Gå til innhold
Fiskersiden

Meitestenger- hvor kraftige...?


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Jeg har to stenger som er kjøpt inn til litt forskjellig meite, det er to Shimano Hyperloop Barbel. I pund er de oppgitt å være 1,3/4. Det er oppgitt å kunne lobbe ut tackler på opp til 150 gr. Kan det stemme, stengene er myke og 150 gr er veldig mye!! Tenkte også at disse stengene kunne brukes til å meite gjedde og gjørs, men synes stengene er litt for myke og synes kanskje ikke de har den ryggraden som trengs. Kan noen si noe om pund i forhold til arter for det går litt i surr for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Jeg har to stenger som er kjøpt inn til litt forskjellig meite, det er to Shimano Hyperloop Barbel. I pund er de oppgitt å være 1,3/4. Det er oppgitt å kunne lobbe ut tackler på opp til 150 gr. Kan det stemme, stengene er myke og 150 gr er veldig mye!! Tenkte også at disse stengene kunne brukes til å meite gjedde og gjørs, men synes stengene er litt for myke og synes kanskje ikke de har den ryggraden som trengs. Kan noen si noe om pund i forhold til arter for det går litt i surr for meg.

Du kan nok lobbe 150g med dem, men jeg tviler på at du lobber særlig langt... Btw, jeg kjenner en som tok en 12-kilos gjedde på match-stang i Akersvannet en gang, det var rimelig heftig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av avkroken

Som LHO skriver så er søkker på 40-50 gram ca maks.

Den stanga du nevner er ypperlig til meite etter suter, brasme, og mindre ål.

Skal du ha en stang som kan kaste 150 gr bly, snakker vi en testkurve (TC) på 3 1/4 - 3 1/2.

I England, testkurvens hjemland regnes normalt stangens maksimale kastevekt etter denne formelen:

Testkurve x 1.25 = Max. kastevekt i oz

1oz = 28 gram

Testkurve 1.75 x 1.25 = 2.2oz kastevekt, eller paa Norsk 61.5 gram

Denne formelen gir et riktig bilde, brukt paa de fleste stang typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.