Gå til innhold
Fiskersiden

fiske etter pigghå, hågjel ol


kim andre
 Share

Recommended Posts

trenger et par tips angående småhaiene våre. har i dag kun svarthå på lista... har et par gode tips fra kystmeiterne her på vestlandet, men trenger litt fra havfiskerne og. (ser ut som at dere får endel av disse som bifangst)

lurer på følgende:

1 agn

2 tackle

3 dybde og bunn

4 tid på døgnet

er taknemmelig for alle svar[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått hågjel fra land under nattmeite.

1. Agn: makrellfilet fordi det lukter sterkt

2. Tackle: paternoster sikkert tilstrekkelig, glidende blir aldri "feil". Selvlysende perler eller slange er heller neppe "feil", men ei heller langt fra nødvendig.

3. Dybde: Fikk min på 10 meters dyp på natta, bruk sjøkartet og finn plasser hvor det er virkelig dypt like utenfor, småhaiene gjør mest sannsynlig næringssøk på grunnere vann på natta, og de bruker luktesansen sin ja! Tror det er 300 meter dypt 4-500 meter fra land der jeg fikk min.

4. Ikke hør på Thor, natt! [ :D ] Seriøst: Vilhelm fikk 3 hågjel i skumringa i februar når vi var på ismeite, største på 1200 gram. Ingen hågjel på isen så lenge det var lyst den dagen, men jeg fikk to mindre midt på dagen helga etterpå. Dette var på henholdsvis 30 og 40 meters dyp.

EDIT: Ser i ettertid at posten er under havfiske, så da antar jeg at du skal fiske fra båt? I så fall så er det vel mer håer på mudderbunn enn steinbunn, pass for all del på å unngå skrenter og steinbunn, så slipper du bifangster som lange og brosme! [ :) ] Dyp? Har fått svarrhå fra 10 til 540 meters dyp, de er nok mest tallrike fra 100 og nedover tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle lange og brosme bifangst var meget ironisk ment da, hågjel og svarthå er gjerne irriterende bifangst under meite etter lange og brosme. Fluing burde funke bra, Vilhelms gromhåghel på 1200 hadde bitt i stykker fluposen av tøy og gafla i seg flere store makrellbiter.

Pigghå var det enorme mengder av på Mausund innaskjærs under havfiskefestivalene der tidligere denne uka. Makrell på opphengere på et paternoster og agna pilk eller slep funker bra, glidetakkel til pigghå er å overvurdere de kraftig, de er grådige! Ville ikke brukt fortom under 0.80 til pigghå, klart det kan gå bra noen fisk med tynnere, men pigghåen har en lei tendens til å rulle på sena, og skinnet er som sandpapir, som hos alle andre haier. Brukte selv 1,0 mm fortom til pigghå på torsdag, og den var temmelig herja etter bare 12 fisk. Jo hardere du kjører pigghåen jo mindre sjanse for at den ruller på sena, men får du på flere om gangen på flere kilo så blir det tungt uansett! En ting til; brutal kraftpilking og smånapping funker dårlig til pigghå var min erfaring på torsdag, dunk søkket eller pilken et par-tre ganger i bånn, et par laaange lokkedrag, så holder du agnet bom stille og bare venter på napp. Sveiv inn 4-5 meter og prøve systematisk oppover i vannlaget etter pigghå, den kan gå høyt i vannet, men er nok oftest å finne nært bunnen.

Småflekka rødhai tipper jeg limanda på forumet er den som har mest peiling på, søk også på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode og utfyllende svar svar SMS! pigghå og hågjel et to av målene mine dette året, så det blir spennende om jeg klarer å lure de.[ :) ]

småflekket rødhai? er vel ikke noe man får i hytt og pine, men kanskje den og skal på lista mi i år?[8D]

takk til deg og thor, du har nok rett i det med at dagfiske er greit på dypere vann, for det er ikke akkurat forskjell på døgnet på 200meter.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vet inte riktigt hur långt söderut hågjel går, men runt Hitra/Fröya är det ju gott om den på djupare lerbottnar. Enligt min erfarenhet går den något grundare än svarthå, men du bör ändå gå ned till 150 meter djupt vatten för dagfiske. Det verkar också som om hågjelen går ensam till skillnad från svarthå som går i stim, samt att hågjelen går närmare boten. Prova att djupmeta med ett släptackel med 2-3 krokar. När du känner att det hugger, vänta 5-10 minuter och veva sedan upp så sitter det säkert ett par hågjelar på tacklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Uansett om du fisker dag eller natt, bruk tid!

Haien går etter lukta, den finner kanskje agnet ditt om ikke du finner den[ :) ]

Råreke/makrell kombinasjon på 3/0 sylskarp krok = fast fisk.

Er sikker på at du vil få mye mer pigghå enn hågjel.

Lykke til.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.