Gå til innhold
Fiskersiden

FS julekalender 15. desember


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Man skulle ikke tro at en skikkelig ivrig sportsfisker ville ta seg tid til å lage unger, men erfaringen viser altså at det skjer innimellom. Og når det skjer er det 2 viktige spørsmål man må spørre seg selv: Hvordan få fisket så mye som mulig selv om jeg har unger og hvordan skal jeg få ungene interessert i fiske. Og kort sagt kan man si at svaret på begge spørsmålene er: Ta med ungene på fisketur!

141220082250gdXu9nfPwjyJHPLbsD.jpg?97

Og det er det jeg skal skrive litt om nå. Rett og slett dele litt av mine erfaringer om det å få fisket til tross for alle begrensingene det å være så heldig å ha unger fører med seg.

Jeg har bevisst skrevet denne til menn da det er fra den siden jeg har erfart det selv naturligvis. Men jeg håper jo at kvinnelige sportsfiskere også vil kunne ha glede av å lese dette. Kanskje med unntak av første avsnittene under.

Da setter vi i gang:

FØR UNGEN BLIR FØDT

Allerede før ungen kommer ut av magen lager den kommende mor begrensninger på fisket ditt med å mene at du må være tilgjengelig i tilfelle noe skjer. Og hun har selvsagt rett i det - ting kan skje og da er det bra at du ikke er langt unna. Før mobiltelefonen var allemannseie var dette er stort alvorlig problem, men nå holder det å ikke kjøre lenger hjemmefra en en times tid (tiden kortes ned jo nærmere termin man kommer) og ta telefonen hvis den ringer.

MENS MOR OG BARN SOVER PÅ FØDEAVDELINGEN

Men med en gang ungen blir født dukker første mulighet opp, i hvert fall dersom det er første barnet deres. Det er nemlig vanlig at far er på sykehuset sammen med mor og barn fram til et visst klokkeslett på kvelden, men så må han ut - og det er da det gjelder å komme seg av gårde på nattfiske. Du har jo fri fra jobben dagen etterpå (2 uker faktisk) og må benytte nettene før mor og barn kommer hjem så godt som mulig. Skjer dette på sommeren kan denne perioden resultere i ny pers på ål for deg!!!

BENYTT ”BESØK-KAOSET” NÅR DERE KOMMER HJEM

Når mor og barn har kommet hjem blir det verre, men med stadige besøk og mye folk inn og ut av døra kan det tenkes at du kan snike deg til et par timers fiske i nærområdet uten at det blir oppdaget i allt kaoset. Lurer noen på hvor du har vært har du vært og tittet etter trehjulsykkel til ungen kan du si - også ler de andre og synes det er søtt.

BENYTT DET AT MOR HAR FRI TIL Å DRA NÅR FORHOLDENE ER BEST

Perioden fram til du får din del av permisjonen kan være fin. Da har ikke mor noen forpliktelser ovenfor jobben vanligvis og selv om du ikke bør dra for å fiske så ofte nå står du friere til å velge tidspunktene. Dra når fisket er på sitt beste og vær ellers hjemme og kjøp aksjer til kommende fiske. Og hvem vet? Plutselig kommer svigermor på besøk en uke og synes det ikke gjør noe om du tar en ukes fri. Skjer dette i august/sept kan det fort resultere i ny pers på ørret!!! Husk i så fall å sende sms hver dag til dama/kona og skriv at du savner henne og barnet.

Hvis du må ut og trille barnevogna kan du selvsagt gå i parken og titte på damene. Men det er nok likevel lurere å benytte disse turene til å utforske nye potensielle fiskeplasser. Ofte er det stier langs elver og skogsbilveier innover i skogen på steder hvor du ikke vært før. Har du ikke med fiskeutstyr er det også lettere å ta seg tid til å stoppe og prate med sportsfiskere du møter. Hvem vet? Kanskje turen resulterer i at du finner en ny hot-spot.

141220082250hARVglXpmCHTaOXdxV.jpg?66

Her er jeg og Kristian på trilletur til Romstjern i Lillomarka og konstaterer at det er et interessant fiskevann

141220082202pWvc3aDFUtRISSF3iC.jpg?41

Ingenting i veien for å ta babyer med på tur

PAPPAPERM – NÅ GJELDER DET !!!

Så kommer belønningen fra staten for at du har lagd en ny kommende skattebetaler. Du får fri med full lønn i mange uker!!! Pappaperm. NÅ skal det fiskes!!!! Ungen har blitt så stor at du kan ta han/henne med så og si overalt. Og det er akkurat det du skal gjøre. Nå er det viktig å være godt forberedt og ha tenkt gjennom alle situasjoner som kan oppstå slik at ingen fisketur blir avbrutt før planlagt.

Vanligvis er unger 9-12 mnd i denne perioden. Dvs at det går i morsmelk, morsmelkerstatning + middag på glass. Begge deler er enkelt å ta med – bare husk å ta med mer enn det du trenger. Turen kan bli lengre enn planlagt og ungen kan søle ut masse mat når du ikke følger med. En termos med varmt vann + liten beholder (litersmål f.eks) slik at du får varmet opp maten til serveringstemperatur må også være med. + teskje og evt smekke.

Maten skal selvsagt ut igjen. Ha alltid en del bleier + våtservietter + noe å legge ungen på når du skifter bleie. Avkrokingsmatter fungerer svært bra. Pose til å hive brukte bleier i vil nok dine medfiskere sette pris på at du har med.

141220082252u4PclKFhv2zEzxbZMi.jpg?14

Bleieskift i Dynovika

Neste ting å tenke på er at ungen ikke fryser eller blir for varm avhengig av når på året du fisker. Varme klær (+ skift i tilfelle ungen krabber uti vannet og blir våt mens du er opptatt med å kjøre fisk) + varme tepper bør være med. Er det fare for sol må du huske solkrem, solhatt og paraply e.l. til å skygge for solen. Papaplyen kan også komme godt med om det begynner å regne. Om vinteren må du huske kuldekrem, og da må du også sjekke fingre og tær jevnlig så ikke ungen fryser og blir forkjølet. Blir ungen syk kan det føre til at du må droppe flere ismeiteturer og kanskje akkurat det er det som gjør at du går glipp av 12-kilosgjedda.

En flott egenskap med unger i denne alderen er at de gjerne sover et par timer midt på dagen. Sørg for å ha en god vogn (evt pulk vinterstid) hvor ungen sover godt og har det bra. Ellers må du ha med et stort teppe ungen kan leke på + noen leker selv om markspannet og fiskeutstyret likevel vil være mest interessant for barnet.

Til tross for alle gode forberedelser krever en unge i denne alderen en del, så aktivt fiske med sluk eller flue bør begrenses til de to timene barnet sover. Ellers er det meite det bør gå i, da fisker du effektivt selv når du skifter bleie. Og skulle det smelle på en monsterfisk akkurat når du er halveis i bleieskiftet må du bare ta stanga og trøste deg med at du har med reservetøy – for da er det litt av noe griseri som møter deg når du kommer tilbake til barnet etter å ha nedkjempet kjempegjørsen.

FISKE MENS BARNA ER BITTESMÅ 1-3 ÅR

Etter at hverdagen har innhentet dere er det ettermiddagsturer og turer i helgene som gjelder dersom du er i jobb med vanlig arbeidstid. Et av de største problemene med ettermiddagsturer nå er at barnet/barna sovner på vei til/fra fisketuren og blir vanskelig å lagt for natta når dere kommer hjem. Så ettermiddagturene bør legges til nærområdet – noe som ikke bør være noe problem da du selvsagt har valgt bosted og bolig etter fiskeforholdene i området.

Det er flere utfordringene når du skal ha med unger i denne alderen med på tur. En ting er at de liker å klatre opp på ting. En annen er at de beveger seg raskt, både vekk fra vannet og ut i vannet, så her må du følge godt med. Her er det faktisk fisken som må vike om det oppstår en situasjon – ellers kan turen ende på legevakta. Men du kan begrense denne faren svært mye med å velge trygge steder. Steder uten bratte skumle ting de raskt kan komme seg opp på, hvor det ikke er brådypt eller strøm inne ved land, og på betryggede avstand fra bilveier. Noe av det lureste er å finne et sted med sandstrand og strø masse små spader og spann utover i vannkanten. Det storkoser unger seg gjerne med i timesvis. Posen med spader og spann kan med fordel også tas med om vinteren når det er snø. Kjeks, drikke, diverse mat og evt søtsaker er triumkort du må vente med å dra fram til du trenger det. En sjokolade kan f.eks fort forlenge fisketuren med 10 minutter.

I denne alderen er det også naturlig at ungene lærer seg å fiske. Og jeg er ikke tilhenger av Otto–oter og lukka haspel. De fleste 2-åringer har ikke problemer med å lære seg å beherske en åpen haspel. Husk bare å bruk en liten snelle som passer til de små barnehendene. Og det viktigste er å bruke en kort stang. Ismeitestenger er nesten perfekte. De er ofte i knalle farger slik som unger liker, de er korte og de tåler mye – så det at de kan være litt i stiveste laget for småabbor får så være.

141220082206mItawh2v8SXvqFZBam.jpg?56

Her er eksempel på en trygg og fin fiskeplass. Og eksempel på en stang som er altfor lang.

Meite er også her optimalt. En sluk eller et søkke med en enkeltkrok med agn på 10-20 cm bak fisker effektivt uansett om det ligger stille på bunn eller om det sveives inn. Bruk stiv sene som Siglon, Damyl Tectan eller Stroft ABR som ikke floker seg like lett som mykere sene.

14122008220098QYc72lcsgRYUEZv2.jpg?72

Barn liker å grave mark så la de få være med på det

I denne alderen kan det være lurt å satse på steder og arter som gir mange fisk. Mort og abbor er eksempler på arter som ofte er i stort antall og som er lette å få. Og det er bare bra at fisken ikke er for stor. En 3-kilosgjedde vil nok være festlig for en 6-åring, men kan oppleves som et monster for en 2-åring og skremme han/henne vekk fra alt som heter fiske i årevis fremover.

14122008224947SFbWgxeeP8K5Kqiy.jpg?54

Når ungen er stor nok til det er bæremeisen fin. Du kommer deg til overalt og kan fiske med både flue og sluk. Husk et lite speil i lomma så du kan følge med på ungen uten at du må ta av deg bæremeisen.

141220082240VUrEqZSnNapBirakD1.jpg?2

Småabbor finnes i mange vann og er den perfekte barnefisken. Lett å få og god å spise – hvis man vil avslutte turen med å gjøre det.

141220082252rNqAFcrnRDIU8A16xb.jpg?11

Her morer barna seg i gjørma mens jeg sjekker ut fiskemulighetene ved Fetsund lenser

FRA 3 ÅR OG OPPOVER

Når ungen definitivt ikke er en baby lenger men en liten gutt/jente kan man begynne å dra på mer ordentlige fisketurer. Ungen er stor nok til å skjønne at det er farlig å gå ut i vannet og slipper ikke fiskestanga sånn helt uten videre. Så nå er båtfiske og bryggefiske aktuelt for fullt (husk redningsvest). Fisken kan også begynne å bli større og man kan dra på plasser som er litt mer plundrete å komme til. Skal ikke skrive om mer om dette da jeg egentlig har skrevet ganske mye allerede, bare oppfordre til å også legge litt andre aktiviteter enn fiske til turen. Det gjør at ungene holder ut lengre og at de ikke skulle gå lei om fisken uteblir. Det å gi seg mens leken er god er også et godt råd – da blir det lettere å få ungen(e) med på tur neste gang (dvs neste dag, he he).

141220082253SyWmsNJTLWj5ISUaoH.jpg?3

141220082251zBY88QSlX7MpmFJCCk.jpg?73

Telt-turer er glimrende å ha barna med på. Og etter at ungene har sovnet kan du fiske

141220082206CkKs6BYBm6L6iDnRov.jpg?30

Gjedde er en perfekt fisk for litt større barn.

141220082230p9Jm7UOebd2U4X7UaP.jpg?92

Dvergmalle er også en morsom fangst da den har et litt spesielt utseende

141220082205MVZV1hDNDiuAzhIdGe.jpg?96

Det er viktig å ha med litt mat også

GODE PLASSER FOR FISKETURER MED BARN.

Bra plasser for å ha med små unger finnes overalt hvis du leter litt. Men de perfekte plassene er sjeldnere. De som bor i nærheten av større byer har faktisk en fordel her da det ofte er tilrettelagte badevann i nærheten hvor fisket vanligvis er bra.

Her er i hvert fall noen (av mange) bra plasser i Osloområdet (har konsentrert meg om ferskvann denne gangen). Her finnes fiskeplasser hvor det er grunt inne ved land men samtidig mye fisk.

Nøklevann

141220082201nII2Oacwe5dBmzoBBV.jpg?68

Vesletjern

1412200822318WCO8nQMVI6FNQc9DO.jpg?67

Badedammen

141220082254g9dWRYfcs9jw36xsme.jpg?44

Burudvann

141220082230eur2tvjAevO9GMwW83.JPG?22

Trollvann

141220082241KbioXGMSDKB84RiavK.jpg?81

Stensrudtjern

1412200822473eWoERoJ7iiMEgueMQ.jpg?40

Bogstadvannet

141220082248MLzateHeiBCsiBMKw7.jpg?33

Noen som husker rapporten fra denne turen?

Akerselva

141220082256RynLJXOCvsAITMikBk.jpg?41

For de som ikke er lei temaet unger og fiske enda kan jeg opplyse at jeg har satt sammen en film fra en av de mange fine turene jeg hadde med barna i år. Denne filmen er fra fra Vesletjern, et nesten perfekt vann å ha med småtroll til. På filmen bryter jeg noen av mine egne råd, bla.a det med korte stenger til barna. Til mitt forsvar kan jeg bare si at det er menneskelig å glemme ting hjemme :lol:

Skulle egentlig ha lagt ut filmen på Youfish, men da kvaliteten ble altfor dårlig når jeg komprimerte den til under 100MB, ble det Youtube i stedet.

er filmen Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeerlig luke! :lol:

Og et tips til som er verdt å ta med er: finn ut hvor lite du kan klare deg med av søvn i gode fiskeperioder og hvilke arter som biter når det er mørkt - da åpner det seg gode muligheter når du har tatt deg av legging av unger og mor vil slappe av i den deilige stillheten etterpå!

Endret av OLHEI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knalluke, sjølv for oss barnlause. Men det slår meg at utstyrsmengda aukar voldsomt. I utgangpunktet må ein jo ha 4-5 kolli med på enkle kveldsturar etter mort, og dersom ein også skal ha leiker, doble sett med klær, bleier, mat og så vidare, så blir det mange kilo.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra Gabrielsen.

Har selv 3 unger;0,3,5, og kjenner meg godt igjen her. Har blitt mye meite i Burudvann for vår del. Der er det også en fin sandstrand! Unger er ikke noe fiskehinder, bare man tilpasser turen!!

Prøvde en gang å ta med unga en kald vårdag til Rolfstangen for å meite SØ mellom isflaka. Drivende meite krever mye oppmerksomhet i sjøen, unga blei kalde, ikke vellyka tur, pakka sammen tidlig, kommer ikke til å gjenta det.

Jeg leser jo stadig fine rapporter fra deg Gabrielsen, og lurer noen ganger på om du har funnet en metode for å klare det på minimalt av søvn. Betaler mye for å lære en slik metode :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knalluke, sjølv for oss barnlause. Men det slår meg at utstyrsmengda aukar voldsomt. I utgangpunktet må ein jo ha 4-5 kolli med på enkle kveldsturar etter mort, og dersom ein også skal ha leiker, doble sett med klær, bleier, mat og så vidare, så blir det mange kilo.

:lol:

Da er det suverent med en carryall! (Ofte kalt barnevogn ;-) og er normalt tilleggsutstyr når du får unger ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeluke Gabrielsen!

Full av flotte tips til forumets ungsauer, som etterhvert skal produsere nye FS medlemmer.

Ett lite tips bare:

Unngå kombinasjonen bæremeis/fluefiske om det blåser.

Det kan fort hende at mor setter stopper for flere fisketurer med ungene, om avkommet kommer hjem med ørepynt i form av Jock Scott, samme hvor stilig det egentlig er.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra luke! :) Bildet hvor minstemann får seg en dusj, samt ansiktsuttrykket på den lille i vogna som kikker på gjedda, er herlig. :lol:

Er nok mange bra tips for fedre her, selv er jeg ikke i den kategorien ennå. Og når den første dukker opp en gang så kommer jeg sikkert til å forandre meg helt som person; bare sitte inne og kikke på barnet og si "Awww....seee på lille bebbisen daaaa.." istedenfor å dra på fiske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tilbakemeldinger. Hyggelig at luken falt i smak :)

Knalluke, sjølv for oss barnlause. Men det slår meg at utstyrsmengda aukar voldsomt. I utgangpunktet må ein jo ha 4-5 kolli med på enkle kveldsturar etter mort, og dersom ein også skal ha leiker, doble sett med klær, bleier, mat og så vidare, så blir det mange kilo.

Ja, det blir utstyrskrevende og det gjør jo at man ofte glemmer et par ting som burde ha vært med. Slik som på filmen hvor barnestengene lå igjen hjemme. Men som oftest blir turen bra uansett - ungene er jo poitivt innstilt og ivrige.

Et triks er å alltid ha strandleker + bleier og våtservietter + tepper og annet liggende klart i bilen slik at det ikke blir så mye å finne fram til hver tur. Også vil nok de som er kjente i Oslo se at plassene vi har vært på ikke har vært langt unna parkeringsplassen. Ofte er det snakk om 5-15 minutters trilling med barnevogn.

Hvis man vil lenger inn i villmarka er kano eller gummibåt en mulighet. Med en pakke-båt i tillegg til den man sitter i får man drasset med seg mye saker på telt-turen :)

151220081142539m4B222Y9agr.jpg?98

Når det gjelder anbefalte plasser nevnte jeg badedammen på Grorud. Kan også være verd å nevne Steinbruvann og Romstjern like innenfor. Spesielt på Steinbruvann er det mange fine plasser for fiske med småbarn (og litt større barn) på den siden som stien går. Har hatt mange fine turer dit med barna.

( Kart )

Jeg leser jo stadig fine rapporter fra deg Gabrielsen, og lurer noen ganger på om du har funnet en metode for å klare det på minimalt av søvn. Betaler mye for å lære en slik metode :D

Har desverre ikke noen slik metode, så det hender jeg går litt rundt i koma pga for lite søvn :lol:

Men jeg har undersøkt, og fant bla.a ut at de som driver med Yoga trenger mindre søvn om natta. Men da de må bruke tilsvarende tid på mediterig på dagtid går jo vinninga opp i spinninga.

Kanskje normal kondisjonstrening slik at man kommer i bedre form hjelper litt? Det tar jo også litt tid, men har jo mange andre positive effekter - bla.a kommer man seg raskere fram til fiskeplassen hvis formen er på topp.

Datteren min når tre måneder neste uke, og jeg skal ha perm fra juni til og med september,

Bra timing må jeg si :D

Er vel beste tiden for slike turer det

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har undersøkt, og fant bla.a ut at de som driver med Yoga trenger mindre søvn om natta. Men da de må bruke tilsvarende tid på mediterig på dagtid går jo vinninga opp i spinninga.

Hva med å meditere samtidig som man meiter. Må jo funke utmerket, om ikke unga er med vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet Svein.

Selv har jeg 3 gutter på 1,5 år, 3,5 år og 6 år og jeg har hatt dem med på fisketurer fra de var ganske små. Og om noen lurer på om de liker det, så er svaret helt klart ja.

Men en ting er viktig å nevne. Fisketurene skal være på barnas premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Knallflott luke, Svein, dette er til stor motivasjon til alle med småfolk i huset og til alle onkler/tanter og besteforeldre :) . Unger husker bedre ein god opplevelse enn ei dyr gåve når dei vert eldre. Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en flott luke, Gabrielsen! :) I vårt tilfelle hjelper det ikke å ta mor med for å se etter ungen og plukke bær, så fisketurene som Ronja(6 mnd) har vært med på er rolige meiteturer uten de helt store gutse-ideene. Men da får i alle fall både mor og far fiska og ungen er stort sett happy bare hun får se hva som skjer.

Etter å ha sett filmen din så kan vi jo bare glede oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe rapport!

Selv har også jeg 2 barn. Og størstemann var med på overnattingsfiske etter suter allerede da han var ca 7mnd. Funker som bare det! I seinere tid elsker dem å være på tur, men har funnet ut at da man bikker 3 netter begynner de å kjede seg litt. Ellers er barnefiskekonkurranser noe som barna setter pris på. Der får stort sett alle medalje og premie :)

Ellers så er det nok ikke alle som har 2 uker fri etter å ha blitt far. Iallefal ikke med lønn, desverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.