Gå til innhold
Fiskersiden

Mer Bontelabo


Oz
 Share

Recommended Posts

Kjapp kveldstur på Bontelabo i går kveld. Hyggelig tur, bestående av trivelig selskap, brukbart med fisk, dupp, bunnmeite, nye bekjentskaper og gammal makrell. Haggel, reg og litt vind klarte ikke å stanse oss, ut skulle vi... Nu er alt vått, stua full av illeluktende fiskeutstyr, men gode minner fra nok en fin fisketur.

Lars Magne startet med en liten en på 3,3. Ny pers, og han var fornøyd. Den persen skulle derimot ikke få stå særlig lenge.

13726_s.jpg

5,3. Fin fisk!

Så får vi besøk av flere, og fisken blir større.

13722_s.jpg

5,8. Flott pigghå!

13727_s.jpg

Ikke alltid like lett å holde på plass gett...

13723_s.jpg

Andre igjen fikk bare krabbe. Diger krabbe, i det minste.

Takk for en flott tur folkens, tar det igjen om ikke lenge.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott plass dere har der ja.

Ja, det er ei trivelig lita kai dette. Håper på at de store pigghåene fremdeles er der når dere kommer oppover, og at det slenger innom ei havmus eller tre i tillegg.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kaia må jeg snart besøke :)

Jeg er sulten på noe annet enn småflekka rødhai...

Bare å komme det.

Temmelig kjekt å være metta på småflekkis... Her begynner vi å bli bittelitt lei pigghåen, men når den når slike størrelser som dette er det jo ganske artig.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har hatt en tur på bontelabo, og gikk egentlig lei etter det.

Pigghåen holdt ikke fred ett sekund. Kunne sikkert dradd opp 30stk på ett par timer. Noe vi for øvrig ikke gadd.. Nå har jeg pigghå på listen, og var egentlig fornøyd med det..

Men så er det denne havmusen da.. Hvor dypt tar dere den egentlig? Ble litt overrasket over at det ikke var dypere der. Eller er det spesielle punkter som er betraktlig dypere enn andre steder der uti?

Eller er det andre plasser som kanskje er bedre etter havmusen?

Hørte det var tatt på salhus, noe som egentlig er en mye kosligere fiskeplass.

Eller er dette en vanskeligere plass å ta den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har hatt en tur på bontelabo, og gikk egentlig lei etter det.

Pigghåen holdt ikke fred ett sekund. Kunne sikkert dradd opp 30stk på ett par timer. Noe vi for øvrig ikke gadd.. Nå har jeg pigghå på listen, og var egentlig fornøyd med det..

Men så er det denne havmusen da.. Hvor dypt tar dere den egentlig? Ble litt overrasket over at det ikke var dypere der. Eller er det spesielle punkter som er betraktlig dypere enn andre steder der uti?

Eller er det andre plasser som kanskje er bedre etter havmusen?

Hørte det var tatt på salhus, noe som egentlig er en mye kosligere fiskeplass.

Eller er dette en vanskeligere plass å ta den?

Hvis du er ute etter å kunne skrive "havmus" på artslista di er nok Bontelabo den sikreste plassen. På en god andreplass kommer Steinestø, deretter Frekhaug og Salhus.

Havmusa er egentlig en dypvannsfisk, men om kvelden/natten trekker den inn på grunt vann. På Bontelabo er det ca 20 meter. Du kan nå 30 om du drar på skikkelig ut mot venstre helt inne ved gjerdet.

Salhus er en slitsom plass å stå i helgene, da det er mye folk der, og ofte endel drita folk... Steinestø og Frekhaug er triveligere, men dårligere opplyst.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekk tur igår ja..

men OZ du glemte at det lynte når du beskreiv været.. kjekt med masse lange karbonstenger da.. :lol:

så glemte du og at det en gang var stjerneklart..

i nærmere fem timer sto vi fire gale gutter der.. når vi da får under ti pigghå så kan det ikke kalles irriterende engang.

tross alt er pigghå på 5 kg + litt fight i :D:D

takk for fin tur folkens og et minneverdig vær..

men det kan ennå bli bedre/værre :P:o;)

lars-ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste havmusa eg kjenner til fra Breistein er vel Audun sin første, både Steinestø og Frekhaug har vel levert flere, men dersom du synest bunnen på Steinestø er et problem, tror eg ikke Frekhaug er løsningen :D

Breistein leverer jo fin lange og brosme også... Ok plass, men ofte er småbrosmene og lusueren forferdelig plagsom...

Bunnen på Steinestø er jo totalt strøken i forhold til Frekhaug...

Mvh Oz

BTW: På Steinestø har jeg tatt havmus før det ble mørkt. Min største, faktisk...

havmus_asmund.jpg

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin tur gutta. Neste gong set havmusa og pigghå over 6 kg.

Du gløymte vel at både eg og Håvard knuste pigghårekorden din Oz?

Grattis med fin pigghå.. Blir grønn av misunnelse over at noen kan ha det så gøy mens jeg må skrive oppgave.. Håvard så ikke lite glad ut. Går vel ikke lenge før han vil på tur igjen tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste havmusa eg kjenner til fra Breistein er vel Audun sin første, både Steinestø og Frekhaug har vel levert flere, men dersom du synest bunnen på Steinestø er et problem, tror eg ikke Frekhaug er løsningen B)

Hehe.. vel.. jeg er kjent med at bunnen på frekhaug er et større problem en på steinestø ja..

Har mistet noen tackler der også. hehe.

Men en annen ting når det gjelder både steinestø og frekhaug.. Må man langt ut fra land for å få fisken?

Føler jeg har fisket nok på begge de plassene til at jeg burde ha fått fisk, men foreløpig har det vært lite å snakke om. Har prøvd både langs land og langt ute. Bruker dere sjøkart for å finne potensielle "hot-spots"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. vel.. jeg er kjent med at bunnen på frekhaug er et større problem en på steinestø ja..

Har mistet noen tackler der også. hehe.

Men en annen ting når det gjelder både steinestø og frekhaug.. Må man langt ut fra land for å få fisken?

Føler jeg har fisket nok på begge de plassene til at jeg burde ha fått fisk, men foreløpig har det vært lite å snakke om. Har prøvd både langs land og langt ute. Bruker dere sjøkart for å finne potensielle "hot-spots"?

Jeps bruker sjøkart for å finne "hot-spots". Les rapporten om hvordan Audun fikk sine havmus så forstår du hvilken retning og hvor langt man må kaste. hvis du i tilleg tar en titt på Arealis så forklarer kasteretningen seg selv igrun.

Ps: Begge plassene er enten-eller plasser, hvor man tilnermet kan blanke i en evighet og plutselig dra fin fisk. Så en del besøk må ofte til for å ha uttelling (for oss vanlig dødlige i hvertfall B) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeps bruker sjøkart for å finne "hot-spots". Les rapporten om hvordan Audun fikk sine havmus så forstår du hvilken retning og hvor langt man må kaste. hvis du i tilleg tar en titt på Arealis så forklarer kasteretningen seg selv igrun.

Når du henviser kan du legge til litt slik at en ikke havner på en hovedside for hele norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så enkelt å henvise til noe nermere på arealis desverre....

Arealis

Men når du er inne på kartløsningen så velger du Dybde data i "velg kartinnsyn" og da får du opp et brukbart sjøkart.

Kaste retningen på steinestø er i mellom høyre siden av Knarvik og det enslige lyset (gjervik) til høyre for knarvik. Det var her Audun fikk sine to havmus og jeg fikk min siste. Oz sin var mer mot osterøy. Kast så langt du klarer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.