Gå til innhold
Fiskersiden

Min Første laks


Olagaard
 Share

Recommended Posts

Etter å ha prøvd å få laks mer eller mindre vilkårlig når jeg har befunnet meg i nærheten av en lakseelv de siste årene, bestemte jeg meg nå i sommer for å gå litt grundigere til verks, spesielt fordi jeg fikk en Shimano technium 390 med en Ambassadeur 7000 i bursdagave av dama, som også ble flittig brukt under havfiske i Nordland tidligere i sommer.

Valget falt naturlig nok på Drammenselva i og med at jeg bor i Oslo, og at dette er en grom elv med mye stor laks.

Første turen var resultatløs, men jeg fikk observert og snakket med en del folk, og lagt meg opp en strategi. Her på forumet er det også mye bra informasjon å finne, og jeg fikk noen veldig gode råd av Stegg på pm, takk til deg :)

Andre turen gikk på en måte bra; Jeg fikk på 3 laks, og fikk kjørt to en stund, men mistet dem alle. Den første viste seg å være en ganske stor en, som jeg kjørte alt for hardt til å begynne med, og som sleit seg i overflaten da den begynte å ense land. Jeg hadde ikke løsnet noe på bremsen i det hele tatt, og det var nok grunnen til at den gikk ja..

Overraskelsen over å faktisk ha en laks på kroken gjorde meg så perpleks og gira at jeg glemte alt jeg kunne om kjøring av fisk, nå når det virkelig gjaldt. Gleden over å ha fått laks til å bite på tuben oppveide skuffelsen over å ha mistet den. Dessuten skal det vel være litt sånn, at man må blø litt for det.

En times tid senere beit det på igjen, og denne gangen fikk den gå ut som den ville, og at den sleit seg like før den skulle hoves tror jeg er sånt som skjer, men samtidig, hvis jeg hadde løsnet litt mer på bremsen da den skulle inn, og den hadde fått lov til å gå en gang til, kan det hende den hadde vært mer medgjørlig neste gang den kom inn. Denne var en blank og fin mellomlaks på 5-6 kilo, sa de som skulle hove den.

Den tredje satt ikke på så lenge, og jeg dro til slutt hjem med mange opplevelser i sekken, men med uforrettet sak.

Det var med en viss foventning jeg returnerte til elva i går kveld. Jeg var der et par timer før fisket mitt begynte, hvor jeg kokte kaffe, gjorde nøye forberedelser, observerte elva, og lyttet med et halvt øre til praten i gapahuken. På slaget ni var snøret i vannet. Da det begynte å bli skikkelig mørkt, skjedde det fatale; snøret må ha klart å snurkle(?) seg rundt stangtuppen, for da jeg skulle kaste smalt snøret samtidig som stangtuppen seilte ut i elva.

Nå ble jeg veldig frustrert. Jeg kom på at jeg hadde en sjøørretstang i vektklasse 8-28 gram i bilen, og kåt som jeg var på laks, bestemte jeg meg for å montere Ambassadeuren på den og la det stå til.

Det var ingen enkel sak å få kastet med denne relativt korte og myke stanga, med 50 grams søkke og lang fortom, og utsiktene så dystre ut. Men bare en liten stund, for på tredje eller fjerde kastet satt det fisk på, og det var stor fisk. Stanga sto spent som den aldri kommer til å spennes igjen. Nå kom Sverre, lokal størrelse, ut av gapahuken og ga meg akkurat de rådene jeg trengte for å få landet storlaksen som dro i den andre enden.

"Ikke sveiv, gå oppover!" "Bare la´n gå- vi hakke dårlig tid!" "Ta det med ro nå" "Nå ryggeru opp på land!" "ikke sveiv, rygg". Og så videre. Til slutt lå den i hoven. 9.4 blanke kilo.93 cm. Drømmen var gått i oppfyllelse. Lykken total.laksenola.jpg

Fine fisken

laksen%20henger.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen vei tilbake - det fører lukt til h......!

Gratulerer!

Takk, i lige måde, flott fisk du landet selv! Det er et av mine neste mål, å ta den fluestanga. Jeg vet ikke er noen vei tilbake. Jeg vet det. Vet. Det. Kona...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott fisk.

Synes forresten ikke du måtte "blø" så mye, ........mange som har stått MYYYYYYYYYYYYE lenger for å få føling :)

Takk for gratulasjoner! Enig at det ikke var så mye "blod" i Drammenselva, men har fisket laks i Driva, Målselv, Rauma, Gaula, Vefsna, Mandalselva, Audna og lysakerelva før den satt på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjentar vi for alle som skulle være i tvil: IKKE sveiv, men GÅ laksen oppover om den må flyttes på - det klart beste allroundtipset for kjøring av laks (i tillegg forsøker jeg komme meg så gøyt opp på bredden som mulig og holde stangen høyt)

GRATTIS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant :blush:

Man bakker i sluttfasen, for å ikke få så kort line frem til laksen. Å rygge under kjøring hvis laksen er langt uti elva er også en brukbar løsning, hvis bakken der man står er jevn. Ellers kan det lett bli endel snubling (ujevnheter med stanga) som gjør laksen merkbart uroligere. Å gå for langt opp på land kan også være problematisk, spesielt på grov og sterk laks. Blir mindre føling med laksen ute i elva. Men dette er en ganske vanskelig vurdering for nybegynnere (å kjenne laksens bevegelsesmønster) og enhver laks må kjennes på og behandles ut ifra situasjonen som oppstår. F.eks. kan det være en fordel på grov laks å få så kort line som mulig, så hurtig som mulig ut ifra hvor sterkt utstyr man har. Det verste kan være at man bakker for mye inne på land, og laksen raser langt uti elva. Og plutselig kan man miste kontroll over laksen (den kjenner ikke noe fast press fra siden) og den kan bare bikke seg nedover elva og bruke enda mere av strømmen til hjelp. Jeg bruker alltid (samme hva jeg fisker med) tilstrebe å få laksen på siden eller litt nedenfor meg i startfasen. Da pumper jeg den ikke rett oppstrøms mot meg. Men går nedover elva til den er ca. rett utenfor og korter inn lina med jevnt press ! Da er laksen villig til å gå oppover og man følger etter langs bredden. Og jeg bakker kun idet laksen skal landes eller nærmer seg bredden. Da får jeg full kontroll på laksens bevegeligheter hele tiden og den kjøres så raskt som mulig ute i elva med full kontroll.

Hvis laksen kommer raskt mot meg under kjøring bakker jeg raskt, da det kan foregå raskere enn jeg sveiver. Og samtidig når den gyver ut i elva i ekspressofart igjen, springer jeg mot bredden med løs clutch. Og alt dette med akkurat samme press på fisken. Hvis laksen tar nede på en skummel brekkant, og er sterk, holder jeg hardt laksen ca. 45 grader ut. Snur meg 180 grader oppover elva og holder stanga rett ut foran meg. Akkurat når følelsen av at laksebamsen er ørlite villig til å følge oppover, begynner jeg å gå rolig oppover, uten at laksen kjenner det minste bevegelse i stangtoppen. Da kommer den sigende villig oppover. Og jeg stopper ikke før den er sikret og langt vekk fra evt. et stryk.

Det verste med kjøring av laks er at fiskeren står på stedet hvil og laksen er laaangt nedenfor (rett nedenfor). Og fiskeren skal trekke laksen rett motstrøms mot seg, og hvor strømmen er hard.

Laksen gaper ofte når den trekkes oppover strømmen slik. Kanskje er det for å få mere luftmotstand ? Komisk ser det iallefall ut. Men meget lett å trekke kroken rett ut av kjeften på laksen da.

Det kunne vært skrevet en liten bok om akkurat dette. For det er nok mange situasjoner som kan oppstå, og hver situasjon krever ulike teknikker med små nyanser. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.