Gå til innhold
Fiskersiden

Baitrunnersneller


Lille Budda
 Share

Recommended Posts

Du bør bruke multifilament snøre i strl. 0,18 - 0,25 med sjokkfortom om du skal ha kontakt med et agn som ligger langt unna deg....

Ellers holder 0,35 bra... men fortsatt med sjokkfortom.

Sjekk forbruker forumet.... Vilhelm her inne har en flott shimano snelle med baitrunner system (ikke i baitrunner serien mener jeg, men mulig jeg tar feil nå) som er ypperlig til kystmeite/surf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så for å svare på det du egentlig spurte om.... (hehe)

6000B holder fint med 240m 0,35 til kystmeite... Men skal du ha noe som snuser på surf er 8000B minimum strl.

Selv bruker jeg en 8000 (ikke B men forrige modell) til kystmeite og baitrunner long cast til surf... samt at jeg har kjøpt 3 stk. 10000XTE nyelig som skal brukes til stor karpe. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Vilhelm her på forumet, han har en snelle som langt overgår både Baitrunner GTE og LC snellene til en like hyggelig pris oms en nu GTE 8000B, nemlig 2000 kroner.

Om du vil spane ut denne snella, så heter den Shimano Power Aero, du finner den under BigPit sneller på Shimano sine sider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.... om den overgår er jeg ikke like overbevist om seg deg Thor...

Jeg personlig liker bedre at baitrunner funksjonen skrus av og på en knapp/bryter enn å måtte skru foran på bremsen, men det har sikkert bare noe med tilvenning å gjøre.

(nå skal det legges til at jeg kun har pellet litt på en slik snelle under FS-treffet... ikke fisket noe med den... come to think of it tror jeg det var snella di jeg pellet på Thor...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig Trym, mens jeg har nå fisket med den en del timer etterhvert og denne baitrunner funksjoenen funker helt fint den! Det borger naturligvis for at man venner seg til den typen med baitrunner funksjon, men det tar jeg seom en selvfølge da han ikke har ordinær baitrunner snelle fra før. Det var vel og Havengel (som har samm snelle) som i ett anet innlegg som skrev at han også likte bedre den nye baitrunner funksjonen da det var MYE enklere å stramme opp snøret under fiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Bare å sveive det stramt i stedet for å fikle med å sveive inn, slå på baitrunnern igjen og snurre på spolen for å få strammet opp. Er dessuten lettere å regulere baitrunnern under fiske. Innsveivingskrafta i Power Aeroen er dessuten fenomenal.

Hadde mine tvil til den nye baitrunnern til å begynne med, men den er blåst bort etter hvert som jeg har lært meg å bruke den. Synes denne snella er bedre tilpasset surf og kystmeite enn en vanlig baitrunner, spesielt under tungt fiske med mye strøm.

Men en vanlig baitrunner holder jo den også. Har brukt Okuma baitfeeders i et par år nå i str 4000, og de har jo taklet alle situasjoner her i fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere baitrunnersneller (Okuma og Shimano), og liker dem veldig godt til meite og lettere kystmeite. Når det gjelder litt tyngre kystfiske har jeg litt mer problemer med å se fordelene. Ikke det at de er vanskelig å bruke, men synes ofte det er krøkkete med baitrunnerfunksjonen når jeg fisker litt strømutsatte steder.

Har i stedet en Daiwa Emblem XT bigpit-snelle som jeg bruker til tyngre kystmeite/surf og kommer til å skaffe meg flere slike. Mangler baitrunnerfunksjon, men har stor, lett justerbar og silkemyk frontbrems - funker vel så bra det[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av Daiwas BigPitsneller er vel laget nettopp for kystmeite og karpemeite, og disse har en kortere vandring fra full til løs brems enn en vanlig snelle. Det skal derfor være kjapt å stramme bremsen ved tilslag og for neste kast. Å bruke disse er bare en vanesak. Det er vel sjelden man er i situsjoner hvor de tidels sekundene lenger det tar å stille bremsen kontra å sveive over baitrunnern er kritiske for fightens utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en vanesak om man vil ha vanlig baitrunnerfunksjon med knapp, eller bygd inn i bremsesystemet.Kjekt å ha alt på en og samme plass når man skal stramme brems og "baitrunnerfunksjon".... Jeg er iallefall kjempefornøyd med Power Aero snellene...når man først har brukt disse en stund, klarer man nesten ikke å gå bort fra dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.