Gå til innhold
Fiskersiden

Lyrlokasjoner i Trondheimsfjorden m/fangstrapport


agk
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har lyst til å prøve meg på lyren med fluestanga. Noen som kjenner til noen gode lokasjoner for lyr i Trondheimsfjorden, ikke så langt ifra Trondheim? Gjerne i nærheten av f.eks. Flakk, Lade, Byneset, Børsa etc. Hvilken tid på døgnet er best?

På forhånd takk for svar.

Mvh.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børsaberga er helt klart spennende til lyr, ikke fått større enn ca 2 kg her, men har hørt historier fra dykkere om fisk på 5-7 kg, dog er det mye fisk i størrelsen 0,5-1,5, men selvsagt sikkert også større. Foreslår fluefiske med så hurtigsynkende snøre du har fra Børsebergan, parker enten ved restene av kaianlegget der det stikker ut to pilarer, eller i den lille rasteplass-lomma rett før den korte (rundt 30-40 meter?) tunnelen før du kommer til selve Børsa. Parkerer du på sistnevnte plass, gå mot høyre bortover, og du finner stupbratte plasser på rekke og rad hvor lyr går og lurer. Sjekka kartet nå, heter Svalnestangen her.

Se også her: https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=1320

Og her: https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=2216

I siste tråden får du noen hint om hva jeg kan ha gjort "feil" når jeg har prøvd meg.

Ellers har jeg også fått lyr på Lade, mange bratte fjellsider på vestsiden som kan være verdt et forsøk, men vanskelig med baksleng endel steder her.

Østsiden av Høvringen-odden kan også være verdt å prøve, har fått lyr på flue og sluk her, opptil halvannen.

Et sted jeg ikke ville brukt mye tid på:

Flakk, ser fint ut på avstand på begge sider av fergeleiet, men har ikke fått lyr her selv, mistenker at det er litt for flatt her.

Tid på døgnet? Solnedgang, flytesnøre og muddler er helt klart det tøffeste til lyr, men du kan få hele dagen, men jeg ville satset på kveld og hurtigsynkende snøre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg litt ved Svalnestangen i kveld. Fant ingen synkesnører på XXL/Inter-sport, så måtte nøye meg med flytesnøre. Viste seg å være litt problematisk i kombinasjon med den første flua jeg prøvde. Sølvkropp, to metalløyne og noe oransje hår under. Kjente ingenting før etter ca en time, da en liten lyr faktisk hoppa etter flua i det jeg dro inn snøret for et nytt kast.Bytta så til ei flue som var nesten lik, bare med hvitt hår under og større øyne, for å få flua litt ned. Viste seg å være lurt! Kasta ut, lot flua synke helt ned, og dro så rykkvis og uregelmessig inn. Fikk etterhvert fire lyr, hvor 3 ble med hjem og den minste på ca 100g ble sluppet ut igjen. Glemte igjen både kniv, håv/klepp og krokløsertang hjemme, så ble nødt til å dra hjem etter den fjerde, da jeg ikke fikk ut flua, og det var den eneste tunge flua jeg hadde. Fisk nummer en har jeg ikke bilde av. Fisk nummer to, som ble den største, på tett oppunder 2kg:

lyr2kg.jpg

Fisk nummer to, tre og fire på henholdsvis 2kg, 600g og 700g (gjetting på de to siste):

3lyr0,6-2kg.JPG

Kjempemorsomt! Den største spesielt gav god fight på sjuerstanga.

Mvh.

Anders

EDIT: Beklager bildestørrelsen. Tenkte ikke over at de var så store. Selv kjører jeg 1600x1200 i oppløsning i windows, så de er ikke så store her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, cb. Må kjøre et stykke for å komme til de stedene, så det får eventuelt bli en annen gang. Har dessverre ikke tilgang til båt i fjorden. Kanskje jeg prøver meg i Lysøysund (på fosen) senere i sommer/høst. Noen som kjenner til fisket her? Har visst vært bra med sjø-ørret her midtsommers i år..

Mvh.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fine lyr på flue! Det finnes mange spennende plasser på sørsiden av Fosenhalvøya, hvilket jo er litt nærmere enn plassene cb nevnte. Drøssevis av stupbratte steder du kan stoppe og prøve fra hvis du kjører fra fergeleiet på Rørvik (der ferga fra Flakk kommer inn fra) mot Leksvik.

Lettet over at tipset mitt ikke var helt på trynet. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort grumsete vann ved Børseberga når Gaula er stor, ligger jo relativt langt inne i Gaulosen. Har opplevd akkurat det samme som deg, grumsete vann gjør det håpløst å fiske, i hvert fall lyr som jakter hovedsaklig med synet. I fjor høst fikk jeg en lyr på 3,3 på 3. kastet en brådyp plass på Fosen-halvøya, etter to kast til kom flomvannet og sjøen ble som grønn kakao, null mer lyr. Fikk bare lusuer på bunnmeite resten av turen. Børseberga vil nok levere fremover, men er det grumsete vann er det ikke mye å gjøre med, og det kan fort gjelde hele Trondheimsfjorden med så mange store elver som renner ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som kan gi seg i løpet av et døgn? Er det spesielle værforhold som gjør vannet grumsete? Tidligere på dagen jeg tok min første tur hadde det vært et ganske tungt regnvær, men det hadde vært oppholds i en drøy time før jeg begynte å fiske. Sist tur hadde det vært oppholds i et par døgn på forhånd, men mye regn før det.. Trekker ikke noe umiddelbar slutning ut i fra dette, men er i grunn på utkikk etter noe jeg kan se etter for å finne ut om forholdene er OK eller ikke, uten å måtte kjøre å sjekke. Noen tips?

Mvh.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny tur i kveld, og med klart og fint vann også ny fin fisk :)

Dårlig bilde denne gangen, da det var ganske mørkt ute, samt at bildet denne gangen også kun er tatt med mobiltelefonen.

lyr25.jpg

Dette var dagens fjerde og eneste fisk som ble med hjem. Vekta viste nøyaktig 2,5kg! De andre jeg fikk var litt i overkant av halvkiloen. Mista flua en fisk etter den største, og satte så på ei svart ganske stor ei, som jeg fisket i overflata. Ganske morsomt å se at lyren faktisk hopper over vannet for å ta flua. Fikk den aldri til å sitte, dog.

Mvh.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.