Gå til innhold
Fiskersiden

Dyp kroking


JL
 Share

Recommended Posts

Jeg vet ikke om flere enn meg har lagt merke til at opp gjennom årene er flere store gjedder avlivet med begrunnelse at de er kroket dypt osv.

Jeg er ikke så helt sikker på om dette alltid er den hele og fulle sannheten.

Det er selvsagt morro å vise fram krokodilla til nabolaget.

Min erfaring med store gjedder er at de ofte er forsiktig og av de store gjeddene jeg har fått er det kun ei gjedde på 8,4 kg som døde på grunn av ekstremt varm vann.

Jeg snakker kun om store gjedder her.

Min teori er at feil håndtering, for lita tang(eller ingen), glemt kamera, ingen vekt, ikke noe å veie i, tør ikke ta gjellegrep, og noen har sikkert overdreven respekt for gjedda i tillegg.

Hvis wobbler eller kroker sitter ned mot svelget eller gjennom gjellene må man gå inn via de nederste gjellene og vri koken løs før man prøver å få krokene opp via kjeften. Dette er en enkel sak og jeg vet at mange anser gjedda for tapt hvis den sitter så dypt. At hele wobblern er borte er ikke noe uvanlig med ei gjedde på 10+.

Skal etterhvert ta noen bilder som illustrerer hva jeg mener.

Håper ingen føler seg støtt av dette innlegget. Tanken er bare å overbevise om at det stort sett er mulig å berge store gjedder.

Vil man ha fisken til mat så får man respektere det.

JL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at feil håndtering, for lita tang(eller ingen), glemt kamera, ingen vekt, ikke noe å veie i, tør ikke ta gjellegrep, og noen har sikkert overdreven respekt for gjedda i tillegg.

JL

Så enig så enig.

En viktig, og undervurdert ting mener jeg er en skikkelig avbiter, er fisken keitete kroka, så er ikke den kroken til 2-10.- no særlig og ofre for å få til en relativt smertefri avkroking.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig så enig.

En viktig, og undervurdert ting mener jeg er en skikkelig avbiter, er fisken keitete kroka, så er ikke den kroken til 2-10.- no særlig og ofre for å få til en relativt smertefri avkroking.

Michael

Helt klart!

Men finnes det egentlig noen avbiter ala avkrokingstenger? Jeg mener lange, tynne men en liter klipper i enden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et relevant spørsmål er jo også hvordan store gjedder fikser å svømme videre med en krok i svelget. Jeg har ved flere tilfeller klippet fortommen og latt fisken svømme videre med kroken. Om kroken sitter i inngangen til svelget og fisken ikke blør noe særlig har mine argumenter for dette vært at:

- fisken ser ellers ut til å være i god form

- mange gjedder har vært fanget med krok i munn/svelg. At den hogger igjen tyder på at den ikke virker veldig hemmet av det.

- gjedda svelger jo gjerne stivpiggede arter som abbor, gjørs og hork, og tåler nok en støyt

- magesyra til gjedda er temmelig drøy og løser opp det meste temmelig kjapt

Det siste er vel det vanskeligste moralske valget; skal man ta sjansen på at fisken klarer seg (dette kan jo gå begge veier, både at fisken lider seg sakte mot en sikker død eller at fisken klarer seg helt fint), eller skal man være på den sikre siden og ta avgjørelsen på vegne av fisken og avlive den (så er man i det minste sikker på at den ikke vil lide)

Sånn som jeg ser det koker det meste ned til det siste punktet, men poenget er at det blir en avgjørelse man tar der og da med de hjelpemidler man har for hånden for øyeblikket. Og om man ikke har med seg avkrokingstang, avkrokingsmatte etc (lets face it, fortsatt fisker nok flertallet av landets gjeddefiskere uten) står man der.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper aldri fortommen selv, men jeg og erik fikk en gjedde hver med takkel i seg. Erik sin hadde bare endesvivlen hengende ut av gipan, og krokene der hadde ikke løst seg opp. Den jeg fikk var en enkel sak å frigjøre. Fulgte og en diskusjon på et muskyforum, om fangster av musky med takkel i seg, de fleste var vel passe enig i at det løste seg ikke opp, med det første.

Hoika: Jeg bruker fox sin avbiter tang, den er lang og passe tynn, men kunne vært mye bedre, skal man klippe noen litt større kroker må man langt inn på kjeften av tanga, og det er ikke like lett om det sitter dypt, men hadde tuppen klart å bite over stålet hadde det vært mye enklere.

Denne selges på muskysjapper: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=382126

Har ikke testa denne selv, den er dyrere enn fox tanga, og kortere, men om den biter av bedre, kan den være verdt det.

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=1313

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde uten tvil vært en jobb for SMS dette, nemlig å først betemme pH på magesyra hos gjedde, deretter bruke en tilsvarende sur syre på diverse kroker og se hvor lang tid det tar før krokene løser seg opp. Må få presisere at de tilfellene jeg har klippet fortommen, har vært tilfeller (kun 2-3) der jeg ikke engang har sett kroken. Noen gjedder sluker tydeligvis kjappere enn andre, og tydeligvis er det også noen som ikke beveger seg noe særlig før agnet er svelget, så når man oppdager hogget er allerede agn og krok langt nede i svelget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde uten tvil vært en jobb for SMS dette, nemlig å først betemme pH på magesyra hos gjedde, deretter bruke en tilsvarende sur syre på diverse kroker og se hvor lang tid det tar før krokene løser seg opp.

Det må da være andre med tilgang til en kjemilab som også kan gjøre noen geriljaforsøk?

Joda, hadde vært artig å prøvd, men for det første er det ikke nødvendigvis bare vanlig saltsyre (HCl) som bidrar til å oppløse kroken (aner ikke hva en fisk har i magen av bakterier og enzymer), for det andre så vil det være store variasjoner mellom kroker laget av ulike ståltyper og ulike overflatebehandlinger av krokene. En tommelfingerregel er at en reaksjon går dobbelt så fort hvis man øker temperaturen 10 grader, så det vil også være stor forskjell på om det er f.eks. 4 eller 14 grader Celcius i vannet.

Nesten hver bidige gang jeg tror jeg har fått en ny genial idé så er det en eller annen asiat bosatt i USA som allerede har prøvd, så det er stor sannsynlighet for at noen allerede har testa slikt. Rønsingen, Triturus, Chironomus og sikkert flere har nok også tilgang til ISI Web of Science, så det er bare å søke.

Anbefaler imidlertid at vi heller oppretter en ny tråd om dette, og holder oss til JLs opprinnelige tema for tråden!

to be continued...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forsøke å få tatt de riktige bildene med det første. Har en del bilder men mangler bilder hvor krok/avkroking er gjennom gjeller o.l.

Saken jeg skrev var om gjedder som kunne avkrokes, ikke klippe av wire.

Jeg har fått flere gjedder opp gjennom årene med kroker i kjeften, i svelget, i magen og kroker som satt i svelg/mage hadde ikke noen tendenser til å gå i oppløsning. Kroker i yttre deler av kjeften derimot så ut til å verke ut.

Kroker som sitter i kjeften er ikke noe problem for gjedda så sant de ikke låser kjeften.

Hvis krokene sitter i svelget eller i magen derimot har gjeddene et stor problem. Krok som sitter i svelget hindrer gjedda i å svelge byttet sitt og de vil gå en sikker død i møte.

Krok/kroker i magen vill etter en stund pungtere tarm og skinn. Den får da blødende sår og hvor lenge disse gjedde lever vet jeg ikke.

Dette har jeg opplevd flere ganger og gjedder som hadde kroker i svelg/mage var avmagret. Gjedder med kroker i svelg eller mage må avlives etter min mening.

Det som irriterer meg aller mest med dette er at noen av kroktakklene var av sene. Årsaken er gjørsfiskere som hevder at de må bruke sene ellers får de ikke gjørs. MEN HVA MED GJEDDENE SOM GÅR PÅ?

Videre er har ofte wiren til takkelet vært alt for kort til ei stor gjedde.

Tabber gjør vi alle, og jeg er den første til å innrømme at det har jeg også gjort.

Men som jeg nevnte tidligere var den opprinnlige saken gjedder som blir klubba fordi de er kroka dypt.

Skal man fiske gjedde og sette de ut igjen så skaff utstyr som duger til avkroking av stor fisk.

JL

Endret av JL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliving av gjedde med begrunnelse i dyp kroking må vel være greit?

De av oss som har fisket en del gjedde vet at gjedda kan være helt utrolig til å sluke. Fisker du med sluk/vobler så er det svært sjelden at krokingen blir dypere en at det går ann å få løsnet krokene enten ved å gå inn i munnen eller gjennom gjellene. Men ved agnfiske så er det ikke sjelden at du kun ser halen av agnfisken stikke ut av svelget og krokene sitter så du ikke ser de. Og i de tilfellene så avliver jeg gjedda! Samma f... hvilken størrelse det er på den!

For meg så strider det mot mine prinsipper å la et dyr risikere å bli pint ihjel. Om gjedda svømmer greit tilbake i dypet er jo ingen garanti for at den ikke vil plages og pines ihjel. En krok som er festet i svelget vil med ganske stor sannsynlighet medføre svært store plager over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ved agnfiske så er det ikke sjelden at du kun ser halen av agnfisken stikke ut av svelget og krokene sitter så du ikke ser de. Og i de tilfellene så avliver jeg gjedda! Samma f... hvilken størrelse det er på den!

Har gjedda svelget agnfisken så du ikke ser krokene har man ventet for lenge med tilslag! Man har tross alt kontroll på hvor lenge man venter fra det napper til man gjør tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliving av gjedde med begrunnelse i dyp kroking må vel være greit?

De av oss som har fisket en del gjedde vet at gjedda kan være helt utrolig til å sluke. Fisker du med sluk/vobler så er det svært sjelden at krokingen blir dypere en at det går ann å få løsnet krokene enten ved å gå inn i munnen eller gjennom gjellene. Men ved agnfiske så er det ikke sjelden at du kun ser halen av agnfisken stikke ut av svelget og krokene sitter så du ikke ser de. Og i de tilfellene så avliver jeg gjedda! Samma f... hvilken størrelse det er på den!

For meg så strider det mot mine prinsipper å la et dyr risikere å bli pint ihjel. Om gjedda svømmer greit tilbake i dypet er jo ingen garanti for at den ikke vil plages og pines ihjel. En krok som er festet i svelget vil med ganske stor sannsynlighet medføre svært store plager over lang tid.

Min tanke med dyp kroking av ei stor gjedde er i nedre deler av kjeften. Ikke i svelg/mage.

De fiskene skal avlives.

Men du har et problem hvis du gjentatte ganger får gjedder med krok i svelget. Krok med en gang det napper da unngår du problemet. Mister du fisk så er det ofte de små allikevel.

Det jeg vill frem til er de som avliver fisk når krokene sitter litt langt ned i gapet.

JL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har full kontroll hele tiden SMS, men det har ikke jeg! Tydeligvis...

Jeg må bare innrømme at det hender at jeg står med ryggen til når gjedda biter og at jeg også står noen meter unna meitestengene... Og dermed så hender det at gjeddene sluker. Og det, kjære SMS, kan skje på svært få sekunder! Kanskje jeg fisker i feil vann siden gjeddene er så glupske?

Selvfølgelig så kan man jo sitte med meitestanga i hendene hele tiden, men jeg fisker gjærne aktivt samtidig som jeg meiter og da vil det noen ganger skje at gjeddene sluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foreligger endel artikler om ulike effekter gjensittende kroker fra sportsfiske har på noen hai-arter, på østkysten av USA.

Av 211 blåhai fanget i en undersøkelse, inneholdt 6 rester av kroksett fra sportsfiskere.

I de fleste tilfeller var penetrert vev infektert av ufordelaktige bakterier og påfølgende infeksjon. Kondisjonen til disse haiene var betydelig lavere enn krok-frie individer.

I alle tilfeller var krokene intakt.

Jeg finner ingen artikler om degradering av fiskekroker i fiskemager.

Personlig tror jeg fiskekroker holder seg intakt i fiskemager. Og det må være bedre å kakke en gjedde med wobler i magen, enn å kutte snøret og la den gå en (sannsynligvis) smertefull død i møte.

Når det gjelder agnifiske kan det - som nevnt, være en god ide å korte ned på "run-tiden".

Avliving av gjedde med begrunnelse i dyp kroking må vel være greit?

Litt enig med deg Perca, hvis woblern sitter med krokene i "spiserøret" eller enda lengre ned, er det vanskelig for ikke å si umulig at gjedda går uskadet fra det. Dyp kroking mener jeg dreier seg om kroker som sitter i magen - og da får man et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at kroker fra fisk som lever i saltvann var intakt, er vel en indikasjon på at det kan ta veldig lang tid før kroker brytes ned/støtes ut av vev. Særlig da hvis det er i ferskvann. Har ikke opplevd å få gjedde med kroksett i munnen, men to av gjeddene som jeg tok i sommer hadde slukt "popperen" til ca bakre del av tungen. Fikk krokene løs med litt tålmodighet, men syns allikevel at det er fristende å gjøre et forsøk med kroker uten mottakere. Har brukt det på sjøen og kan ikke huske å ha mistet stort med fisk pga av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at kroker fra fisk som lever i saltvann var intakt, er vel en indikasjon på at det kan ta veldig lang tid før kroker brytes ned/støtes ut av vev. Særlig da hvis det er i ferskvann. Har ikke opplevd å få gjedde med kroksett i munnen, men to av gjeddene som jeg tok i sommer hadde slukt "popperen" til ca bakre del av tungen. Fikk krokene løs med litt tålmodighet, men syns allikevel at det er fristende å gjøre et forsøk med kroker uten mottakere. Har brukt det på sjøen og kan ikke huske å ha mistet stort med fisk pga av det.

vet ikke om det er sammenlignbart, em under fluefiske med mothakeløse kroker etter ørret og sjøørret, har jeg ikke merket forskjell på med og uten mothaker.

viktig å holde full kontakt uansett....(men der er fluefiske)

lurer på hvorfor dere bruker så mange kroker på et tackle til meite og wobblerfiske, spesielt når gjedda flere ganger nevnes som en fisk som krokes dypt? bare undrer, er ikke kritikk.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at denne debatten/tema blir tatt opp, for her er det mange momenter å se nærmere på!

Hva mener folk med ”dyp kroking”? At krokene sitter inne i munnen, bak i munnen, i gjellene, ved gjellene, i svelget eller i magen?

Det virker ofte på meg som om mange enten ikke tørr eller tror det ikke kan gjøres å fjerne kroker som sitter lengre inn i kjeften enn akkurat ytterst i ”nebbet” eller i munnvika! Eller så mangler de kanskje avkrokingstenger og en ordentlig avbiter?

At dyp kroking kan være et problem da man meiter er logisk nok forståelig, men at folk stadig skylder på dyp kroking ved bruk av kunstagn som wobbler, sluk, jerkbait etc etter gjedde der nappet og krokingen skjer i samme sekund er nesten helt uforståelig!

Men det er jo ingen tvil om at 2-3 stk. 3/o-5/o wobbel-eller jerkkroker gjør mye mer skade på fisken enn 1-2 stykker 6 eller 4 størrelse treblekroker gjør ved meite etter gjedde! Så det blir mest meite etter gjedde for min del for å si det sånn!

Jeg skal ellers innrømme at en stor gjedde en sjelden gang kan greie å gape over en stor wobbel slik at krokene kanskje fester seg helt nede rundt svelget og i gjellene, men da er det bare å gå inn via gjellebuene og bruke avbiteren flittig! Kroker er jo ikke akkurat så dyre, og det er jo heller ikke så ofte krokene sitter så kritisk til heller!

Men det er jo litt rart at særlig de største gjeddene som blir tatt rundt omkring alltid blir skadet slik at de ikke kan settes tilbake? Man begynner jo å lure litt hvordan folk behandler fisk de i utgangspunktet hadde tenkt å sette tilbake igjen?

Mange sportsfiskere klepper fisken i hodet, gjeller eller til og med i buken osv for få den opp. Det er jo en veldig dum ting i seg selv, men når de så etterpå sier at fisken ble for skadet av dette til å settes tilbake uten i grunn å tenke over hvorfor, ja da blir jeg helt satt ut!

Kleppen kan knekkes og kastes, så lenge fisken man fisker etter skal settes ut igjen!

Fisken landes enten med en stor knuteløs håv eller med hånda med et gjellelokksgrep, så enkelt er det!

Smågjedder opp til 2-3kg kan holdes og kontrolleres med et nakkegrep. Er man redd for fingrene sine så kan man bruke en tettsittende neoprenhanske eller lignende.

Grovt regnet så har vel 5 av mine fiskekompiser pluss meg selv fått ca 200 gjedder over 8kg de siste årene på mange forskjellige metoder, og INGEN av disse gjeddene har blitt så skadet i kjeften/gjellene/svelget at vi ikke kunne sette dem tilbake. Alle har blitt satt ut igjen, unntatt ei på 8,4kg som ble tatt i for varmt vann som Jan nevnte øverst, og vi har jo fått ganske mange gjenfangster av mellomstore og store gjedder opp i gjennom årene så det funker!

Men ved agnfiske så er det ikke sjelden at du kun ser halen av agnfisken stikke ut av svelget og krokene sitter så du ikke ser de. Og i de tilfellene så avliver jeg gjedda! Samma f... hvilken størrelse det er på den!

Mulig du har full kontroll hele tiden SMS, men det har ikke jeg! Tydeligvis...

Jeg må bare innrømme at det hender at jeg står med ryggen til når gjedda biter og at jeg også står noen meter unna meitestengene... Og dermed så hender det at gjeddene sluker. Og det, kjære SMS, kan skje på svært få sekunder! Kanskje jeg fisker i feil vann siden gjeddene er så glupske?

Selvfølgelig så kan man jo sitte med meitestanga i hendene hele tiden, men jeg fisker gjærne aktivt samtidig som jeg meiter og da vil det noen ganger skje at gjeddene sluker.

Hvis det er vanlig at man får dypt krokende gjedder, så gjør man noe fundamentalt feil når man meiter!

Det skal ikke være en vanlig hendelse, og skjer kanskje ikke heller mer en et par ganger i løpet av hele sesongen etter egen erfaring. For fordi om man gjør sitt ytterste til å fiske ”rett” og alltid ha kontroll over stenger og agn, så vil alltids en og annen gjedde greie å sluke litt for fort.

Hvis man opplever dypt krokede gjedder alt for ofte så er dette ene og alene på grunn av man selv bruker alt for dårlig nappindikasjon når man meiter, at man ikke følger med på stanga/duppen osv i det hele tatt eller at man venter alt for lenge med å gjøre tilslag! Tilslaget skal helst komme bare sekunder etter at den aktuelle nappindikasjonen sier i fra om run! Med dagens alle gode hjelpemidler som diverse elektriske alarmer, drop-offs osv, så er det ikke noe problem å få til en 99% sikker løsning!

Her kan sikkert mange gjøre mye med sin egen praksis da de er ute og fisker!

Har mange bilder som viser de forskjellige situasjonene ved landing, håndtering og avkroking, men de får jeg legge inn senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om folk som tar av en/to av treblekrokene på wobblere for å kunne skåne gjedda litt. Man kan sikkert miste gjedda lettere pga dette men det blir jo en smakssak på hvor viktig det er å få gjedda på land kontra hvor mye man ønsker å jobbe med å få løs 3 stk treblekroker. Jeg syns ikke det er enkelt å få løs kroker, ofte er det mye triksing og komplisert pga at gjedda vrir på seg/lukker igjen munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnen for at jeg avliver gjedder som har kroken i svelget eller magen er at jeg i min fiskerkarriere har sett alt for mange ganger hva som skjer med en gjedde som har hatt/har en krok i svelg/mage!

Når jeg noen ganger har fått gjedder på mye over meter`n som ikke veier mer en et par kilo så har jeg kvælka dem og undersøkt hva som kunne være årsaken til denne kondisjonssvikten, og i 3 av 4 tilfeller så sitter det en krok i mage eller svelg!

De gangene jeg har hatt særdeles dyp kroking da jeg har brukt sluk eller vobler er da jeg egentlig har vært ute etter abbor og av den grunn brukt forholdsvis små voblere/sluker. Ved bruk av skikkelig store voblere kan jeg ikke huske et eneste tilfelle hvor jeg har kvælka gjedda på grunn av for dyp kroking.

Mulig at jeg fisker gæærnt siden jeg av og til får gjedder som har slukt agnet! En annen årsak kan være at jeg er ærlig om dette..? Ok, jeg bruker kanskje noe små agnfisk, men det er en nødvendighet om det er abbor som er hovedmålet. Og gjeddene i Enebakk har desverre ikke forstått at når jeg fisker etter abbor så skal de ligge unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om flere enn meg har lagt merke til at opp gjennom årene er flere store gjedder avlivet med begrunnelse at de er kroket dypt osv.

Jeg er ikke så helt sikker på om dette alltid er den hele og fulle sannheten.

Det er selvsagt morro å vise fram krokodilla til nabolaget.

Min erfaring med store gjedder er at de ofte er forsiktig og av de store gjeddene jeg har fått er det kun ei gjedde på 8,4 kg som døde på grunn av ekstremt varm vann.

Jeg snakker kun om store gjedder her.

Min teori er at feil håndtering, for lita tang(eller ingen), glemt kamera, ingen vekt, ikke noe å veie i, tør ikke ta gjellegrep, og noen har sikkert overdreven respekt for gjedda i tillegg.

Hvis wobbler eller kroker sitter ned mot svelget eller gjennom gjellene må man gå inn via de nederste gjellene og vri koken løs før man prøver å få krokene opp via kjeften. Dette er en enkel sak og jeg vet at mange anser gjedda for tapt hvis den sitter så dypt. At hele wobblern er borte er ikke noe uvanlig med ei gjedde på 10+.

Skal etterhvert ta noen bilder som illustrerer hva jeg mener.

Håper ingen føler seg støtt av dette innlegget. Tanken er bare å overbevise om at det stort sett er mulig å berge store gjedder.

Vil man ha fisken til mat så får man respektere det.

JL

Regner med at dette innlegget kommer på bakgrunn av gjedda jeg kakka....

Personlig synes jeg det er dårlig fiskestell å slippe ut en skadet fisk. Er veldig fan av C&R, og praktiserer som regel dette. For i 95% av tilfellene er de ikke kroket på noen måte som utgjør skade. Men sitter det en krok i øyet eller andre vitale deler som får alvorlige konsekvenser for fisken når den slippes tilbake, foretrekker jeg heller å drepe den.

De som slipper ut gjedder med store skader mener jeg gjør det mer for egen skyld enn for gjedda`s. Det mener jeg blir feil. Jeg vil også fiske mer på de, men på de friske, ikke de maltrakterte som hugger kun fordi de er for skadet til å ta ordinær byttefisk....

Just my 2 cent`s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.