Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefiske for barn.


Sofus
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har en sønn på seks år som ønsker seg fluestang!![ :) ]

Jeg synes at det er kjempeflott at han allerede nå ønsker seg fluestang, men personlig så synes jeg det er litt i tidligste laget.

Har dere synspunkter om på dette?

Når føler dere at man kan begynne med fluefiske? Ca alder?

Har dere egne erfaringer om dette?

Finnes det egne "barnestenger"? Kan tenke meg ei stang på 6-7 fot.

Jeg er litt redd får at barna er litt for utolmodig til lære seg fluefiske. De kan vel få avsmak på fluefiske hvis de ikke får det til.

PS! Sønn min er blitt en racer med haspelstang i sommer. I sommer har han fått ørret, sjørøye og sei. Kjempestolt[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare glimrende at gutten vil prøve ut forskjellige fiskemetoder, og du må gratulere han med all den fine fisken han har fått i sommer[ :) ][ :) ].

Nå her ikke jeg barn selv, men jeg ville nok i min iver kjøpt inn en fluestang til han, men hvis jeg hadde tenkt meg om litt, så hadde jeg kanskje ventet noe.

Det med å begynne for tidlig for så å få avsmak (som du selv skriver)kan være en trikki sak.

Nå regner jeg med at du selv fisker med flue og da har jo du sikkert noe utstyr, og det ville jo være mulig at han og du kunne prøve ut dette får å se om dette er noe som passer nå i hans alder.

6 åringer kan jo være veldig forskjellige både i fysikk og være måte, så noe fasit på hvilken alder blir vanskelig.

At han har blit en racer på haspel er jo kanskje et godt signal på at han er klar for fluefiske.

Har søkt litt på nettet ang. stenger rundt 6 fot og jeg kan ikke finne noe, så jeg vil tro etterspørsel styrer tillgang og pris og da vil jeg tro at en slik stang kan bli veldig dyr[ :D ]

Vet ikke om dette hjalp så mye men .............

Jeg ønsker i hverfall dere lykke til begge to og hold oss oppdater på hvordan det går.[ :) ][ :) ]

Kan jo være at dette emnet dukker opp i en senere anledingn og da har vi jo din/deres erfaring å bruke[ :D ][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjøpte en billig stang fra danmark i våres ca kr 445,- med snelle og snøre. Hadde tenkt å ha dette til en stang jeg kunne øve meg med, og som jeg kunne bruke uten å være alt for forsiktig. Det gikk en dag før 8 -åring hadde tatt over stanga og kasta bedre enn meg (er vel heller ingen målestokk). Han kaster nå omtrent like langt med fluestanga som med haspelstanga. Vi har dessverre ikke fått til noe praktisk fiske med fluestang, men neste år får vi det til. Det jeg tror blir viktig er at en får lære i sitt tempo, en stang de kan "leke" med, og at det da ikke blir noe press på å fiske med fluestanga. Helst fiske i et vann som gjør at man får fisk på flue rimelig raskt for å bibeholde interessen. Kasteteknikken tar de fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være enig med deg rams, men på den andre siden så synes jeg dette er ok sålenge barnet selv prøver og feiler, og jeg ikke maser for at han skal prøve. Stanga ligger der, han kan ta den når han vil, men samtidig har han med sin faste haspelstang. Som sagt vi har ikke fått prøvet ut fiske i praksis, men turer vi har vært på, har han stått og tørrtrenet på store sletter maks 20 min, og så tatt haspelstangen for å fiske (fiskestedene har ikke egnet seg for fluefiske, ihvertfall ikke for å få fisk). Han kaster nå en 6-7 m med fluestanga, og han har kun prøvet den en 3-4 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og de to beste argumentene?[?][?]

barn lærer bedre enn voksne er vel en av de, og så lenge alt blir med måte og på din sønns premisser( mer lek enn læring) synes jeg detter er flott!

selvfølgelig er det viktig å ikke ta gløden fra gutten, men la han få prøve litt i alle fall.

angående motorikken til barnet:

du kan jo alltids lage ei stang til han, kanskje i en lett klasse(2-3#), eller få noen andre til å gjøre det. må jo være en givende ting å holde på med i vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett ett par gutter på 9 og 10 som kaster bedre enn de fleste jeg har sett i elva til nå, så lenge det ikke blir i for store porsjoner og man unngår overbelastning og kanskje har den første tiden uten krok, ja da ser jeg ingen betenkeligheter med å la barn leke med kastepisken.

Dattera mi skal få seg fluestang hvis hun vil ha, så tar vi det fra der[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

Det finnes korte rimelige stenger som er ok kastemessig, Kinetic Miekak finnes i 5,6' klasse 3/4 og 7,6' klasse 5/6.

Vi har solgt 7,6' med snelle/snøre for 500.- i år.

Som vanlig på billigsett er snøret og snella ikke av det beste som finnes. Vanlig pris på kun stang er 599.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sofus

Hei

Jeg har en sønn på seks år som ønsker seg fluestang!![ :) ]

Har dere synspunkter om på dette?

Når føler dere at man kan begynne med fluefiske? Ca alder?

Har dere egne erfaringer om dette?

HeiSofus! [ :) ]

Jeg har akkurat vært i gjennom dette, for jeg har en sønn på nylig fylte 8 år, og som nå har begynt med fluefiske.

Han har vært med på mange fisketurer helt siden han kunne gå, ja før han kunne gå også, men det har da gått i mark/sluk/spinner for hans del. De siste to årene (altså fra 6 år) har han mast om å få prøve fluefiske, så han har fått prøvekastet på enkelte turer. Denne kastingen har vært ren lek på bare noen minutter, og jeg synes det er viktig å ikke "pushe på" eller gjøre alvor av denne leken.. Etter hvert ble iveren hans så stor, at jeg satte sammen en engen stang til han, en GL Tricast4 8´#3 med et #5-snøre (GPX) som gjør at den lette, men litt stive stanga spenner seg godt opp. Synes det er viktig med en lett stang for at det ikke skal bli et slit for gutten. Dette utstyret passet han perfekt. To korte fisketurer, og gutten kastet som bare det. Dobbelttrekket lærte han på 15 minutter, og det sier litt om hvor fort disse ungene plukker opp motoriske bevegelser. Har hatt kastekurs med 50-åringer som slet EKSTREMT MYE mer med å lære dobbelttrekket...[ :D ]

Han får foreløbig ikke fiske med spiss på flua, for han kaster ikke stabilt godt nok enda til det synes jeg, men han synes det er gøy for det. Neste fisketur blir hans første tur med spiss krok på flua. Solbriller er kjøpt inn....[ B) ]

Mitt råd er altså å la barna dine leke seg med fluestanga fra 6-års alderen, men ikke "push" på så mye med kasteteknikk i begynnelsen, da blir de fort lei hvis de ikke får det til. Gi dem en lett stang med et litt tyngre snøre slik at de kjenner hvordan stanga spenner seg opp. Lykke til !!![ :) ]

Et par koselige bilder av far og sønn på tur, og en fin ørret som ble tatt i sammen (jeg kastet tørrflua, tok tilslaget, og ga stanga til sønnen min som fikk ta seg av fighten og utsettingen av fisken)..[8D]

far___s_nn_med_stor_fisk_3.jpg

far___s_nn_med_stor_fisk_5.jpg

far___s_nn_med_stor_fisk_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rams

Om du velger å kjøpe en stang til den håpefulle, mener jeg det viktigste momentet er stangens egenvekt og balanse. Stikkordet er slitasje på vekstsonene og da spesielt i håndleddet!

dette var det mest positive svaret ditt i dette innlegget!

kanskje du kan komme med tips om hvordan man skal få det til, og ikke bare argumenter på de samme negative tingene? forslag til stenger utstyr osv(som han spør om...)

vet at du kan MYE om fluefiske, men synes ikke du er positiv til at barn skal starte med fluefiske, eller?[?]

FLEMMING: fantastiske bilder, og utrolig flott det du drar sønnen din med på. gleder meg til jeg en dag får muligheten til å gjøre dt samme[ :) ][ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at hvis barn(6år) skal begynne med fluekasting/fiske må det i allefall gå på deres premisser.

Tror ikke det hjelper å stå ved siden av nybegynneren å fortelle ham alle feil og "hvordan du skal kaste".

Selvsakt må du forklare og vise fra starten, men ikke for mye.

Han kommer nok til å spørre seg frem.

Han må få ha det gøy, kaste på en plen eller noe sånt.

Husker selv da jeg sto og kastet med flue i Morgedal i to uker som 10 åring, stakkars lærer(kompis av min far).

Da læreren dro videre hadde jeg ikke fluestang lenger, og etter masse syting og klaging gikk turen til Seljord S-lag.

Der har de jo alt, fluestang med snelle og snøre ble kjøpt.

Snøreklassen passet da ikke til stanga, men gøy var det alikevel.

På den måten lærte jeg i allefall å kaste med flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maste meg til min første enhånds fluestang da jeg var 7 år. Noe som førte til at jeg raskt også fikk mitt eget fluebindersett ettersom mine foreldre så seg lei på å dra for å kjøpe fluer til meg jevnt. stanga var en 9fot kunan stang og jeg syntes det gikk bra. Hovedsaken er jo at man finner steder der man slipper å kaste så langt i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.