Gå til innhold
Fiskersiden

duppmeite etter ål?


sea_boy
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av sea_boy

ka med duppmeite etter ål?...kan det vera effektivt?

Eg har fått ål på duppmeite fleire gonger, men det er vel fordi ålen forfølger meg samme kor eg fiskar...Eg er ikkje nåke stor ålfiskar då men eg er interisert i andre sine erfaringar her eg og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska ål for det meste med dupp i sjøen i de mørke timene. Jeg har da brukt mark som agn og det har funka bra. Bør ha en dupp som ikke yter noe særlig motstand når den dras under. Som regel brukte jeg 0,25 mono, men har opplevd at den har røket. Prøvd med 0,30 og 0,35, men det fisker betraktig dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Større ål er faktisk ganske sensitiv ovenfor motstand og ikke minst senetykkelse. Bruker aldri mer enn 030 mono. Aller helst myk wire som er som svært myk sene i oppførsel, men som har høy brudd og slitestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Aller helst myk wire som er som svært myk sene i oppførsel, men som har høy brudd og slitestyrke.Noe i likhet med de karpe-fortommene Tom Ole selger? Som er ganske dyre husker jeg.

Mulig Tom Ole selger dette nå ja. Husker ikke hva de ligger på men sikkert 100-150 kroner for en 20 meter eller så. Heldigvis varer en slik rull lenge, og fungerer fint under abbor og gjørs fiske også[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Kanskje pga ille bunn hvor man lett setter seg fast? Passer man på å fiske dypt nok, og det ikke blåser for mye (og ikke strøm) vil vel dupp-fiske være anvendelig på slike plasser?

Dårlige bunnforhold er jo selvsagt en grunn. Synes i de fleste tilfeller det er greiere å bunnmeite. Det er jo da også lettere å kjøre ut flere stenger med bunnmeite. Hver sin smak [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duppmeite etter ål kan være bra dersom det er veldig vanskelige bunnforhold. Feks i ei steinrøys eller i et nedsunket tre eller andre snags som ålen gjerne har som bolig. Duppmeite over dypt vann har faktisk resultert i en del fangster av pelagisk ål. Dvs ål som jakter i fritt vann og langt over bunnen. (Gjersjøen). For øvrig vil jeg nok si at bunnmeite er den klart dominerende metoden etter ål, rett og slett fordi den som regel befinner seg på bunnen og finner mye av maten sin naturlig på bunnen.Ål er veldig følsom for motstand og slipper agnet lett. Likeledes kan den være veldig sær på stive fortommer og snøre som nevnt ovenfor. Bruk lavmotstands glidende rigger i kombinasjon med lette nappindikatorer på snøret. Bobbins etc. Når det gjelder ålens tenner og evne til å sage over fortommer så er vel den et mindre problem så lenge du ikke bruker agnfisk hvor gjedde kan være et mulig innslag i fangsten. En fortom av 0,40-45 nylon burde holde langt men fortommen bør da skiftes etter hver fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.