Gå til innhold
Fiskersiden

Åvik Brygge, fisketips?


Havengel
 Share

Recommended Posts

Har fått mail fra en kar fra England som skal til Åvik brygge sammen med en kameratgjeng i mai 2006 for å fiske. Hvilke fisk kan man få her på denne tida, og hvor dypt er det rundt der? Maksstørrelse på torsken? Muligheter for havfiske? Holder vel med 20-30 lbs stenger? Muligheter for surffiske fra land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel tro det hadde vært en ide å bevege seg litt lengre ut og evt. fisket fra lindesneshalvøya i såfall. Landfiskerne som deltok i fiskefestivalen å båli dro jo småhai, steinbitt, stor sei og lyr i bøtter og spann. Mange fine steder å fiske fra land-brygger-svaberg, etc utover der. Rimelig dypt rett utenfor land. Mener å tro at det er mer "grunt" rett utenfor Åvik. Men det synes jo på sjøkartet:) Rett ved land på lindesneshalvøya stuper det jo rett ned til 100-200 meter. Finner jo masse variasjon utover her og er selvsagt avhengig av hva en er ute etter. Landfiske vil jeg tro er suverent.

April og mai er jo en grei tid da, stort sett mye fisk inne på denne tiden. Tar mye fin sei og torsk samt lange og brosme i april/mai selv, men dette er ute på grunnene utforbi mandal-hille-lindesnes. Er med andre ord avhengig av båt. Har de tilgang til yellowbåt har de jo et glimrende utgangspunkt, for det er ikke lange veien ut til de gode stedene.

Men som sagt: be de ta med utstyr til begge deler. Er det værhardt, noe det ofte kan bli, er det jo suverent å kunne rigge seg opp på land....

ps min største torsk tatt her nede er 12,5 kg. Har fått flere fra 5-10. Men disse har stort sett tatt tidligere på året, dvs. mars-april.

Linefiskere jeg kjenner tar mye , ihvertfall for meg, stor brosme. De største rundt 8-10 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.