Gå til innhold
Fiskersiden

Spredning av solabbor


Audun
 Share

Recommended Posts

For noen helger siden bestemte jeg meg for å raske sammen stalking-oppakningen og gi smygefisket en sjanse igjen. Jeg valgte Asker som arena og karpe som art. Det ble en flott fisk, forøvrig med et lite sjokk som "bonus" i tillegg til karpefangsten. I det jeg skulle pakke sammen for å gå, oppdaget jeg yngel helt inne ved land der jeg hadde stått og fisket. Brødsmuler og brødbiter fra opptaklinga hadde sunket til bunns, og lokket inn mengder med småfisk, jeg snakker mengder! Jeg slo opp karpehåven igjen, la den forsiktig på bunnen, kastet litt oppkarvet brød i håven, lot yngelet sige inn over fôret og slo til. På land så jeg med en gang at all småfisken var solabbor-yngel, ingen tvil! Ett hovtrekk ga nærmere 40 solborrer. Til opplysning kan jeg nevne at jeg aldri har sett dette i dette vannet før, og jeg har fisket det i mange år.

Dette er alvorlig!

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det leit å lese om.

Får håpe at vidre spredning av denne arten ikke skjer.

Som diskutert i flere tråder her på forumet,så er det mange som er av samme opfattelse som deg Audun.

Desverre er det noen som ikke har tatt signalene om å ikke kødde med naturen.

I mange av vannene i asker området finnes det salamandere,disse er fredet.Solabboren er en art som trives på grundt vann,forhåpentligvis klarer amfibiene seg med sin nye nabo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette irriterer meg!!

Man skulle tro de erfaringene f.eks Australia har opplevd siden hvit mann satte sine stinkende føtter på stranden ville sette en støkk i de fleste oppegående mennesker. Men dessverre virker det ikke slik.

Det er ikke bare å innføre en ny rase/art i et økosystem!!!! Uansett hvilke motiv man har. Det får ALLTID konsekvenser, og som regel i negativ retning for allerede eksisterende arter.

Det vi nå opplever har fint lite med fiskeglede og respekt for naturen å gjøre. Det er miljøkriminalitet!!!

Er det noen som på død og liv MÅ fiske solabbor, fremfor vanlig abbor, gjedde, ørret, stam osv osv osv osv osv, får den eller de heller skaffe en tomt som tåler en fiskedam, og så sette ut ønsket fisk der!! - så kommer jeg i nattens mulm og mørke og slipper ut noen gjedder :excl::):D:D:D:D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasut tipper jeg...fikk vel allerede i fjor høre at det var observert solabbor der. syns personlig dette er en veldig ugunstig. selvsagt moro med solabbor,men ser ingen grunn til å spre den lille fisken videre da den har lite å bidra med sportsfiskermessig. kan ikke se hva den skal tilføre i dette vannet iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vesensforskjell på karpene og solabboren er at karpene har vært i vannet i lang tid. Lenge før noe generelt utsettingsforbud ble etablert i 93. Selv om karpene i damen ikke er spesielt store (Maks 4-5kg) er flere av dem langt opp i åra nå. Vannet har vært, og er fortsatt, et glimrende vann å starte i som karpemeiter da det er mange og relativt enkle karper der. Hvem som har satt ut solabboren er ikke godt å si, men vettuge sportsfiskere kan de umulig være B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var det leit å lese om.

Får håpe at vidre spredning av denne arten ikke skjer.

Som diskutert i flere tråder her på forumet,så er det mange som er av samme opfattelse som deg Audun.

Desverre er det noen som ikke har tatt signalene om å ikke kødde med naturen.

I mange av vannene i asker området finnes det salamandere,disse er fredet.Solabboren er en art som trives på grundt vann,forhåpentligvis klarer amfibiene seg med sin nye nabo B)

Nå er det bare stor salamander som er rødlistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da var altså de ryktene sanne. Det første som slår meg er hvorfor i all verden denne fisken spres videre - og av hvem? Og ikke minst hvorfor? Er vel ingen grunn til å tro at det var sportsfiskere som først satt ut denne fisken i Einedammen, eller hvilken dam det nå er som var først ute. Men hvem har satt den ut i Kasut? Er vel ingen akvarister som har interesse av å se denne fisken i annenhver isdam i Asker? På den annen side kan det vel heller ikke være sportsfiskere som sprer den - eller? Når fisken har mistet nyhetsverdien er den jo av null interesse som sportsfisk. Det er akkurat like spennende å fiske sørven i Einedammen som det er å fiske solabboren der. Og hvorfor risikere Kasut? Hva hvis myndighetene bestemmer seg for å rotenonbehandle isdammer med solabbor. Hva skjer med karpene i Kasut da?

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det bare synsing om hvem som har sluppet ut solabborene...

Det viktigste er at vi slipper å finne fisken i flere vann.

Noe lignende har vi diskutert før.

http://fiskersiden.no/forum/index.php?show...%20naturen&st=0

Får håpe at sprederene tar signalene fra andre fiskere alvorlig.

Dette er ikke en sportsfisk,men en uønsket art på linje med ørretkyta. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vesensforskjell på karpene og solabboren er at karpene har vært i vannet i lang tid. Lenge før noe generelt utsettingsforbud ble etablert i 93. Selv om karpene i damen ikke er spesielt store (Maks 4-5kg) er flere av dem langt opp i åra nå. Vannet har vært, og er fortsatt, et glimrende vann å starte i som karpemeiter da det er mange og relativt enkle karper der. Hvem som har satt ut solabboren er ikke godt å si, men vettuge sportsfiskere kan de umulig være

Du kommer med et viktig poeng Knut, vi skal ikke gjøre karpene til noen syndere i denne sammenhengen, spredning av denne arten forekommer jo også, men i dette tilfellet utgjør solabborene en potensielt større trussel enn karpene, borrene har jo et helt annet formeringsmønster og kan lett overbefolke et vann de introduseres i. Jeg tipper de kan være eksepsjonelt vasse rogntyver også, mulige karpegytinger kan vel gå en noe mørkere framtid i møte...

Så da var altså de ryktene sanne. Det første som slår meg er hvorfor i all verden denne fisken spres videre - og av hvem? Og ikke minst hvorfor? Er vel ingen grunn til å tro at det var sportsfiskere som først satt ut denne fisken i Einedammen, eller hvilken dam det nå er som var først ute. Men hvem har satt den ut i Kasut? Er vel ingen akvarister som har interesse av å se denne fisken i annenhver isdam i Asker? På den annen side kan det vel heller ikke være sportsfiskere som sprer den - eller? Når fisken har mistet nyhetsverdien er den jo av null interesse som sportsfisk. Det er akkurat like spennende å fiske sørven i Einedammen som det er å fiske solabboren der. Og hvorfor risikere Kasut? Hva hvis myndighetene bestemmer seg for å rotenonbehandle isdammer med solabbor. Hva skjer med karpene i Kasut da?

Jeg skjønner ikke dette jeg heller Erik, hvem i all verden kan ha interessen av å gjøre dette? Det må jo være folk som har en viss kjenskap til hvordan solabboren fungerer, hva slags trussel den representerer og hvordan fiskere i karpemiljøet vil reagere. Dette virker mer som en provokasjon enn et reelt ønske om å overføre den til andre vann for å dyrke "sportsfisket" etter arten. Pussige greier, skulle gjerne fått vite hvem dette er, hadde ikke vært dumt å gi gutta en rask innføring i litt lettfattelig biologi og parasitologi.

Vi får ha ører og øyne med oss ute i felten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skummelt også nå ?? Eller er du av den villfarelse at karpe = ørekyt ???

Jeg er ikke bekymret for spredning av karpe.Tror heller ikke solabbor utgjør noen stor fare.

Sprednig av ørekyt er jeg derimot bekymret for.

Men ingen av disse artene bør spres.

Det som derimot bør vurderes er spredning av gresskarpe.

For den største trusselen mot våre dammer og tjern er ikke spredning av solabbor,karpe eller ørekyt.

Den største trusselen mot våre dammer og tjern er igjengroing.

Så i den grad noe skal spres, må det være plantespisende fisk som gresskarpe.

Finnes det andre arter fisk,dyr etc som spiser for.eks vasspest ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bekymret for spredning av karpe.Tror heller ikke solabbor utgjør noen stor fare.

Sprednig av ørekyt er jeg derimot bekymret for.

Men ingen av disse artene bør spres.

Det som derimot bør vurderes er spredning av gresskarpe.

For den største trusselen mot våre dammer og tjern er ikke spredning av solabbor,karpe eller ørekyt.

Den største trusselen mot våre dammer og tjern er igjengroing.

Så i den grad noe skal spres, må det være plantespisende fisk som gresskarpe.

Finnes det andre arter fisk,dyr etc som spiser for.eks vasspest ?

Ikke dumme tanker! Og alle vet at gresskarpe er en spennende fisk å fiske også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette ut fisk for å ordne opp i f.eks vasspest er vel en heller dårlig ide, selv om tanken er god. Det har vist seg gang på gang at det dessverre er bortimot umulig å forutse resultatet av selv kontrollerte og grundig gjennomtenkte utsettinger.

Sant nok, men det ville vært ganske interessant om DirNat hadde kjørt noen begrensede testprosjekter med gresskarpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<useriøs>Foreslår at vi søker norsk språkråd om å forandre det norske navnet på gresskarpe til gresslaks, når det er i boks, da kan vi søke om å sette ut gresskarpe, jeg mener gresslaks i vann som trues av gjengroing. Vi forandrer også tilgjengelig sportsfiskelitteratur og skriver at gresslaksen kan fiskes på flue og sluk før vi søker. :) </useriøs>

Hadde jo vært enormt spennende med utsetting av gresskarpe, har et par vann i nærområdet hvor dette burde vært prøvd! Et poeng med gjørs kontra gresskarpe er vel størrelsen og dypet på vannet? Ser ikke for meg at gjørs vil trives særlig godt i mindre, grunne tjern, men uten å ha særlig kjennskap til gresskarpe antar jeg at sannsynligheten er større for at disse vil trives.

Ellers så synes jeg ikke at spredning av karpe og solabbor fortjener å nevnes i samme setning, samme avsnitt eller med samme font. Utsetting av karpe i mange bynære vann over store deler av østlandet kunne gitt et mye mer variert og spennende sportsfisketilbud enn hva som er tilfelle mange steder enn i dag. Solabbor derimot, been there, done that, didn't by no t-shirt, aint goin back...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.