Gå til innhold
Fiskersiden

Sild


Recommended Posts

Gjest StadJon

Sild med hodet til en regnbueørret :lol:

Stamsild?

EDIT: ..men det er ingen svarte flekker langs siden på den som er avbildet. Både stamsild og maisild har vel svarte flekker?

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Det var jeg som tok "silda" :) . Den blei tatt ved Oven i østfold under makrellfiske i august fjord. Den hadde store skjell, og ellers så den ut som en megautgave av agnsilda jeg fikk den på. ;)

Den blei veid på en billig vekt. sånn type med nøkkelring som går til 4 kg og 8 lb tror jeg.

En kompis av meg tok forøvrig en lignende fisk som var litt mindre uka før. den hadde en svart prikk på sida, men det hadde ikke denne.

Er maisild og stamsild egene arter, eller er maisild sild tatt i mai?? (kanskje litt dårlig spørsmål, men jeg er ikke så oppdatert på sildefronten. :D

Takk for hjelpa med tråden Karl Inge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maisild, Alosa alosa er en art i sildefamilien Clupeidae.

Flekkene kan variere i antall og tydelighet.

Alalo_u0.jpg

Kilde: Meyer, T. www.fishbase.org

Stamsild, Alosa fallax, (Clupeidae) ser slik ut.

Alfal_u4.jpg

Kilde: A. Salesjö, www.fishbase.org.

Altså ganske like. Det som er helt sikkert er at fisken til Edvard er en av disse to. Min knapp er på stamsild, fordi denne er vanligst, [om maisild]: "Less common than Alosa fallax but both have suffered from pollution and weirs or other obstructions" (fisbase).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Fiskipedia ikke har laget "profil" på maisild enda så linker jeg til Wikipedia:

http://nn.wikipedia.org/wiki/Maisild

http://nn.wikipedia.org/wiki/Stamsild

Vet du om kompisen din tok noen bilder av fisken han fikk?

Kompisen min tok ingen bilder. Men jeg lest litt på linkene du sendte, og på maisild stod det at den har lange tynne skjell. og på stam sild stod det at den har store tynne skjell som danner en spiss rad under buken.

Fisken jeg fikk hadde store "runde" skjell som dannet en spiss rad under buken.

Det er mulig at skjellene med prikker hadde falt av før jeg så dem, fordi jeg oppdaga ikke at fisken ikke var en makrell før jeg hadde fått uti snøret igjen, og da hadde fisken sprella litt rundt i båten... :D

Jeg er 99% sikker på at det er en stamsild :)

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.