Gå til innhold
Fiskersiden

Ultralett fiske


ul76
 Share

Recommended Posts

Har endelig kommet meg ut av sofaen i år og kommet igang med fiske igjen. 

Gikk til innkjøp av Savage Gear sg4 2-8 grams stang som jeg bruker en 1000 snelle på. 

Har forelsket meg i å fiske lett, utrolig morsomt å få fisk på det utstyret og føler at jeg har mye mer kontakt med sluk spinner.  

Vurderer nå å gå til innkjøp av en ennå lettere stang,  hva vil jeg eventuelt få ut av en stang som er gradert 1-5g kontra den jeg har i dag?

Skal jeg så lett er det baitcasting som gjelder,  eller kan jeg kjøre videre med haspel? 

Gjerne kom med forslag til stenger og snelle.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan det skrives milevis om, men en får begynne med å gratulere med å overvinne dørstokkmila. :)

Angående stenger så er svaret der at du må prøve. Ulike produsenter klassifiserer stengene litt forskjellig, samme produsent kan klassifisere ulike serier forskjellig og tidvis innenfor samme serie også…. Det finnes ingen bransjestandard for hverken kastevekt eller aksjon, det er cirka-cirka.

Perfeksjon i en stang handler heller ikke om bare det tekniske, det handler om smak & behag også. Du kan kjøpe to stenger fra ulike merker på samme lengde og med samme slukvekt, men oppleve de som helt forskjellige. Når det stadig dukker opp kvalitetsstenger på Finn etc, så er ikke det fordi stangen til fire+ laken man privatimporterte fra Japan er dårlig, den var bare ikke helt perfekt for den brukeren. Jeg har feks et langvarig kjærlighetsforhold til baitkasterstenger rundt 7-8 fot for jiggfiske, og har pådratt meg en aldri så liten samling opp gjennom årene, men leter fortsatt etter den perfekte (selv om Okuma One Rod 10-30 er EKSTREMT nære i mine øyne og brukes 95% av tiden).

Du kan gjerne fiske ultralett med åpen haspel. Personlig foretrekker jeg det på steder med dårlig plass ala kratt og skog, kombinert med en 500/750-snelle.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.