Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan ikke miste osv..


westside
 Share

Recommended Posts

Noen som har noen tips/råd eller triks til å ikke miste kroker, søkker, fortomer etc. under meitefiske? Har satt meg fast og mistet rundt 20 kroker og x antall søkker og fortomer bare idag, må si det at div. utstyr til meite begynner å bli en skikkelig forbruksvare. Sant skal sies at jeg har fisket for det meste i røft terreng idag, men fordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg fisker = Eh.. fisk av alle slag [ :) ]. Hvor jeg fisker = Overalt i Sandefjord og Larvik. Fra fjell, dypvannskaier, brygger, strender... U name it. Hvordan jeg fisker = Med paternoster tackler av alle slag og tunge jiggsluker med opphengere og agn. Bruker blåskjell, reker, makrell, powerbaits, hel og halv småfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du på bunn i fra land er det viktig at søkket ditt ligger rolig.Riktig søkke til rett tid.

Noen steder er det vanskelig og fiske uansett. Dette er på grunn av bunnforholdene.

Hvis du sliter med at det setter seg fast under innsveiving. Kan du med fordel ta et kraftig napp før du starter og sveive fort som f..n samtidig som du holder stanga høyt.

Kanskje du kan gå ned på antall opphengere også.

Gå ned på fortomslengden for og få bedre kontakt med agnet.

Dessverre kan jeg ikke gi deg noe fornuftig svar uten og selv ha fisket der eller ha sett hva du gjør.

Men som sportsfisker må du nok regne med litt svinn i utstyrskassa di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lead lift kan hjelpe litt:

breakaway-lead-lift.jpg

Imidlertid klarer jo ikke lead lift'en å presse fisk opp fra vanskelig bunn, men noen takler kan den kanskje redde. Paternoster med kun èn krok vil også kunne hjelpe, samt tynnere fortom til søkket. Da vil du sannsynligvis redde fisken selv om den søker ned i tang og annen vegetasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig å bruke tungt nok søkke/riktig søkke så det ikke flytter seg - ting som flytter seg på vanskelig bunn er som regel synonymt med bunnfast. Ellers mange gode tips oppover her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av solan

Og borte ble han[ :) ]

Fikk han det han lurte på?

Noen ganger er jeg i tvil om jeg i det hele tatt skal skrive svar.

Jaja.

Jeg ble ikke borte, bare internett har vært nede en stund nå pga. tordenvær og ****. Men takk for gode svar og tips, trengte virklig det [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.