Gå til innhold
Fiskersiden

Nidelva 24 juli


pma
 Share

Recommended Posts

Endelig var min første laks på land. Har vært sta og SKULLE ha min første laks i hjemme-elva (Nidelva) som renner ut ved arendal. Og i dag tidlig kunne jeg taile, samtidig som jeg plumpa uti elva, en laks på 2.1kg. fisken ga en fin fight, og ga meg skjelven da jeg skulle lande den.

Nå var endelig hinna tatt, så nå trenger jeg ikke stresse like mye lenger, og kan konse meg på abbor/gjedde igjen[ :) ]

Fisken var blank og fin, men uten lus. Så ut som om det kan ha vært en gjedde på den en gang og. Er ganske gjeddeland der jeg fikk den.

Michael (Som skal feire med nystekt...pizza)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har internett på lakselord hytta, så kan jeg oppdatere litt.

På mandag mista jeg en fisk, i samme sizen, den stod og stanga i fjellet, og sene gangde borti en overhengende stein, så jeg måtte legge press på den, men litt mye press resulterte i at fisken fikk hodet over vannet, og det var et kast med hodet, så vips var den løs. I dag prøvde jeg med flue, og hadde fisk etter 2 ganger, men så blir man stressa og klabbekaster, og vips, så var den borte og :)

Fisket er best om morran her, og det er en del fisk på elva. Har ikke blitt så mye annet fiske, tar meg en tur om morgenen ned til elva før landdreggen står opp.

Fått et par tips på gjedde i elve (de vil jo så gjerne at jeg tar de opp) og på det ene stedet er det tatt en brunørret på hele 4,5kg i år og en på 3 et eller annet. Så nå fikk man nesten lyst til å prøve på det og ;)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såder, da var man tilbake i tigerstaden.

Blei jaggu en fisk til i dag før jeg dro, en k*dd på 1,7 kg. De kjører lokkeflom hver fredag, eller slippe utflom kan man nesten kalle det. Om man lese linken over så er Nidelva en av de mest regulerte elvene i norge, og det ødelegge for fisket. I sone 2 er det en svær tunnel som det ene kraftverket kjører vann på hele tiden, og der går jo fisken og, mesteparten av den i hvertfall. De radiomerket noen fisk for noen år siden, og 15 av 17 (var det vel) fisk gikk i tunnelen, 3-4 av dem var der over hele vinteren og gikk ned som støinger på våren etter et vinteropphold i tunnelen der. Det er fler slike tunneler i elva. På lokkeflommen stopper de tunnelvannet og fisken fosser ut, eller mye av den i hvertfall, og de kjører vann på elva, så fisken forhåpentligvis går opp i riktig løp.

sloy.jpg

Her står jeg og sløyer min andre laks, dagens, og til venstre for "masta" på båten der, rett over den ene stangholderen er synde-tunnelen.

Elveleiar laget har fått peng til kalking osv. og det skal opp et gitter e.l. på tunnelen der (åpninga er 110 kvm og det er kjørevei inni der) og 3 terskler skal sprenges og enda en ny trapp skal opp, i håp om at elva skal ta seg opp igjen. Iflg historien var det en av de første elvene som de engelske lakselordene begynte å valfarte til her i norge. Elvas største laks er 26,5kg fra 1928 om jeg ikke husker feil (Har bilde av den i en eller annen bok). Er visst funnet en sø der på anslåtte 21 kg, fastfrosset i isen. Også for maaaange år siden.

Det var dagens historie time :)

laks.jpg

Et bilde av min første laks.

Men feriens største fangst var selvfølgelig grønn og ses til høyre for lakselord hytta mi:

llord.jpg

Rakk og en liten tur i et gjeddevann, og mens jeg knota med en backlash, så jagde stor gjedde rett ved føttene mine,ble skikkelig gira, og fikk konstantert at jeg ikke hadde blitt helt fortapt til fettfinnene.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Turen var ok den, men det var nå ikke fiske som stod som 1. pri. siden man var på ferie med kona. Men fikk sneket meg til noen timer på morran.

Laks 1. gikk til lunsj til morra mi samme dagen. nummer 2 ga jeg til noen kjente, er ikke så glad i fisk. Å få laksen i seg selv var kult nok, men det var det å få den i den elva jeg vokste opp ved. Skjønt jeg tror jeg hadde vært nesten like nøjd om det var en fra Drammenselva, Lågen eller whatever. Selv til å være så liten må jeg si at den fighta bra, den første tok jeg i et veldig stille parti, men alikavel ga den en god fight, og ikke minst at det er vanskelig å lande den når man er aleine, uten noe annet en hender til å lande den med og man står på fjell. Det blir definitivt ikke mine siste lakser, håper jeg :D

Hoika: Jeg vurderte å prøve noen av abbor ytbeten etter laksen, siden den kom opp fra dypet for å ta sluken som gikk like under overflaten. Har sett fisk komme opp og ta svanefjær som flyter nerover elva. MEn jeg glemte de på hytta hele tiden, så det ble aldri prøvd.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.