Gå til innhold
Fiskersiden

Kystfiske i Trondheimsfjorden


SMS
 Share

Recommended Posts

Jeg er en av tusener av østlendinger som studerer i Trondheim, jeg har bil, men ikke båt, men først og fremst mangler jeg lokalkunnskap og fiskeerfaring fra området. Er det noen som har erfaring fra kystfiske i og rundt Trondheim? Jeg tåler å kjøre et par timer også hvis det er mulighet for "sjeldne"/nye arter (har jo tatt flere arter i ferskvann enn saltvann, prøver imidlertid å ikke bry meg for meg mye om antallet arter, selv om det alltid er gøy med nye!). Fra vanlig 1:250 000 kart over Norge fant jeg en tidevannsstrøm ved Inderøy, noen som har erfaringer herfra å dele? På forhånd takk!

PS Det er ikke nei i min munn om noen vil ha med en ekstra stang i båten hvis de skal på sjøen/havet. Jeg gir gladelig bort all fisk jeg får siden størrelsen på fryseren på hybelen min tilsier at C&R er det eneste alternativet (5 frossenpizza og det er stappfullt! :D ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi er en gjeng som har surfcastet/spinnfisket/fluefisket oss gjennom vinterhalvåret de siste 4-5 årene. Fisker for det meste med utgangspunkt Stjørdal. Muruvik, Billettholmene, Vikanlandet og Langstein er de mest brukte plassene.

De siste turene har gitt både hyse og torsk av fin kvalitet.

Jsc[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips er jo å titte på: http://www.fantastiske-fosen.com/

23092004085625Xt827779D995.jpg?4

Nr1: Utløp fra Lakseelv.. Gå over brua, og finn deg ett sted å stå langs land til venstre. Pass på at avstanden til utløpet er stor nok. Mulighet for laks/sjøørret

Nr2: Hvis du kjører ett stykke videre utover, vil du etter hvert komme til steder der du kan sette fra deg bilen. Ser ut som rasteplasser, bortsett fra at det nok ikke er bord o.l der.. Ta så å gå ned mot havet, og du vil komme til steder som lokalbefolkningen bare refererer til som "Bergan" Har opplevd meget godt fiske i disse områdene. Kan være bra sted for surf. Kjører man enda lenger ut, kommer man til Galgeneset, som også er ett veldig bra fiskested. De lokale kaller det vel Gerneset, eller noe sånt..

Nr3: Her kommer strømmen ut.. til tider ganske sterk strøm... Brakkvann.. Sikkert noen muligheter her for mange forskjellige fiskearter. Har fisket fra båt rett på utsiden der, og fått mye forskjellig type fisk. Bakdelen er at det kan være ganske grunt der.

Ett annet tips (for en annen gang, kanskje) Er ett sted som heter Verrabotn/Verran... Er vel kanskje tre kvarters kjøring fra Rissa... sikkert en del kortere fra ferga.. Foreldrene mine fisket her for noen uker siden (riktignok fra båt) og dro masse fisk, bl.a sei på 5-6 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høy tid at det blir litt lokale diskusjoner om trondheimsområdet, lurte en stund på om alle som fisker eller har fisket i området holder til på fiskenett dått com. Det fine med den siden er at det holder å sjekke den hver tredje dag, ikke hver tredje time. [ :) ] Trondheimsområdet lider nok litt av for mye laks og ørret og for få _profilerte_ innovative sportsfiskere. Blir langtur på søndag, men i fare for å selge skinnet før bjørnen er fisket kan jeg ikke love noen fangstrapport, noen av oss får dessverre bare gromfisk hvert skuddår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Du e itj kul uten mokasin

Det blit itj fest uten vest

Du få itj mus uten snus

Det blir itj fart utan bart

Nei, nei, nei. Slik er det:

Du bli itj fin uten mokasin.

De bli itj fæst uten skinnvæst.

Du e itj kvass, uten Adidas.

Uten snus, bli de itj mus.

Uten rullings, bli de itj pulings.

Du veit ka du får med bleika hår.

Me japansk bil e du homofil.

At de itj bli no fart uten bart e da sjølsagt!

Såpass har jeg lært etter drøyt 4 år i DDE- & barteland. (Lav terskel for unødvendige poster sent på kvelden ja.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Cato

Ivrig på Trondheimsinnlegg Atle? Begynner Sotra bli kjedelig?

nei jeg sprer gromplassene mine videre til ungdommen siden det ser ut som jeg får permanent oppholdstillatelse her på Sotra [ :) ]Sotra kjedelig?nei vil ikke si det..eller forresten...i dag blåser det MYE værre enn når treffet var [:0]

Meeeen jeg har masse og skrive så det og holde seg inne i dag ekke så ille[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

sitat: siden det ser ut som jeg får permanent oppholdstillatelse her på Sotra

Husk det Lillegutt at det er jeg som til syvende og sist tar stilling til permanent oppholdstillatelse. Så det må full skjerpings til.

pfhøy,setter du kjepper i hjulene så skal jeg sørge for at du havner i hornet på veggen igjen 7 far i huset! [ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av thunder gubben

har fått mye sjøørret torsk og sei på på en kilo og oppover på billetholmene ikke sjøørett på en kilo da

Er det holmene du ser fra veien like etter Værnes når du kjører mot Trondheim?

Takk for tips forresten, flott at flere er med og poster om Midt-Norge, må prøve å ta opp kampen med Rovfiskelaget i antall fangstrapporter (dog kanskje ikke test-forum-poster [8D]).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I kveld surfet vi på Flatholmene i Muruvik. Fantastisk kveld. [ :) ] Vi angnet med sildebiter og brisling om en annen. Fisken var bitevillig. Fire torsker mellom 2 og 4 kg. Ei hyse på ca 2,5 kg og Ola filiterte små hyser på harde livet. Vi fisket til det var stup mørkt. Ergret oss over at vi ikke hadde med noen lysstikker.

Jsc [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Anbefaler området rundt straumen på inderøy.dette skal visstnok være meget bra. og dette må være trondheimsfjordens beste langested(forutsatt at du kommer deg ut med båt). tas årlig lange på godt over 30kg. i tillegg tas det stor torsk her.Dette er vel å merke en veldig grunn strøm. så det jeg kan se for meg som det beste, må være å fiske i innløp/utløp av strømmen. I løpet av vinteren kan du jo også sette kursen opp hit til namsos. jeg bruker å fiske fra 2 bruer utenfor salsnes. Her har jeg tatt mye torsk opp til 10kg fra bruen. i tillegg er det store forekomster av flatfisk, om du prøver deg på bunnmeite her.du kan også sette kursen ut mot osen og vingsand,og kjøre mot åsenfjord på fosenhalvøya.her er det mange fine strømmer nedover :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.