hadde svelget tidligere!!

aldri har jeg opplevd maken. sluken var hel og fin så jeg tok den selvsagt med.

08072005140041I6917fVFmjtf.jpg?43

litt utydelig bilde, men en kan skimte møresilda i svelget.

080720051355346NtN98KMB7x9.jpg?47

utpå morgenen begynte det å bli litt liv i stimene, men det var ikke havabbor som jaget. for det meste småsei, sjøørret og fjesing, kunne jeg konstatere. fisket med det meste. flue, wobbler og sluk.

men jeg kommer helt sikkert tilbake hit snart. da med båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.