Gå til innhold
Fiskersiden

Ny pers på Lyr


kennetch
 Share

Recommended Posts

Etter at jeg mistet En pen lyr på tynn sene og uten håv, har jeg nå byttet til 0,33. I dag klarte jeg og få opp en lyr med håven [8D] på 1740g, og ny pers på Lyr. [ :) ]

Det nærmer seg 2kg nå, så får håpe at det skjer på neste tur.

Fikk også 12 horngjell og 5 Makrell, hvor den største makrellen veide

760g og største horngjell på 490g.

Det var mye vind, men en grei fangst i dag. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av westside

Konge bra Kenneth!! Nå raser du fra meg i konkuransen igjen [ :) ] Når skal vi ut på tur da? Hvor var du hen når du dro opp denne Lyren? Hva brukte du å fiske med?

Kjerringvik var stedet, men har fått bra med lyr på folehavna og yksney. Tok den på makrell, men har tatt noen andre på opphengerflue også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hehehe Sikter først på 2kg tenker jeg

Er ikke så kravstor ennå.Synes det virker som en fin strategi. Pleier å gjøre det samme - øke kravene litt etterhvert. Dermed får du lengre gleden av arten med tanke på pers - kan selvsagt være fint å fiske mindre eksemplarer resten av livet for den saks skyld - men ekstra moro med perser da - og da er det greit å ikke "overdrive" med en gang.

Når det er sagt må jeg si at lyren til Ståle er helt ENORM! For en fisk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kennetch

Konkurranse på folehavna til Søndag, agn er forbudt [ :) ]

Ja jeg vet, skulle være med men jobber fra Lørdag 19.00 til søndag 07.00 og da er jeg rimelig gåen og går rett i seng. Lykke til for dere som skal [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Bare å komme hitover det...om jeg ikke har sagt det før, sier jeg det nå-du har stående invitasjon!Takk for det. Jeg kommer! Får bare finne ut når. Hvor lenge utover høsten er det bra? Eller er løpet kjørt for i år?

Hvordan kommer man seg greiest dit fra Oslo hvis man dropper bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Er vel ok med lyr hele året, men er vel best våren og høsten til november...litt ustadigt vær har vi jo her innimellom.

Min lyr på 6.1 ble tatt 26/12...da fikk jeg også 2 over 2kg og flere små i tillegg-på kikkmeita frilinemeite!

Kikkmeita frilinemeite? Hva er det ? [ :) ] Lyst på masse bra Lyr jeg og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyren går ofte helt inne ved føttene dine, og den trives veldig godt på plasser med mye tare og bratte kanter. Når jeg har dykka på slike plasser har gjerne de grommeste fiskene stått akkurat i kanten på tarebeltet. Persen ble dog tatt midt på havet 40meter dypt der det var 120meter dypt. På mausund i år kom vi over store mengder lyr,og føden var kun havnåler. Det tøt havnål utav gjellelokk og kjeft....vanvittige mengder. Kan se for meg at redgills og eddystone eels må være det optimale å fiske lyr med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes mye i kanalen Vilhelm, så der har du et godt poeng!

Rett utenfor taren langs bratte kanter er gode tips ja, ellers smeller det jo en og annen fin lyr når vi surfer fra land også. Et annet triks er dorging over/rundt skjær og grunner.

Ble vel dorget 2 lyr på 9-10kg i oslofjorden i våres? men helt klart bedre her ja, og best på Møre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fisker fra land i Vestfold, er det ikke vanlig og få lyr og sei over 2kg. Alle den Lyren jeg har fått, har tatt rett ved land og ikke lang ute. Er ganske fersk i gamet, begynte først i fjor og fiske ordentlig. Så alle de teknikkene dere snakker om, har jeg ikke peiling på men lærer etter hvert. [8)] Synes selv at det går fort fremover,og vestlandet frister ganske mye nå.

Du kan ikke vise mange slike bilder, blir helt syk av misunnelse [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiska en kveld etter lyr hvor jeg både agna og fiska med sluk, hadde flere fine fisker som fulgte etter men ingen ville ta. gikk til bilen og henta flue stanga, og fikk 8lyr på 1time 6 av dem var over 2kg største var 4kg.

etter den kvelden har det blitt mange turer, hvor jeg altid har kombinert agn og flue, uttellingen er vel ca 40-50 lyr på flue og 6-7 på agn... størelsen er omtrent den samme men siden jeg får flere fisker på flue så får jeg også flere store.

hvis du ikke fisker med flue så er et enkelt og greit oppset etter lyren en sakte synkende kaste bomber med ei grøn og hvit flue i enden... da får du fisket på samme hastighet og dyp som ved fluefiske (maddamen får like mye fisk som meg med dette oppsettet...)

Bare et lite tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:Bare å komme hitover det...om jeg ikke har sagt det før, sier jeg det nå-du har stående invitasjon!Takk for det. Jeg kommer! Får bare finne ut når. Hvor lenge utover høsten er det bra? Eller er løpet kjørt for i år?

Hvordan kommer man seg greiest dit fra Oslo hvis man dropper bilen?

Karmøy Lufthavn (Haugesund...) ligger 3min med bil fra min bolig, SAS har flere flygninger daglig. Ved bestilling tidlig får du T/R for 1000-1500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.