Gå til innhold
Fiskersiden

Firkantet sørv?


Recommended Posts

Hei.

Var en tur i Bråsteinvannet ved Sandnes og fotograferte sørv. Det var utrolig mange av fiskene som var "firkantet". Det var stort sett de største fiskene som hadde denne merkelige formen. Kunne forstått det hvis de hadde rogn, men er ikke det litt seint nå?

Firkantsørven var dessverre ikke så fotogen, men her er et bilde av en som holdt seg i ro. Jeg så imidlertid fisk som var mye mer firkantet enn denne.

rsv067cd046.jpg

Har ikke sett denne formen på fisk før, men så har jeg heller ikke sett så mye sørv tidligere [ :) ]

Trodde de skulle se slik ut.

rsv067cd043.jpg

Noen som har en forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette typisk for sørv? I mitt hjemmevann var det i "gamle dager" et kjent fenomen at en stor del av sørven hadde magen full av bendelorm. Så en del som tok sin død av det også.Fikk aldri abbor,røye og ørret med dette problemet. Dette er noen titalls år siden og i dag ser det ikke ut til å være like stort problem for sørven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke sjekket en slik sørv. Hadde problemer nok med å ta bilder av dem om jeg ikke skulle fange en i tillegg [ :) ]

Øksefisk var faktisk det som slo meg også da jeg så disse sørvene. Skal se om jeg får fanget en og sjekket hva den har i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stor sørv kan jo være ganske 'dyp' i buken, men det får jo være grenser! Kan godt hende denne abnorme kroppsformen skyldes bendelmark, og da fortrinnsvis den brede remmarken. Denne bendelmarken bruker særlig karpefisk som sørv og brasme som mellomvert, og disse larvene kan bli mer enn to meter lange (!), og til slutt vil bukhulen til verten bli så utspilt at den kan sprekke! Dermed øker sjansen for at den når frem til sluttverten, som enten er fugl eller pattedyr. Den voksne bendelmarken med modne egg vil imidlertid støttes ut i sin helhet gjennom tarmen på få døgn, og dersom et menneske skulle få i seg en del av en remmark vil det knapt merkes. I Italia benyttes faktisk remmarklarver som mat! [xx(]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.