Gå til innhold
Fiskersiden

Innfødt woodoo og botsøvelser langs Målselvas bredder...


PerH
 Share

Recommended Posts

Resultatet av fisketurer kan bli så mangt, og forklaringene på manglende suksess er vel ennå flere. Innbitt overtro er dermed heller ikke ukjent langs breddene der anadrome fisk går og driver hekta stangfiskere halvveis inn i vanviddets sfærer. Vår lille August-tur gikk til Målselva, en elv i Troms med stor laks, der noe av vannet faktisk kommer helt oppe fra kjerneområdene for Svenske reindriftssamer.

Siden dette elvevannet kan ha vært i kontakt med både Runebommemagi og halvtamme sjamaner inne i villmarka, er det vanlig med sære botsøvelser for å blidgjøre gudene som guider kjære Salmo salar opp elva. Man må f. eks. som et absolutt minimum sørge for saftig med haill før fisket starter og ofre en skjerv god cognac (minst XO) eller en aldersstegen single malt i elva før man vader uti…

Når alle felles og de noe mer anstrengende, intime, personlige botsøvelsene var unnagjort, startet vi harlingen etter laks. Sterk i troen og med nyinnkjøpte, håndlagede finske wobblere i farger vi trodde på, ja da måtte jo laksen på strekket være dødsdømt.

32606_s.jpg

Og visst spratt laksen ertende og det rente i på wobbler og flue både her og der, men hva f… skjedde? Opp kom bare ufisk som brunørret, harr og den aller, aller verste av hele ufiskrukla … GJEDDA!!! Uvesenet tok så kontant at bakerste wobblerkroken jaggu pressa på tarmepitelet bak i gattboret..! Skjønner du omfanget av de destruktive krefter som hjemsøkte oss arme stakkarer???

På fiskersiden er jo dokumentasjon etterspurt, så bevis vedlegges her i form av et sladdet bilde av min svært så skamfulle og gråtkvalte fiskekompis, hvis fulle navn aldri kan nevnes her etter denne hendelsen. Sladden ble satt på etter at vedkommende tryglet om nåde etter å ha blitt snikfotografert med gjedde og harr i nevene. Han er tross alt en vel merittert, profesjonell roer med fast tilhold i Bjøra og Namsen under tidligfisket etter storlaksen. Den forhenværende storfiskeren har til og med vært på TV for å snakke om laksens luner, den luringen…

32607_s.jpg

Men så sitter han sørgende her blant oss da, med sitt nyvunnede, nylig fortjente renommé som simpel gjeddefisker. Vi kalte ham bare "Gjedde-Erik" nå. Hva ville vel ikke kundene si? Hadde han mistet grepet, forstanden eller kanskje begge deler? Selv lurte jeg nå i taktfull stillhet mest på hvilken hunnskate han hadde raspa over kvelden i forveien, for slikt et graturshaill har man ikke hørt om her oppe siden Pompel & Pilts glansdager på TV…

Mens vi trøstet graturskråka med falsk fisteljoiking og mengder av cognac og øl, fikk jeg et visjonært klarsyn: Wobblerne måtte være forhekset, ja der i tussmørket mente jeg sannelig å kunne se at de skjulte sine mannevonde, trassige øyne bak rosa solbriller? Ikke nok med det, på deres skallete hoder satt det røde alpeluer! Hadde du skulle sett på svartekunst?

32608_s.jpg

Jeg ristet på hodet og disse hallusinasjonene vedrørende rosa solbriller forsvant gradvis utover kvelden. I et øyeblikks glimt av fornuft innså jeg at vi hadde blitt ofre for en eller annen obskur forbannelse med aner tilbake til eldgammel, samisk gaijnnekunst…

Ingen av oss disponerte Runebommer eller var opplært i trolljoiking, ei heller kunne noen av oss skaffe fram kristenkors mot styggedommen. Midt i resignasjonen erindret vi vagt fra skolebenkens dager at Maya-indianerne hadde visst hva medisinen mot utår var. Jepp, ofring var nok på sin plass her..! Dog meldte ingen av oss seg frivillig til bloddryppende, okkulte Maya-ritualer, så spørsmålet var hva vi da skulle gjøre bot med? Siden Erik antagelig måtte være skurken, fordi han sannsynligvis hadde harvet over et for oss ukjent femininum og i tillegg var ytterst overtroisk og dermed mest mottagelig for slikt uvesen, måtte han bli den som gjorde bot. Febrilsk lette vi blant pikk-pakket som lå slengt over alt i bilen hans og fant ut at vaderne hans nok var det mest verdifulle han eide.

Vi mannet oss opp og fylte beina med diesel og sagflis, en operasjon som til opplysning ble utført akkompagnert av sure oppstøt og akutt kvelningsfare grunnet den inngrodde giftodøren som oste opp i friluft. Litt svimle hev vi innpå litt luktesalt i form av Islay-whisky, for å komme til hektene, før hele suppedasen ble surret fast på et knekt årepar og fyrstikker slengt nedi. Tre gjeddebefengte laksefiskerne knelte så ærbødig foran sin offergave og manet fram de skumleste besvergelsene fantasien kunne frembringe…

32609_s.jpg

Etter hvert som Gore-Tex-buksa ble mindre og mindre egnet til vadebruk og åreparet på tur til å gå heden de også, ja da letnet svartskodda i hodene våre en smule og vi ble lystigere til sinns. Dette ofret måtte da gjøre laksegudene blide? Grunneier Tor, som i likhet med andre lokale størrelser har en medfødt, dyp respekt for trolleri og gaijnning, var litt tvilsom til botsøvelsens virkning og ville nødig væte snøret før han hadde sett at Erik og jeg ungikk gjedde og draug i vår jakt på laksen…

32610_s.jpg

Oppildnet av vårt geniale mottiltak mot svartekunstens jerngrep, skjenket jeg for sikkerhets skyld en skvett whisky i elva før vi spente rodde utpå. Smilet var tilbake, Erik rodde som en riktig laksedødare og vi følte at nå var vi endelig på tur ut av gjeddehelvetet..!

32611_s.jpg

Djevlefisken holdt seg nå langt unna mens wobblerne livlig avfisket strømkantene. ”Rrrrrrrrr-rrrrrrrrr” sier det plutselig i høyresnella, før stanga legger seg flatt bakover og sitter så hardt i stangholderen at jeg pent må la den bli der mens bremsen stilles inn. Laksen er av den riktig ravgale sorten og springer himmelhøyt 6-7 ganger etter å ha halvert beholdningen av sene på spolen. Det er akkurat som om storlaksen har bestemt seg for å filleriste siste rest av svartekunst ut av redskapen – hjelpe oss å riste av uflaksen, på en måte...

Erik småjoiker nå riktig så lystert i ren trolldomstrass, mens jeg gang på gang tvinger laksen inn i stillevannet nærmere land slik at den ikke får noen drahjelp av tungstrømmen lenger ut. Tiltaket virker etter planen og jeg rygger bakover på bredden mens kompisen folder ut håven og venter på den etter hvert nokså melkesyresprengte laksen. Rutinert får han den i nettet og avliver den, før han retter ryggen og holder frem den hårete neven sin for å gratulere! Skal det snu nå, eller..?

32612_s.jpg

Vi siger utpå igjen – det smeller omtrent med en gang og sannelig er det storlaks denne gangen også! Erik gir ikke fisken en millimeters slingringsrom og kjører den hardt og kontant. Jeg får knapt berget båten skikkelig på land og dratt opp de andre snørene før han frelst fra alle tanker om svartekunst resolutt rygger blankfisken innover grusbanken. Litt forbløffet over effektiviteten skjeler jeg litt hjernedødt og spørrende bortover mot ham. ”Ja, eg berre tenkte det hasta litte, at du sko’ få sjangs te å tenna deg ein røyk å kvila øyrlite før du rodde utpå ette’ laksen igjen”, messet han glisende, lykkelig over at forbannelsen endelig hadde sluppet kvelertaket på fisket vårt.

32613_s.jpg

Og se - det ble jo langt triveligere å stige opp i den noe sotforurensede båten, nyfrelste fra sjamanenes makt og med to såpass fine fisker om bord…

32614_s.jpg

De håndlagde, fortrollede wobblerne måtte blitt omvendt av vadebukse-exorsismen og hadde virkelig sett lyset etter klesplaggets tragiske endelikt – de ble noen djevler etter laksen! Trolleriet var nå like ineffektivt som kondomer fulle av knappenålshull. Flere fisk slo bortpå, snellebremsene rallet i yr glede og laksene ble landet og pent hengt opp i trær for å blø seg tomme.

32615_s.jpg

I mitt indre så jeg for meg de ansvarlige trollkarene som forsøkte å kødde til fisketuren vår. Lutrygget skammet de seg over nyingen i lavvoene sine, lamslåtte over vår evne til å motstå deres besvergelser, før de kjørte av gårde og parkerte firehjulingene sine langt inn i dom dypa skogarna for å sture i flau ensomhet…

Til og med vår ytterst skeptiske grunneier Tor, turte nå å slippe seg løs i elva uten redsel for å råke ut for trolleri, gjedder og andre utysker som draug og slikt. Hittil hadde han gjemt seg i dobbeltgarasjen sin mens han unnskyldte seg med at traktoren måtte skrus litt på. Lykkelig over at vi hadde overlevd hev han seg med i fisket, og storlaks fikk jaggu han også…

32616_s.jpg

Nei, moralen blir at overtro og laksefiske er og blir intimt forent, hvis du da ikke er av den kjedelige typen analytiske mennesker som mener at fiskeres elvepsykoser helst vokser i takt med mangelen på laks og forsterkes av antall liter fludium som helles innpå. Vi for vår del har i alle fall bittert erfart at det koster litt å bryte slike forbannelser. Vår lille historie er derfor et slående bevis på at gratur og gjeddehelvete i sannhet kan snus til laksesuksess bare ofret er stort nok!

Så når det virkelig butter i mot og turen helt har forlatt deg og din redskap, vel – rådet fra oss er gitt. Så nå lar vi det bli opp til deg om du følger vår praksis og mener Simms-buksa er verdt å spandere på offerbålet…

B):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en fantastisk og morsom rapport! Jeg koste meg ved aa lese rapporten paa din tur med dine barn for noen uker siden, men denne rapporten fra Maalselva burde gi deg seier paa August rapport konkurransen! Gratulerer og takk igjen for en god latter! Jeg har allerede bestillt ny Simms wadebukser, klart at de gamle skal offres paa neste fisketur!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fine lakser, og artig at noen holder liv i laksefiskets mysterier :wub:

Nå har jeg bært opp alle vadebuksene fra kjelleren (de som lekker), for de skal ofres ved neste tur til elva.

At jeg ikke kom på det ! Visste at det var noe som måtte gjøres, så takk for påminnelsen (tipset) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinner du ikke rapportkonken for august, skal jeg brenne PVC-vaderne mine! :):lol::lol:

Ehhh - dette bør du muligens klarere med Miljøverndepartementet da det kan gå ut over kvotebegrensingene for CO2-utslipp...

Takk til Per for underholdende lesning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe..Morsom historie.Bare englene som manglet ,så hadde jeg jaggu trodd den var sann :blush:

Grattis med super rapport og flotte lakser :P

Vel, historien er "sann" når det gjelder hendelser og laks, men ... kanskje litt fritt gjenfortalt når det gjelder trolleri og denslags...

Om det var ofringen eller annet som snudde fisket, se det vet man jo ikke. Men som de fleste sikkert har erfart - laksefisket kan sannelig snu på femøringen, ofte uten noen påviselig grunn..!

Må det være simms? :( Helsikke for noen fisker! Grattis med de og takk for underholdningen.

Takk - fiskekompisene fikk seg i alle fall en god latter! Og JA, bør vel minst være de nye G4 (eller hva de vanvittig prisede plasttingene nå heter)..? Lekke ABU-vadere og den slags sekunda offergaver holder vel bare til en smålaks eller så..? :)

Har for øvrig ikke gått veldig mye fisk opp i år, pr i dag har kun fattige 2260 laks passert Målselvfossen, men mye av den er til gjengjeld riktig fin størrelse på. Mye mellom 8 og 13 kg. Smålaksen begynte også å melde sin ankomst forrige uke - de var smellfeite, slett ikke tynne som rapportert fra andre steder i landet. De jeg så hadde overhodet ikke lidd av matmangel, slik diverse fylkesmenn har hevdet...

Ehhh - dette bør du muligens klarere med Miljøverndepartementet da det kan gå ut over kvotebegrensingene for CO2-utslipp...

Kanskje CO2-kvoter bør inngå i Fiskeravgiften nord for Polarsirkelen..? :blush:

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for øvrig ikke gått veldig mye fisk opp i år, pr i dag har kun fattige 2260 laks passert Målselvfossen,

Ikke for å spore av her men det hørtes da mye ut i mine ører,uten at jeg vet hva som er vanlig laksetrafikk i fossen :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å spore av her men det hørtes da mye ut i mine ører,uten at jeg vet hva som er vanlig laksetrafikk i fossen :blush:

I en god sesong går det mer fisk opp, rundt 4-5000 (...eller mer :blush: ) så snakker vi gromme forhold. I år er det helst smålaksen som svikter, det er jo disse lakserennene som virkelig gir antall og uro i elva under mer normale forhold. Laksen har imidlertid mange, mange mil elv å spre seg utover på, så fisketettheten i elva er vel ikke av landets beste selv om antallet kan virke høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.