Gå til innhold
Fiskersiden

Lesjaskogvannet på flue


Tobba
 Share

Recommended Posts

har snakket med oppsynsmannen der. ikke for å skuffe deg-men det vannet er spiskammeret til bygda og føfgelig et enormt fiskepress med garn der. hvis du får en ørret over halvkiloen kan du kalle deg heldig-fisken blir fisket opp før den har sjans til å vokse seg stor.( han skriver en doktorgrad om gytebekkene til lesjaskogsvann).

så forresten en rå harr blant prøvene hans som var rundt 40 cm lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det høres ut som du har vært i området rundt Aursjøen i Lesjafjella mellom Gudbrandsdalen og Sunndal. Bra fisk der, men store vann og det er vel mest garnfiskerne som får noe.

Mht Lesjaskogsvatnet er det riktig at det fiskes mye med garn der, men noe må de ha gjort riktig, for gjennomsnittsstørrelsen har økt fra ca 250 til ca 340 (gram) på relativt få år (garnfangst). Det er

langt mellom halvkilosfiskene på fluestang (på garn og). Årets største ørret (personlig) 39 cm, harr 41 cm. Og jeg fisker MYE der.

Vannet er enormt næringsrikt (grunt, mange tilløpsbekker), men det

er ekstremt mye småharr der som de prøver å kultivere vekk, uten at det ser ut til å lykkes. I løpet av sesongen har jeg personlig fluefisket flere hundre harr fra fem til tretti centimeter som jeg

har tatt livet av i kultiveringens navn.

Fra 1 -10 oktober var det tillatt å sette garn (dypt) etter stor harr både for inna- og utabygdinger (annet garnfiske kun for innabygdinger). Jeg så ikke et garn den helga jeg var der.

Andre tiltak er "skuddpremie", hvis du er under 18 (eller 16, er ikke helt sikker) får du tre kroner for hvert harrhode du leverer inn i gyteperioden. Ettersom fiskeforeninga ikke er konkurs,regner jeg med at heller ikke dette tiltaket har hatt særlig effekt.

Men uansett, det er et brukbart vatn som kan bli enda bedre, og med fin kvalitet på fisken. Det har vært en del ørkyte der de siste ti/femten åra, introdusert av hjernedøde levende agn-fiskere, men det virker heldigvis ikke som det har hatt noen negativ effekt - muligens fordi det er så mye ørret og harr der at ørkyta blir spist opp(?) - det er iallefall mindre av den nå enn for fem år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.