Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan fiske SIK


tjh
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan man fisker etter sik!

Hva bruker man som agn, fiskes det på bunnen eller i midtre vannlag? Er det noen spesielle takkel som fungerer bedre enn andre??

Skal prøve meg i Falkumelva i Skien, full rapport blir selvsagt lagt ut her!!

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve fluestanga!? Små svarte tørrfluer el nymfer er tingen, i hvertfall hvis det er mye vakaktivitet. Siken vaker veldig forsiktig, og ved første øyekast kan det se ut som småfisk. Har fått en del sik på flue, og jeg vil tro at det er en av de letteste måtene å komme i kontakt med denne fisken på!!

Min erfaring der jeg har fisket etter sik er at det er mest aktivitet mot kvelden/skumring. Optimalt der jeg har vært: vindstille, varmt og mye insekter/klekkinger.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok fluestanga er det rette våpnet når de er oppe og vaker mye ja. Noen kompiser i klubben hadde bra fiske etter sik fra kiloen og opp til 1,6-1,7. Da fikk de best på små nymfer, men tørt funker selvsagt også. Har selv fått på det. Små fluer, myke stenger og lett press er stikkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fiska etter sik med flue noen ganger og må bare si at du ikke nødvendigvis får siken til å ta flua di selv om de vaker aldri så mye. Noen ganger er det lett, andre helt håpløst (Renaelva, Isterfossen, Vorma, Glomma osv...)

Jeg tror meite kan være det sikreste, som Cato har skrevet. Slurper siken i seg ett insekt du kan identifisere, er selvfølgelig flue ett bra valg. alt etter situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sollien

Har selv fiska etter sik med flue noen ganger og må bare si at du ikke nødvendigvis får siken til å ta flua di selv om de vaker aldri så mye. Noen ganger er det lett, andre helt håpløst (Renaelva, Isterfossen, Vorma, Glomma osv...)

Jeg tror meite kan være det sikreste, som Cato har skrevet. Slurper siken i seg ett insekt du kan identifisere, er selvfølgelig flue ett bra valg. alt etter situasjonen.

He he, jeg holder på flua som det sikreste!!

Var i femundsområdet i helga og fikk mye sik og harr på gullhodenymfe, str 14-16 i fargene svart og mørk grønn. Har ikke fått noe stor sik da, så mulig meite kan være mest effektivt etter de:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.