Gå til innhold
Fiskersiden

Jeløya


snpen
 Share

Recommended Posts

Hei,

Er det noen som kunne si noen ord om fiskeplasser på Jeløya ? Jeg fisker med flue fra land. Jeg så i en annen tråd at Kjellandsvik ble nevnt, men da trenger man båt, eller ?

Var ved Rossnestangen (ro-klubben) i morges, makrell og horngjell, grei moro det...

Hva med sør-sida (Alby, Reier), eller langt nord ?

Er det noen som får HA rundt Jeløya ?

*** flyttet av Laksefiskern ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat har tatt 4 havabborer i juli i år ved Kjellandsvikbukta, og du trenger ikke båt for å fiske der. Det er vel 1-2 kilometer lenger nord for der du har fisket.

Kjør bare vidre nordover og parker på venstre side av veien idet du kommer ut i kulturlanskapet igjen (i bunnen av bakken, før tranga ved gården).

Har ikke fisket med flue på Jeløya selv, men meiter og kaster sluk en del. Kolabunn helt nord har noen fine, men mye dypere bukter enn Kjellandsvik, greit hvis sørvesten står på.

Nes, Gullholmsundet og Alby/Reier er sikkert greie flueplasser det også, vet at ferre fisker med flue der grunnet overraskelser av sjø/dønninger fra større båter, derfor er det mer attraktivt å vade på "innsiden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar,

Angående Kjellandsvik: Var og kikket litt der i helga. Det er sinnsykt langgrunt. Mange fisket ute fra holmene/skjærene, men disse hadde farkost (kajakk/båt). Fiskes det inne i selve bukta? Hvor mange hundre meter må man vade utover da? Er det noen markerte marbakker? På kartet ser det ut til at det er litt dypere nedover mot roklubben...? Ellers så det fint ut utover mot odden, men der stod det en plakat som advarte mot beitende okse! (beiter sikkert på fluefiskere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann solan,

Det har rent mye vann i havet (fjorden?) siden vi satt og tauet karpe på en plattform i Champagne...

Entomolgi vet jeg ikke, det går vel mest i deceivere og Rob Clousers deep minnow. Meiter ellers litt i ferskvann. I fjorden har jeg lært at det gjelder å kaste kortest mulig, derfor fluefiske...;-)

Er det forresten noen som får HA ved Son/Brevik, eller er de bare nedover i Mossesundet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av snpen

Hei,

Er det noen som kunne si noen ord om fiskeplasser på Jeløya ? Jeg fisker med flue fra land. Jeg så i en annen tråd at Kjellandsvik ble nevnt, men da trenger man båt, eller ?

Neida, trenger bare vadere, og det regner jeg med du har?

sitat:

Var ved Rossnestangen (ro-klubben) i morges, makrell og horngjell, grei moro det...

Er et bra sted det, tas også endel SØ her når det er litt kjøligere i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av charlie

Hei Lars

Er det ikke vanskelig å meite med fluestang??? :-)

?????

Joda Charlie, derfor meiter jeg med meitestenger! Problemet med meite er at det krever TID, noe jeg ikke lenger har. Fluefiske krever at man røsker med seg stanga og svipper ned i fjorden på en to-timers tur.

Har forresten prøvd litt meite i sjøen, investerte til og med i masse sufrcast-utstyr. Erfaringer, blant annet fra Jeløya, tilsa imidlertid at:

1. Desto lengre du kaster desto færre fisk får du.

2. Desto lengre du kaster desto mindre fisk får du.

Hvorfor taue inn flyndrer på størrelse med en femmer på en påle av en surfstang når man kan faite 3 kilos torsk/sjøørret/havabbor på fluestang?

Ikke at jeg får noe på flue heller...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.