Gå til innhold
Fiskersiden

Mjær igjen...


Perca
 Share

Recommended Posts

Og dermed var sommerferien 2005 endelig over... Det måtte feires med en tur på Mjær etter abboren. Ja, for nå er ferien for abboren også over! Motoren og jeg klarte å klemme inn en ørliten tur på søndagskvelden etter at jaktbikjene våre først hadde fått en tur i Østmarka.

Abborren var i bettet den, og ønsket oss velkommen tilbake med mange hugg på vobleren. Snittstørrelsen var grei nok, dvs ca 350g med største abbor på ca 700g. Vi fikk rundt 20 abbor og ei gjedde på drøye kiloen. Dette var på 1,5 timers fiske. 4 av abborrene ble med hjem og skal være hovedattraksjonen under dagens middag. De andre abborrene er tilbake hos sine artsfrender og informerer disse om at de trygt kan bite på voblerene til Motoren og meg...

Jeg reagerte på at alle fiskene vi tok hadde lus, et par av abborene hadde enorme mengder med lus! Jeg er vant med at det er en og annen lus på fisken, men nå var det motbydelig mye av dem. Jeg har tatt noen bilder av fa1skapen, men IT-Sjefen har dratt på sydenferie uten å lære opp sin gamle far i hvordan bilder kan legges ut her på forumet...[ :) )] Med andre ord, dere får ikke se bildene før han dukker opp igjen! Hvis ikke det er noen som ønsker å bruke en sommerkveld i Enebakk på å lære en datavirus som meg å legge inn bilder... Lønnen for dette strevet kan jo f.eks. være å bli med en tur eller to på Mjær..?

190720051711P9WugvOl4HAOqDxrxY.JPG?44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, slike lus har jeg sett i mange vann og på flere fiskearter. Men det som var spesiellt med denne var mengden lus! På denne abboren som jeg her har tatt bilde av (halefinnen) var det flere hundre individer av dette "søte" krypet! Jeg har ikke lagt merke til at det har vært så mye lus på fisken før som det jeg har sett i år. Mulig at jeg ikke har fulgt godt nok med tidligere år, men jeg mener bestemt at det er betydelig mer lus på fisken i år en tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.