Gå til innhold
Fiskersiden

Krabbe hummer fiske


Fishermen
 Share

Recommended Posts

Nei det er ikke enkelt. Hadde vore arti å visst hva som er korekt.

Er det sånn att dem har tatt feil her så er det no alle i M&R som har gått 5på.[ :D ]

Fiskeri motakene tar vertfall imot hummer så det suser her i M&R.

Står i lokal avisa hver dag hvor mye som blir meldt inn.

Romsdals Budstikke hadde også en reportasje om det lokale hummerfiske her der dem var med en lokal fisker og drog teinene.

Hadde fått en del han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Mye snadder i sjømat ja.[ :D ]

Ang nedfrysing av hummer så er den beste måten å koke hummern og la den kjøle seg ned i kokekraften. Ta deretter en melkekartong el og legg hummern oppi. Hell så kokekraften over til den dekker hummern.

På denne måten blir hummern blokkfryst. Bevarer da fuktigheten og smaken i hummern.

En annen ting mange gjør feil er koketiden. Kok aldri hummern for lenge. Max 15 min på en hummer på 400g til 700g. Hummer på ca 1kg 18 til 20 min. Blir kokingen for lenge så blir hummern seig og tør i kjøttet.

Her har vi junior i huset som ser litt forskrekket på hummerne.

Disse veier fra 2.1kg til 500g

151020051131cqrYGzZxD3HmxhNfny.jpg?43

151020051155ribwz7oK4XZkNimlCm.jpg?39

151020051141mQpX4lNk3fcXJ9dPB1.jpg?80

151020051131LPMsc9wCgyUmg9GgpF.jpg?19

151020051110uhFjw1HLGNrarcePvv.jpg?78

1510200511195WDCTjBR4zJoHoj78u.jpg?34

011020052226zfTKcO1CWGB3RzBtB6.jpg?15

151020051136jcRSUYfDzVBVMVYROQ.jpg?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja viktig å tenke litt på fremtiden også.

Har en spesiell plass som ingen vet om, som jeg slipper ut rognhummern på. Blir arti å prøve der om noen år.[ :D ]

Lure litt igrunn hvorfor vi ikke freder rognhummern?

Må no vare en bedre forvaltning av stammen det en alle dei andre reglene om dybder og fredningstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at dere setter ut rognhummer igjen. [ :D ]

I gamle dager var det praksis blandt fiskere at store rognkjerringer ble merket og satt ut igjen for å føre slekten videre.

Vi (Norwegian Lobster Farm AS) har forsket på hummer i 5 år nå i forbindelse med landbasert oppdrett. Mens en hunn som nettopp har passert minstemålet bare produserer noen få tusen egg, kan en skikkelig stor hunn produsere opptil 40 000 egg. Det har også vist seg at avkommet av store hunner blir både større og mer aggresive (les levedyktige) enn larver fra små hunner.

Egentlig så burde hunn-hummeren være fredet hele året siden denne stort sett alltid har rogn. Enten i hodet eller under halen eller begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Har ikkje teiner ute nå men kan gjerne dele mine erfaringar med dette fisket med forumbrukarane.

Det absolutt beste agnet etter vår meining er sur (skikkelig sur) berggylte, dette bruker dei lokale hummarfiskarane og, samt at eg har høyrt at fleire i Hordaland og sverger til dette. Et trollgarn eller to på egna plass fikser den biffen. Fisk på opp mot kiloen blir det mest ut av i agnstampen men dei små duger og. Skjær den i to eller fleire bitar alt etter størrelse og legg i et spann som kan tettast med lokk, eks sparkelspann osv.

Fyll godt med fisk i spannet og fyll på med sjøvatn så du fyller omtrent ein kvart av spannet. Dette gir ein god start på "søet" som skal marinere agnet. Moralen er desto surare desto betre, når denne guffa får ein gulbrun farge har du den optimale lukta, det skal lukte høgg og helvete. Krabbe foretrekker ferskt agn. Gi spannet et par veker, i varmt vær går dette fortare men pass på for fluer. Ellers kan stortsett all fisk brukast, makrell og sei er lettast tilgjengelig, men den skal vere dønn sur. Berggylta er dog best.

Så et serveringstips!

Kok hummaren nesten heilt ferdig. Lag et urtesmør av ekte meierismør som er romtemperert (mjukt) bland inn most kvitløk og ferske urter du liker (eg sverger til litt persille og timian) rør godt i hop. La hummaren avkjøle litt i kokevatnet og fisk den ut. Del i to og fjern uønska guffe i skallen, smør på et lag med urtesmøret ditt og sett under grillen i ovnen eller inn i ein varm ovn til smøret har smelta ned i kjøttet. Ein halvdel pr pers som forrett eller ein heil dvs to halvdelar pr.pers til hovedrett. Serverast med varme baguettar og ei kald pils evt kvitvin. Bon apetit!

Denne oppskrifta syns eg er ein vinnar, og såre enkelt er det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker krabber, er det beste som finns [ :D ] Ble utrolig sugen på litt skikkelig skalldyr mat nå! Rett ned til fiskesjappa å kjøpe krabber imorra.
Ja...krabberer unektelig bedre enn hummer......det aller beste er kamsjatkrabber , kongen over alle skalldyrsmat :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg personlig synes nå hummer er litt oppskrytt jeg da. Koser meg helle rmed krabbe ol. Jeg dykker o liker best å ta bilder av dem! Mye annen snadder mat fra sjøen! :-)

Jeg satte teiner sist helg, fikk kun tomme. Dvs skål tomme. Noe som var litt rart da jeg uka før fikk noen fine fulle krabber i garn på samem sted.

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teiner til krepsefiske er gjerne firkanta. Det begynner å komme teiner for dette i de ulike butikkene nå.

Så vidt jeg har vet er kalvene små, agnet må legges i bokser med hull med Ø1 mm eller mindre. Dette for å ikke bli spist opp av "lus" på et blunk. Det settes gjerne 10 teiner i lenke på 100-150 m dyp. Noe som tilsier at kraftblokk vil være kjekt å ha!

1.Sjøkreps/kamskjell

2. Reke

3.Krabbe

4.Hummer

Mikkel

Endret av mikkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.