Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite berggylte Oslofjorden


stein
 Share

Recommended Posts

Det har blitt lite kystmeite på meg i år. Vurderer å ta en tur med berggylte som målfisk. Har hatt en tur, men det ble ikke særlig bra.

Tydeligvis ikke rett plass, selv om jeg fikk en fin en der i fjor.

Er det noen som vil dele en "bankers" berggylte plass med meg ? (Ta det gjerne på PM hvis dere vil holde plassen utenom offentlighetens lys[ :) ]

Oslofjorden ut til Son/Hurum hadde vært fint.

Med det samme jeg har tråden er det plasser i samme område hvor det er mulig å få blåstål ?

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Svein, det er notert.

Regner med at gode agn til Bergylta er blåskjell og reke. (sneglehus snegler ?)

Tackle jeg tenkte var fast paternoster med 2-6 krok, og pynte med et par KIS perler.

10-20 cm fortom til søkke og 30-50cm til krok.

Bergylta er såvidt jeg har fått med meg en fisk som er bitevillig på dagen.

Er den en solskinnsfisk, eller er den like villig uansett vær.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Har hørt at agn fisket litt opp fra bunnen gir betydelig mere berggylte-napp enn agn som ligger stille på bunnen. Vet ikke om det stemmer, men min beskjedne gyltefisk-erfaring tilsier at det er noe i det.

Fordel med en litt lang stang da. Sånn at man kan løfte agnet litt rundt.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips blir streamer(lett dresset) str.6 agnet med snile.

Slo kompisen med 10 bergylter rundt kiloen mot hans 3. Fiska 2 meter ifra hverandre. Bruker som oftest en eller annen flue når jeg meiter i sjøen.Vet ikke om dette er det lureste, men har tru på den lille ekstra attraksjonen som flua gir. Morro er det lell[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått flere bergylter fra nesodden. Husker ikke navnet på stedet, men det er opp mot det trangeste mellom nesodden og Håøya. Fikk på fri-line med kokt reke. Rett oppunder berget selvfølgelig. Har aldri fått blåstål men de holder da ofte til i samme strøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paternoster med en kort fortom med krok nr 2-1/0 ca 40-50 cm over søkket, perle eller annen liten attraktor i gilde farge rett over kroken, fisk tett i bergveggen eller brygga hvis det er dypt rett ned. Hold agnet i bevegelse, gjerne med små nøkk i stanga. Du kan også fiske aktivt, kast ut 10-20 m og dra takklet inn med små rykk. Gi tilslag forholdsvis tidlig, gylta er glupsk og sluker fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.