Gå til innhold
Fiskersiden

Min sin fiskerapport-gjedde


Cyclop
 Share

Recommended Posts

har vært å fisket gjedde nå i de seneste ukene i Fossem vattne, har faktisk fått masse fisk i forhold til det jeg trodde, men den største fisken av de jeg har veid hittil er en Gjedde på 1250g som jeg fikk på Møresilda mi.

gjemte å ta bilde av den så klart, men har masse bilder af det vi har fått i det vattne liggende på mobilen nå. (Har ikke mulighet til å få åverført de til pcen min enda =( )

kommer til å poste mere im det jeg får i denne posten.

(PS: jeg vil også ha en sånn torsk som var i avisa i dag på 28,8Kg.. Droool! )

EDIT: Endret overskriften slik at interesserte ser hva det fiskes etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått noen bilder fra mobilen min =)

det er lit uklart på grunn av at det er en kamera telefon

dette er den første fisketuren vi hadde i fossem vattne for over en uke siden.

http://cyclop.wildsurge.com/img/Gjedde.jpg

måtte bare ta med denne, selv om den ikke hører helt hjemme her.

http://cyclop.wildsurge.com/img/Fishy.jpg (Svart-H)

[Edit: endret bildene så de er på link i stede for at de sprenger forumet.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte bare ta med svarthåen, tøff fisk. håper på å få se en sånn fisk lyse.

Skal bare fiske som bare det i Fossemvattne ettersom det er utfisking av den. håper det blir lit mere liv i de nårr det blir kaldere, å lit mindre liv i insektene.

Fikk min første Sypike i dag =) den var på kansje 20-30g, stakaren ble lit nyskjerrig på agned og ble med opp, viste ikke at jeg hadde den før den var på land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cyclop

Skal fiske som bare det i Fossemvatnet, ettersom det er utfisking av den.

Utfisking av gjedde i Fossemvannet? Med sportsfiskeredskap? Så utrolig godt å se at nord-trønderne har lært av hva som har skjedd i andre gjeddevann i Norge, og er oppdatert på forskning innen populasjonsdynamikk (http://www.newscientist.com/channel/earth/dn7579). Kan man ikke bare godta at Fossemvannet er rasert som ørretvann, men kanskje har potensial som storørretvann? Eller innbiller lokale guruer seg at de skal fiske ut gjedda, hver eneste en, med garn og sluk, og så få tilbake ørretvannet igjen? For all del, det er synd at gjedde ble satt ut i Fossemvannet, men ikke stort bedre at man ikke forsøker å gjøre det beste ut av det.

Ser forresten på bildet at det er smågjedder du har kakka, har egentlig ikke så mye mot slakt av kilosgjedder, men er det for mye å håpe på at større gjedder blir satt ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære SMS! Du trenger da ikke benevne nord-trønderne som om de har felles hjerne, (kanskje mener du den er ganske liten også??) Det finnes folk her oppe som blar i ei bok av og til også.

Nord-trøndere flest, som har interesse av det, har nok godtatt at Fossem og Reinsvatnet og Dyin er så godt som ødelagt som ørretvann. Det er store vann og det er tusenvis av gjedder. Vi er imidlertid så heldige at vi har en enorm villmark utenfor stuedøra med masser av gode ørretvann. Elvestrekninger tilhørende Fossem og Reinsvatnet gjør likevel at en liten ørretstamme består. Noen få røyer har også overlevd. Gjedda beiter ellers masser av stingsild og lake. Fler og fler får også opp øynene for gjedde som sportsfisk. Det nord-trønderne er litt dårlige på, er bruk av gjedda som matfisk. For noen fantastiske fiskekaker det blir av dem!! Alt for mange gjedder ligger slengt på land (!!) etter fisket. Utsetting av større fisker bør vi vel også bli flinkerer til. Imidlertid ser det ut som at gytesuksessen varier meget fra år til år, og at det bestemmer om det er mye smågjedde eller ikke. Det er enormt med kilosgjedder i år. Kjenner til noen som har tatt over 200 gjedder bare i år!! Disse gjeddene ble kanskje født i fjor eller året før, kjenner ikke helt til biologien. I de to øverste vannene - Dyin østre og vestre har det vært mye smågjedde i to-tre år nå, mens tidligere var det mere storfisk der oppe.

Jeg likestiller ellers gjedda med laksen; en fantastisk morsom fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser litt lengre opp dette med utfisking, tror nok det er en misforståelse som spredte seg etter et "gjeddetreff" fiskeriforvalteren hadde ved Fossemvatnet i vår. Det var personer tilstede der som hadde et svært negativt syn på gjedda og som hadde talegavene i orden for å si det sånn. Tror nok ikke at utfisking for å få tilbake ørreten som var fiskeriforvalter Anton Rikstad sitt poeng! Imidlertid sa han at han fryktet for hva som skjer om gjedda skulle komme til Snåsavatnet, som ligger bare et par hundre meter unna (utløp i Fossemvatnet) Om det er noe å frykte? Det er det vel noen som har meninger om /greie på. Snåsavatnet er et veldig stort vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av serator

Kjære SMS! Du trenger da ikke benevne nord-trønderne som om de har felles hjerne, (kanskje mener du den er ganske liten også??) Det finnes folk her oppe som blar i ei bok av og til også.

Fortjent tilbakemelding, mottatt! Svaret på ditt retoriske spørsmål er selvsagt nei. Jeg skrev som jeg gjorde fordi det kunne virke som om all gjedde skulle fiskes opp for enhver pris. Bra innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på forsiden på fiskersiden, sakset fra Trønderavisa(?) om ei gjedde som er funnet ved Figgaelva like ved utløpet fra Leksdalsvatnet. Det er nok temmelig sikkert en spøkefugl eller en havørn(?) som har brakt den dit. Leksdalsvatnet ligger i et helt annet vassdrag enn Snåsavatnet/Fossemvatnet. Dessuten ville nok evt utsatt gjedde blitt oppdaget der lenge før det ble tatt 4 kilos eksemplarer. (Gjedda er nylig kommet til Selbusjøen og der fiskes det nå mange små eksemplarer.) Gjedda foretrekker også stilleflytende vann og Figga er nok for stri til å være gjeddehabitat.

Derfor er dette helt sikkert en spøk.

Og jo mer skriverier i avisene det blir om hvor redde man er for at gjedda skal spre seg, jo større sjans er det for at nettopp det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.