Gå til innhold
Fiskersiden

Foring


Lak
 Share

Recommended Posts

Digger meitefiske, både i sjøen og i ferskvann. Synes ferskvann er fetest nok mye pga foringen, utrolig fascinerende. Bruker mye ferdigblandinger som jeg hiver i en del ekstra **** samt krokagn osv. Har også testet bare brød og en annen tilsats for å finne ut hva som funker best. Den ingrediensen som jeg føler er den råeste per dags dato er hampfrømel til Mort, Vederbuk og Brasme. Har ikke fisket suter og karpe enda men det kommer. Har hørt folk bruker kokt ris og kokte poteter. Da jeg har utrolig lyst til å lære mer om dette med foring hadde det vært kult å fått høre dine favoritter eller spesialiteter i foret? Ta opp tråden...???

Noen som har noe anbefalinger på litteratur rundt dette hvor det blir gått litt i dybdden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritt tilsatser er knust hamp, pv1(hestefor),kjeksmel og kopramelasse. Knust hamp gir et utrolig bra liv til foret og inngår i omtrent alle mine blandinger. Pv1 er et bra bindemiddel som ikke er for søtt. Bruker det i for til vederbuk, stam, mort etc. Kjeksmel er en klassiker til brasme. Binder og er søtt. Kopra melasse ditto, men er mørkt i farge, bruker det til sky fisk som ikke liker et lyst for på bunnen.feks karuss og karpe. Et billig og bra tilsatsmiddel er maisflak... hehe også kalt "Corn flakes". Du bare kjører litt i kjøkkenmaskinen for å finmale det littegrann. Ikke for mye. Gir god smak og mye mat i foret. Glimrendde til karpe og suter.De siste årene har mitt fiske mer og mer blitt hurtige turer på ettermiddag og kveld. Da er det dårlig med tid til å blande selv så jeg har gått over til å bruke mye ferdigblandinger. Du kommer noe biligere unna ved å kjøpe brunt strøbrød og tilsatser og blande selv. Det funker veldig bra med konsentrerte spesialtilsatser fra Marcel VD Eynde. Feks hans brasme og mortetilsatser. For øvrig er jeg enig med deg. Foring kan være en fasinerende vitenskap. Personlig har jeg funnet ut at det som betyr aller mest er hvor nøyaktig du klarer å være ved foringen slik at foret ikke spres i hytt og vær. Likeledes kan det være mye bedre med ofte og lite enn mye i starten og deretter ingenting. Feks i de aller fleste situasjoner hvor du ønsker å holde en stim med fisk på forplassen.Har sittet og sett på konkurransegutta og latt meg fasinere av hvor ofte de faktisk forer. En liten ball for for hvert kast og meget presist. Dette får fisken til å miste alle hemninger og kaster seg over agnet i vill kamp om godbitene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av smakstilsetninger er jo Brasem (Van den Eynde) en slager, fungerer til det meste. Ellers er kokosmasse en billig og grei tilsetning hvis du skal fiske i stille vann eller i midtsjiktet (f. eks etter sørv). Får foret til å eksplodere.

Husk at det ikke bare gjelder å bruke ingrediensene med de rette egenskapene. Det kommer også an på hvor mye du fukter foret og hvor hardt du klemmer sammen forballene. Seigt og kompakt for til stam og buk, tørt og løst til sørv.

Ellers må det nevnes at også løsforing med krokagn kan være tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.