Gå til innhold
Fiskersiden

Vilhelm på ekspress arts fiske dag, 4 sep m/bilder


Eirik
 Share

Recommended Posts

Vilhelm har jo ikke enkle ønsker, så i dag blir det ganske hektisk.

Jeg skal forsøke å guide han til 3 nye arter: Asp, Stam og Vederbuk

Som om ikke det er nok så står også Dvergamalle, Canada Røye og Sørv på planen for i dag.

Havengel skal guide på de 3 siste.

Dvs 6 arter på ca 12 timers fiske.

Tror det skal holde hardt å få dette til men med litt flaks så går det vel.

Vilhelm og jeg starter fiske ca 1100 i dag.

Skal forsøke å holde denne tråden oppdatert utover dagen.

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Må vel få nevne at gutta hadde gitt opp å få vederbuk på stedet de testa (de hadde fiska der en stund når jeg kom). Men det tok meg vel bare 10 minutt å fixe vederbuk til Vilhelm [ :) ] Gjelder å ha skikkelig guide veit du!

Nu er de etter aspen...

Eller griseflaks [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

Hardt program for stakkaren.. Blir ikke bedre i morgen, når jeg trekker han ut av senga kl.05. Rauma here we come!

Ja vi synes VIRKELIG synd på Vilhelm alle sammen...gør-guidet til a-antall nye arter i helga, Rauma-tur med MP imorgen... ja jeg er virkelig glad jeg SLIPPER denslags...

Eirik, Geir og Vilhelm har forresten alle notert ny art- Kanadisk bekkerøye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må få kommentere bruken av ordet stakkar jeg også, MP: kjør brutal vekking i morgen! Vilhelm er en skikkelig morgenfugl, så sørg for at han blir vekka halvannen time før dere drar så han rekker sin vanlige halvtimes joggetur før frokost! [ :) ]

Men hva med canadarøya som Eirik nevnte i første post? Var det bare bekkerøye det var snakk om, eller hadde de tenkt seg i Lutvann og prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Tenkte jaggu ikke noe over det i farten, er nok bekkerøye det gjelder.

CB: Kan ikke du ta en kjapp marlin/tunfisk/sailfish osv?

Hilfe: Marlin: Blue (Pacific og Atlantic, finnes også i det indiske hav), white, black, striped. Sverdfisk, sailfish (Atlantic/Pacific).

Spearfish (longbill og shortbill)

Ergo tosifret antall arter som havner i samlesekken "Sverdfisk" hos mannen i gata. Men det er bare en fisk som heter sverdfisk, og den påtreffes fra tid til annen også her hjemme.

Tunaer: Bluefin (Northern og Southern), yellowfin, blackfin, bigeye, dogtooth, longfin (albacore), skipjack tuna, Pacific bonito, Atlantic Bonito, Tongol (longtail), Fregate tuna +++

Mange som benevnes tuna, men som ligger nærmere makrell. Er jo samme orden, der også bl.a wahoo hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Ja, må få kommentere bruken av ordet stakkar jeg også, MP: kjør brutal vekking i morgen! Vilhelm er en skikkelig morgenfugl, så sørg for at han blir vekka halvannen time før dere drar så han rekker sin vanlige halvtimes joggetur før frokost! [ :) ]

Jeg har da med klepp[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Hva er egentlig poenget med å "samle" arter? Må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner dette. Fiske mikrofisk som tangsnelle - bare for å ha gjort det. Høres like spennende ut som å samle glansbilder...

Vil ikke trå noen på tærne - men skjønner som sagt ikke poenget[ :) ]

Oh, brannfakkel![ :) ]

Utgangspunktet for å samle arter for min del er interesse for mangfoldet, utfordringen i uvanlige fisker, løse koder, samle(glansbilder, frimerker, whatever) og variasjonen. Å kvitte seg med krav om størrelse, flex og fight, mat og "mannefisk" går helt fint når man havner på kjøret...

Ja, at verdien av en fisket fisk måles i hvor flink den er til å prøve å stikke av (flex), er noe søkt synes jeg. Vet om sportsfiskere som rundt her som heller fisker ørretpinner på 300gr enn kilos-karuss fordi ørreten jobber hardere. Hmpfr! (de vet jo heller ikke hva de prater om...)

Ellers er det helt klart at storfisk er gøy, men jeg lar ikke det begrense meg med tanke på varierende utfordrende fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variasjon og allsidighet øker for meg verdien av hobbyen min utrolig. Nå er jeg jo på laksekjøret selv, og det ER vanskelig å slå følelsen en får når det endelig napper-og en kjenner styrken og farten til en laks. Men samtidig er det noe ved det å endelig lure en ny art, etter utallige pmèr, kartstuderinger, lage nye tackler osv osv-alt dette som hører med for oss artsjegere.

Videre har vi artsjegere alltid sesong, alltid en lokalitet...bryggekant-det er microfiske, østlandet er karoefisk, på dypet er det mye rart og jaggu svømmer det litt av hvert i sjøen utpå kysten også. Aldri tomme for muligheter, nye mål og nye utfordringer... livet er herlig dere!

Men viktigst av alt-sportsfiske er en individuell sak, viktigste er å kose seg med SITT fiske, ikke prøve å fortelle andre at deres fiske er "mindreverdig". oNettopp derfor er fiskersiden så unik, her er sportsfiskere på alle nivåer, med alle de "ekstremiteter" som hører hobbyen til, samlet på en og samme plass. Og et noen synes er rart er for andre bare... gøy!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.