Gå til innhold
Fiskersiden

Høstens guttetur til Skogseid


Hunter
 Share

Recommended Posts

Jeg drar innover i morgen tidlig. Vi skal bo på Vengstunet, et lite stykke fra Skogseidvatnet.

Om det blir fiske i Skogseid- eller Vengsvatnet kommer an på vær og dagsform[:I].

Men fiske skal vi uansett. Tenkte å prøve markdrag. Noen som har noen gode tips om bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

hadde heller dorga med røyeskei istedenfor markdrag, ikke rare kampen med en 250 grams ørret i andre enden[ :D ]

Nei, men det blir finfint med en 2500 grams ørret i den andre enden. Markdrag er visstnok veldig effektivt der inne, selv har jeg aldri fått noe på det, men vet om folk som har. En liten spinner i enden fungerer visst også fint. Mitt tips er wobblere. Alle de store ørretene som ble tatt når vi var der noen dager i vår ble tatt på rapalawobblere, så jeg ville definitivt gått for det.

Mvh Oz

EDIT: Da snakker jeg om Skogsen seff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en 300g ørret på wobbler. Wobbleren var vel omtrent like stor som fisken.

Hadde nettopp kjøpt nytt utstyr og testet det første gangen i Henanger og Skogseidvannet.

Blir nok en tur litt senere i år, flott oppe i Skogseidvannet.

Hunter, har du oter? Ta med en sånn hvis du har, da får du hvertfall noen

pinner å steke i pannen. Men sjelden man får stor fisk på oter vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd på Vengstunet noen ganger, og der er det veldig fint. Vengsvannet er proppa med småfisk (selv om det har blitt tatt noen få store der), så det kan være hyggelig å starte dagen med noen kast for å sikre ørret til frokost. Eller ta noen kast i kveldingen dersom de andre har insistrert på å gi seg, mens du har lyst til å fiske mer. Men dagene (eller helst all fisketid) bør du bruke på Skogseid. Litt sprøtt å være så nær storfisk-mekka også leke med små-ørret i Vengsvannet.

Markdrag fungerer OK på denne tiden av året også virker det som, både etter røya i kombinasjon med maggot (fisket dypt), eller etter ørreten med mark (fisket høyere) eller med en wobbler bak. Men vanlig dorging med wobbler (bruk gjerne stangparavan for å få wobbleren litt ned midt på dagen) etter ørreten, og røyeblink og maggot etter røya er nok det sikreste.

Siste timen før det blir mørkt er fisketid! Og da uten stangparavan. Hvis fiskekameratene dine vil hjem til hytta før det, må du bare late som om du ikke hører det [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket en kveld i fjor med markdrag med meitemark, tok som bare pokker. Kompisen, som kjenner vannene meget godt, fisket med wobbler og fikk en på samme tiden. Det var intet stort, men mye fisk.

Snittstr er kanskje noe større i år, lov å håpe.

Fisker mest i Henanger, men også Skogseid.

Rapala sin wobbler med skarpe farger gul/orange bak markdraget trigger muligens de store.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi hjemme igjen. For å si det med en gang; det ble ikke fiske i Skogseid. Det sørget et sinnsykt regnvær for. Så det ble pingelfiske i Vengsvatnet i stede.

Jeg burde egentlig ikke sagt dette men jeg klarte det kunstykket å ikke få en eneste fisk på 3 dager. De andre dro fisk som pokker. 3 mann dro rundt 25 pingleøret hver, mens jeg fik 0 - NULL- Det er helt ufattelig og skal ikke kunne gå an.

Jeg fisket med samme utstyr, på samme sted, med samme sluk/spinner og i samme tempo.

Men jeg var i land et lite øyeblikk for å slå lens dro Tor i båten 3 ørret. Er det rart jeg ble frustrert?

Dette er den merkeligste fisketuren jeg har vært med på.

Trøsten får være at det har bøttet ned så nå er "elven min" stor og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.