Gå til innhold
Fiskersiden

Dro gigantgjedde på 13 kilo


frodeh
 Share

Recommended Posts

Flott gjedde, og uvanlig storfangst fra Sørlandet! Og enda godt den ikke ble satt ut igjen...[ :P ]

Tilgi meg at jeg er litt negativ nå, men reagerer på det som sto i Agderposten:

sitat:Han skal nå sjekke om den akkurat 13 kilo store gjedda er rekord på stang. Normalt tas ikke så store gjedder på fiskestang. I mellomtiden ligger beistet i fryseren.

-Jeg har lagt den der, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den. Den er så stor og spesiell at jeg må få bevart den på en måte. Det blir vel til å tørke hodet for å ha det som en suvenir, ler Dundas fornøyd.

Agderposten kontaktet i går Norges Jeger- og Fiskeforening for å sette Tvedestrands-gjedda inn i nasjonal målestokk. På deres hjemmesider fikk vi vite at norgesrekorden på sportsfiske er 16,9 kilo, og at gjeddene blir opptil 20 kilo.

Det skal godt gjøres å skrive mer feil og dumt med færre setninger; for det første skal du ikke ha fulgt med mye i sportsfiskepressen for å vite at 13 kilo ikke er noen sensasjon, for det andre er det ikke NJFF som fører den offisielle norgesrekordlista, og for det tredje er sidene deres heller ikke oppdatert, 17,7 er gjeldende rekord. For all del, flott gjedde som er jeg er grisemisunnelig på, men som samtidig får meg til å lure på om det er de dummeste bøndene som får de største potetene.

SMS - tilsynelatende grinete, egentlig bare misunnelig. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Normalt tas ikke så store gjedder på fiskestang.

...

sitat:Det er ikke ofte det tas slike storgjedder. Faktisk er det langt mellom dem

No **** Sherlock....

Orker ikke enda en diskusjon rundt gjeddesaks og skyting, syns bare det er trist at heller ikke denne fortsatt svømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke først og fremst deg jeg mente heller[ :) ] Tenkte bare på de av dere som "mobber" litt fordi han/de ikke viste at 13kg ikke er noen stor sensasjon og at det ikke er NJFF som fører norgesrekorder, og sier han ikke kan være en av de mest opplyste personer og lignende. Synes bare sånne kommentarer blir litt for dumt[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg enig med deg Smashing. Det er ikke alle fiskere som gidder å være oppdatert på sportsfiskerekorder eller lese fangstrapporter fra andre (selvom de fleste her inne gjør det).

Noen trives faktisk veldig godt med akkurat sin type fiske uten vilje til å utvikle seg videre innenfor denne veldige alt oppslukende interressen vi deler.

Nå oppfatter jeg vel at mesteparten av "hetsen" her går på journalisten og ikke fiskeren.

Syns det er helt greit at en journalist tar kontakt med NJFF for å finne ut om Norges Rekorder, men burde da blitt henvist videre til rett instans og samtidig opplyst de uopplyste om hvor man finner slike lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at vi som sportsfiskere har forskjellige verdier.

Ikke alle deler de verdiene de aller fleste av oss her inne har med C&R og vern om store gjedder.

Uansett så er det feil å henge ut og uttale seg nedlatende om andres fiskeglede.

Men det er ikke feil å ønske seg en annen skjebne for denne omtalte gjedda.

Det som er positivt er at siden den da faktisk er død nå, så blir den brukt.

Om ikke til mat, så i alle fall som en trofè og et minne for livet for fiskeren.

Personlig så håper jeg at gjedda ikke måtte bøte med livet fordi han ønsket et hode på veggen, men som en følge av uheldig kroking.

Til slutt vil jeg også mane til at brukerene her inne tenker seg om før man poster noe.

Direkte personangrep, hetsing og nedrakking på andres glede over storfangst bør ikke forekomme.

Er man uenig i håndteringen av fisk utført av andre, bør man ordlegge seg slik at det synet man har kommer frem uten å tråkke ned på andre.

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.

Ja, det finnes vel faktisk fiskere som ikke bruker fritiden sin til å sitte på nett å gjøre seg selv fiske-kåt til neste tur ut...

Merkelig det der.

En annen ting som går på det å få frem synet sitt uten å tråkke på andre er at dersom denne fiskeren det handler om i denne tråden slumper til å svinge innom her, er det ikke sikkert han renner over av lyst til å registrere seg som bruker etter den omtalen fangsten hans har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at den første posten min bør tolkes som hets eller mobbing av fiskeren. Når jeg lurer på om "de dummeste bøndene får de største potetene" så mener jeg egentlig at det ikke nødvendigvis hjelper så mye å være oppdatert og teoretisk flink til å fiske; et slags hjertesukk mtp hvor mye jeg selv har lest om gjeddefiske og hvor lite uttelling jeg har hatt. Har til enhver tid siden 1992 visst hva gjeldende norgesrekord er på gjedde f.eks., lest engelske bøker og artikler om specimenjakt på gjedde uten at det har hjulpet så mye det heller... [V]

Jeg beklager om jeg kan tolkes som nedlatende, det var ikke meningen, og det var derfor jeg skrev tilsynelatende grinete også. OK? Skal ikke påstå at jeg føler meg videre smart nå, men har helt klart godt av å få høre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeehh, uheldig kroking?

"- Det var ingen enkel sak. Kleppen var godt festa i gjellene, og jeg vippa bakdelen av fisken over ripa. Deretter kjørte jeg kniven i bakhuet på den. Den lagde et nokså stort spetakkel før den daua. Det rista i hele kanoen, forteller Dundas, som er nokså oppskrapet på fingrene etter å ha løftet på fisken med de knivskarpe tennene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er til dels enig med deg SMS om det med de største bøndene og dummeste potetene...eller hvordan det nå var. Men bare delvis. Du som er psykokjemiker [ :) ] burde kunne litt om statistikk og tilfeldige utvalg. Faktum er vel at det kastes noen hundre-tusen kast med sluk og wobler i vann hvor det finnes gjedde hvert år, hvorav flesteparten av de kastene ender opp uten fisk. At en og annen storing tas tilfeldig da må vi vel bare leve med. Viss du ser på satsingene som gjeddegutta i sfk-raufjøringen eller indre Østfold trollers legger ned så får de også uttelling de aller, aller fleste av dem. En tur i ukjent vann i ny og ne blir det erimot sjelden noe utav. En 8-10 gode turer i et vann med gode metoder etter årstiden så har du god mulighet til å få en eller flere av de største gjeddene i vannet. Men, det krever faktisk litt satsing. Ja, og så litt flaks da[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte et lite innspill til Agderposten om dette på mandag, det dukka opp i dag gitt. Men er det bare meg, eller har de slengt på en aldeles misvisende overskrift? Jeg får vel et ****** blant bekjente og kolleger nå... De må jo anta at jeg enten er en skinnhellig hykler eller en utspekulert jævel, hehe. Jeg liker kanskje det siste alternativet best. [ :) ]

Her er min mail til Agderposten:

Hei. Jeg har to små kommentarer i forbindelse med artikkelen i dagens Agderposten om Per Øyvind Dundas og storgjedda han fikk i Jorkjenn på lørdag:

Det er ikke NJFF men bladet Villmarksliv som registrerer de offisielle, norske sportsfiskerekordene. Listene er tilgjengelige på www.villmarksliv.no og holdes oppdaterte (norgesrekorden på gjedde er 17,7 kilo).

I artikkelen opplyser leder Hilde Danielsen i Froland Jeger og Fiskeforening om at "det ikke er ofte det tas slike storgjedder" og at det "faktisk er langt mellom dem". Som en GENERELL kommentar vil jeg derfor gjerne påpeke at det for hver "gigantgjedde" som kakkes blir enda lengre mellom dem. Det er i alle specimenfiskeres egen interesse at store eksemplarer behandles med respekt og settes uskadd tilbake i vannet.

Hilser Petter.

Og her er Agderpostens versjon av min mail:

psblikk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.