Karl Inge S Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Da er jeg akkurat kommet inn etter å ha svingt flua litt-årets første tur 7.januar-årets siste tur 31.desember Ja hva skal jeg si-det har vært et gøyt år Jeg har fisket mye! For å ikke gjøre tråden for tung har jeg valgt å ikke ta med bilder av fangster andre på tur med meg har tatt året, som f.eks noen flotte lakser i Gaula, skater, karuss mm. Dette betyr ikke at disse fangstene ikke har vært til stor glede for meg. Det er mulig jeg lager en tråd til hvor dette settes i fokus. Hovedtall: (2005 i parentes) Antall turer: 121 (101) Antall arter: 38 (43) Antall nye arter:5 (5) (Bekkerøye, Blålange ,Havål,Kveite og slimål) Antall perser: 3 (15) Flest fisk:Berggylte 39 (Berggylte-80) Størst fisk: Torsk 7.7 (Lange 9.5) Mest verdsatte fisk: Havål 6.3kg Bergen Beste fight: Laks 5.1 Gaula Mest heldige fangst: Blålanga som ble dratt opp langs 400m ankertau… Årets vriompeis: Rødknurr og laksen i Etne Årets tur: Gaula Årets irritasjonsmoment: 5døgn uten kontakt med fisk i Gaula Årets lættis: Hunter unngår å få sandflyndre i Etne… erre mulig! Beste fiskefest: Karpefiskfesten på Torvastad Årets nedtur: Etneelva Hadde 5 ”prosjekter” for 2006 som ble vektlagt litt ekstra dette året: Havabbor (ny pers) Havål (få arten, del av prosjekt om å få havål, kveite eller breiflabb fra land) Laks i Gaula (ny storlaks) Karuss i Løkavannet (ny pers) Ål (ny pers) Havabboren innfridde delvis, ny pers på 1.55kg. Det tok dog en del timer men jeg har lært en del til neste år…. til neste år skal jeg eksperimentere mer med morgen/kveldsfiske. Havål-innfridde så til de grader! Riktignok måtte jeg ha hjelp fra ekspertene i Bergensområdet, men 2 havål ble det! Det gjorde jo ikke noe at Thor og Vilhelm blanka ved siden av meg heller Har sammen med StåleG hatt en del turer også etter dette. Laks i Gaula ble det, men bare 2 og jeg hadde håpet på større selv om turen var berget allerede 2 dagen med en flott fisk på 5.1kg. Karuss i Løkavannet-vi fant definitivt mer ut av saker og ting i år, og det løsnet for flere av oss. Dårlig rygg og laksefiske ødela litt for meg midt i beste perioden men veldig fornøyd uansett. Thors flotte fisk viste at det er mer potensiale. Ålefisket ble ikke som forventet. For lite tid og for mye bading ( på fiskeplassen) får ta hovedskylden. Kommer sterkere tilbake, men muligens i et annet vann... GENERELT: Ferskvannsfisket i år har med unntak av karussfisket og 5kilosen fra Gaula vært stort sett labert. Dette skyldtes jo i hovedsak at for første gang på mange år har jeg ikke vært på østlandet og fisket dette året. Har derfor ikke fått kost meg med f.eks flytebrødfiske Men neste år blir det bedre, vi har sporet opp flere vann i distriktet med spennende fiskemuligheter. Havfiske har det ikke blitt så mye av dessverre, men noen turer ble det og Blålanga var det fint å få ”unnagjort” etter hvert! Laksefiske ble en skuffelse, men når Etneelva stort sett renner på 1.5kbm og jeg mister en mellomlaks første døgnet får jeg trøste meg med Gaulaturen som tross alt ga 2 flotte lakser på 5.1 og 2.1kg. Kystmeitesesongen har vært super-det åpnet med en flott pers på torsk på 7.7kg 7januar og gikk slag i slag etter det. Steinbit, rødspette, kveite og havål fra land er blant fangstene. Ellers har det vært generelt skuffende hva angår lyr, flyndrer og leppefisk i år kontra tidligere år. Det er mulig det delvis skyldes den lange kalde vinteren vi fikk i februar/mars. JANUAR Årets første tur hadde jeg 7/1 og sånn for å sparke igang året perset jeg på torsk med en flott fisk på 7.7kg. Som vanlig tok den største fisken på den letteste stanga så det var en artig seanse på flyndrestanga emns jeg kjeftet ivei på Gismervik som sto med kamera i ene hånda og håv i den andre Noe særlig mer var det ikke å snakke om i januar tror jeg. Bildene tatt av Gismervik FEBRUAR Februar var stort sett en dårlig måned, hadde noen turer med surf og kystmeite men stort sett med dårlig resultat. Torsk på 3.6kg var vel høydepunktet... MARS I mars pleier temperaturen å stige men ikke i 2006..... det ble derfor lite fiske i mars, men vi fikk tatt noen turer på isen i Etne og Ålfjorden og det var jo fin avveksling. Ny art for min del-slimål Jeg var optimist... Linker til ispiggingskonkurranse... http://eiriknett.com/fiskersiden/kis.avi Eller http://eiriknett.com/fiskersiden/kis.wmv APRIL I april begynte det å skje ting, og heldigvis gikk isen i Etne 2 dager før jeg arrangerte vestlandstreff første helgen i april. Vi var heldige med været men fangstene tok ikke helt av, noe kuldeperioden nok må ta sin del av skylden for. Det ble allikevel tatt flere fine fisk.... Min steinbit på 3.76 (Foto:Gismervik) Slik var været.... illustrert med Hunter og lange i forgrunnen Og ikke minst koste vi oss maks på kveldene Dere kan lese treffreportasjen her: https://www.fiskersiden.no/index.php?option...d=342&Itemid=34 Så ble det påske og langfri Hadde maneg fine turer med bla HelgeL og fam.Davidsen-et kjappt utvalg av bilder: Olaks 2.2kg Hågjel 810gram (Foto:Thor) Rødspette ca 500gram Fint men kaldt i Etne, men isen forsvant etterhvert... Jeg klarte etterhvert å få på en fin fisk også, og gudbedre det var morro... fisket med en 2-12grams Fenwick BNH stang, 0-15 PP/0.20fortom og en Shimano Super Aero 1000f Snelle.... brukte vel nærmere 10min på å få fisken opp.... måtte klatre rundt en stor stein og vasse uti for å få berget fisken... var så mye action at det stoppet en bil bak meg mens jeg jobbet på der Men opp måtte den!!! Var den virkelig så blank sier du? Ja den var det! Virkelig nydelig fisk, ikke luseskadd og ikke verst finner heller. MORROOO!!!!!! Og dagens gode gjerning i tillegg, så her snakker vi kinder-egg de-luxe-*morro*middag*en ofisk mindre i elva MAI I mai begynte det å ligne på noe etterhvert-ihvertfall hva antall turer angår-fansgtene tok liksom ikke av i samme grad. Stikkordene er mye småflyndrer, leppefisk og knurr. Bedrev også litt ålemeite og hadde n flott til til Egersund hvor jeg besøkte Davidsen og fisket sørv på nettene-oh happy days :-) Blåstålene er litt ekstra fine i Etne Stemning ved kystmeite Ørret tatt under ålemeite Ny pers på sørv-570gram. Davidsen har tatt bilet men det er min feil at det er dårlig, glemte å endre innstillingene fra manuell og sa ikke fra om det. Stemning ved nattfiske... JUNI Lakseseongen starter og finværet kommer for fullt. Dette skaper selvsagt maks krøll-jeg skal fiske laks men det er ikke forhold, jeg vil fiske karuss men har jo bestilt laksefiske. Hubbuhubba hvor mye jeg fisket i juni... Første tur i elva 2.juni hvor jeg mistet en mellomlaks rett etter kroking. Etter dette ble det bare finere og finere vær.... dette er ikke ideelle forhold under laksefiske!!! Men fisken var der-her fra sone 1 i slutten av juni Mye alger i sjøen i Etne Og endelig ble det ål under ålefiket også, om ikke helt den størrelsen jeg hadde håpet på. 840gram er helt greit men ikke mer enn det heller. Men finme turer var det! Foto:StåleG Ålemeite kan være riktig så idyllisk... Karussfisket.... dette tok mye tid frem til jeg reiste til Gaula 8 juli... her er noen bilder fra fisket: Prøvde meg på en egen forblanding-dette ga ikke fisk men prøvde ikke denne etter at det begynte å bli mer fart i fisken. Ståle åpnet ballet i år også... Swimmen Mine 2 første i år Årets største 910gram Haugalandets eneste karuss tatt på toppknytt Dårlig bilde pga fisket alene og fisken måtte fort uti igjen da den blødde litt i munnviken. Hele karuss-fisket mitt i 2006 finner dere i denne tråden: Karuss2006 JULI Juli er laksens måned i stor grad-sammen med mer karussfiske Reportasjen fra Gaula finner dere her: Gaula2006 Så jeg nøyer meg med noen få bilder fra årets tur her i tråden: Laks 5.1kg Fin laks, fin elv og godt selskap Her er det Lars Inge "Tert`n" Svalland som har fått en-tert!!! Nattfiske og stemning ved bålet.... For å variere litt så vi hopper over til fluefiske i sjøen Fjesing 310gram-på flue Piggvaren var ikke helt på mitt lag iår men jeg og Thor klarte nå å guide flere fra provinsene til denne spennende sportsfisken i sommer Duppfiske med isopordupp er ikke bare for de minste... AUGUST Ja hva skal jeg si.... juli var bra, august ble bare helt sinnsyk... Det begynner med at Etneelva er en sildrebekk når jeg besøker min favoritt-sone 3. Null fisk En liten tur på vestsiden ga 18berggylt på omtrent en times fiske... Ny tur til tørkerammede Etne... Jeg sitter fast. Ikke i bunn, men kanskje i garn/line fra blåsa? Jobber på for å berge mest mulig snøre inn på snella... vinkelen blir flatere og flatere og vi forstår etterhvert at jeg sitter i selve blåsetauet-hvordan nå det har gått til... med fornyet optimisme sveiver jeg inn mens Skipper Skeie manøvrerer båten mot blåsa. Voila-der er blåsa, fisken jeg mumla om at jeg troddde jeg hadde på før det satt "fast" , og fisk og tackel ble redda iland NY ART Blålange 3.6kg (Blålange og vanlig lange på 6.3 Foto:Thor) Lange 6.3 En tur inn til Fjøra ga kveite fra land... en etterlengtet fangst!!! Fine omgivelser også. Mislykket havåltur... Vellykket havåltur... (3 neste foto:Thor) 1.14kg 6.3kg Piggskate 3.86 Fin tur ja...... SEPTEMBER Fremdelels stort sett flott vær, er nå tilbake på jobb og det blir naturlig nok litt mindre fisking etterhvert. Ny pers på HA 1.55kg, denne satt lengre inne enn jeg trodde på forhånd. Ble mye av denne sorten i sjøen utover høsten Siste helgen i september besøkte jeg igjen Davidsens i Egersund, og det var som alltid en trivelig tur Det fine været holder seg-dette er 1/10 i havgapet utenfor Egersund... Min første bekkerøye-Sirdalsheiane OKTOBER Det begynner etterhvert å bli dårligere vær, selv om det var endel flotte dager også i oktober.... fisket er sjelden noen høydare på denne tiden men litt fisk blir det nå-om ikke annet var horngjelen tallrik... Dette er en tur på Sandve 10 oktober.... Fikk også testet åstedet for neste års Vestlandstreff..... virker lovende! NOVEMBER I november kom drittværet for full maskin, og det regnet og blåste bortimot hele måneden... heldigvis hadde jeg opparbeidet meg mye fiske i sommer og kunne derfor bruke tiden på trening og FS heller. Hadde et par turer etter havål uten suksess, ytover det lite å nevne. Mislykket havåltur DESEMBER Desember begynte riktig så bra, allerede 2.12 kunne jeg fornøyd konstatere at en liten tur ga en flott blåstål på 660gram :-) Og i Romjulen kom det endelig litt finvær også, selv om tåka prøvde å skjule sola så godt den kunne... En piggskate på 3.4kg klarte jeg å lure opp 3.juledag! Foto:Davidsen Jeg tør ikke takke noen ved navn av frykt for å glemme noen, men en stor takk for underholdning, selskap, mental støtte og ikke minst inspirasjon og motivasjon til brukerne av FS!!! STRÅLENDE FORNØYD MED 2006 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Glitrende. Aldeles glitrende. Takk for trivelig selskap på steinhaugen i Nordhordland, gleder meg til flere rapporter fra og med i morgen og ca 365 dager fremover. Ikke nødvendig med en hver dag, men vil minst ha 52. Minst. Mvh Oz Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bernt h Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Kjempe fin oppsummering kis! Fantastiske bilder du tar under turene dine,virkelig inspirerende! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hunter Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Kjempebra KIS. Det har vært en fryd å fiske sammen med deg både på Vestlandstreffet og i Congerland. Gleder meg allerede storlig til neste års Vestlandstreff. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jørgen meitefan Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Gratulerer med bra rapport og mange bra fangster ! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarl Fr. Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Meget bra år KIS! Likte særlig kveita fra land i Fjæra. Jeg drar over dit igjen så snart det blir litt vår i lufta. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge S Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Herlig rapport Karl Inge. Mange nydelige bilder her. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
menig fiskebolle Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Flotte fangster og bilder. Ikke minst er det imponerende med så bra statestikk. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remy Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Mye fine bilder her Karl Ønsker deg lykke til neste år Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rønsingen Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Knall år du har hatt! Artig å endelig få måte deg og Thor her i strileland. Se ikke bort i fra at det blir en tur på meg nedover til dine hjemtrakter en eller annen gang i løpet av det nye året. Og igjen, mye fine bilder og fisker. Godt nytt år! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gismervik Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Bra skrevet og masse flotte bilder. Godt nyttår Karl Inge Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laksefiskern Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Gratulerer med et flott år, fin rapport og fine bilder! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Kjempeinspirerende, Karl Inge! De blåstålene dine er virkelig nydelige, og ikke minst blålanga. Den henger ekstremt høyt her i gården, satser til neste år...som forsåvidt er like rundt hjørnet. Godt nyttår og lykke til med ny fiskesesong Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anonymefiskere Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 kanon bilder og mye flott fisk- lykke til neste år Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vilhelm Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Herlig år Karl Inge. Og utvilsomt behørlig dokumentert. Håper neste år bringer vel så mye fiskeglede for deg og resten av oss som følger med her på FS Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GStrike Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Veldig bra rapport om et veldig bra år! Håper du får et minst like bra år neste år! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PRH Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 En helt strålende reportasje å lese. Grattis med et godt fiskeår-2006. Måtte 2007 bli enda bedre. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Esox Lucius Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Ser ut som et kanonår, ja Hvem er han typen med FS capsen på mange av bildene, forresten? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest gjørs Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Det var en detaljert og strukturert og flott oppsummering av året. Flott. Det var mange herlige bilder, men jeg likte bildet med de tre hyperaktive mekrellene under vann særlig godt. Håper jeg får muligheten til å fiske sammen med deg neste år også. Vestlandstreffet er vel første mulighet. Godt nyttår og skitt fiske i 2007. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim andre Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 herlig! så mange turer uten fløyfisk, tangkvabbe og rødknurr?hmm, da har du noe å holde på med til neste år da! flotte bilder og en verdig avsluttningsrapport på året. takk for det gamle og skitt fiske i det nye (håper vi kan få flere turer sammen i 2007) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jørgen Ø Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Det fårn si! Mye flott fisk! Grattis med nok et bra fiskeår og lykke til med det neste Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rønsingen Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Har var det mye snadder ja! Takker også for et trivelig bekjentskap under conger økten. håper på en gjentagelse etter den eller andre arter i løpet av det nye året. Godt nytt år! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Triturus Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Herlig inspirasjon. Får håpe trønderlaksan er mer bitevillig i 2007. Lykke til med det nye året! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Davyen Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 Mye å glede seg over her. Rapportene dine har stort sett alltid en positiv tone enten du får fisk eller ei. Det virker som du alltid finner noe å glede deg over. Det gjør de ekstra hyggelige å lese. Håper du får et like bra fiskeår i 2007. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gismervik Skrevet December 31, 2006 Rapporter Share Skrevet December 31, 2006 For å si det enkelt,...Karl Inge har jeg aldri opplevd sur, jeg har fisket noen timer sammen med karen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts