Gå til innhold
Fiskersiden

Det ble nå en liten tass


Gimbo
 Share

Recommended Posts

DSC04322.JPG

Ikke store tassen. Tatt på ei gammel kai rett før fergekaia på Stornes. Agnet var reke. Og den lille glupske taregjedden hadde slukt hele kroken. (1/0). Fikk en til av samme slaget, også slukt kroken. Så jeg skifta til litt større krok, men da var det slutt på fisken. Men moro likevel å høre baitcaster dingsen på nysnella gå RRRRRRR...RR...RR før jeg var framme ved stanga på to skritt.

De to jeg fikk ble begge tatt akkurat da det begynte å bli skjømt. Men etter at mørket kom var det intet å få. Prøvde også med knekklys, men det hjalp ikke for meg i kveld i alle fall. Er vel delte meninger om det er effektivt uansett.

Men ok, lærte et par ting. Tror det blir innkjøp av sirkelkroker. Har prøvd det før, men syns det ble plass til lite agn. Og jeg fikk ingenting 1/0 størrelse er kansje for små kroker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/0 sirkel skal holde i massevis, bare surr agnet som en strimle litt oppover snøret med kroken igjennom enden av agnet. Da er det bare å hugge til når det biter! :)

Får prøve det.

Jeg fisker foresten med reker som agn. Kjerringa har spist all makrellen jeg fikk i sommer. :lol:

Men rekene fungerer jo greit. Fester de med vanlig kontorstrikk, og bryr meg ikke med å skifte agn,

ettersom det ikke er noen agntjuver her. Men haler nå inn ca hvert 15-20 minutt, og skyver da de brukte rekene oppover, og setter på en ny nederst. Blir en klump med reker av det, og inbiller meg at den nye reka gir mer lukt.

Rekene kjøper jeg som frossenreker på Rema....billig agn til 19,50 kroner kiloen., når man trenger et hekto eller 2 til en 3-4 timers fisketur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har vært noen turer til på den der kaia. Og fisken man får der har en ting til felles med kaia...den er liten :blush:

Lar bilder fra siste turene fortelle sitt:

20092009001-300x225.jpg

20092009002-300x225.jpg

DSC04328-300x225.jpg

DSC04329-300x225.jpg

DSC04331-300x225.jpg

Nå må jeg snart finne meg en plass hvor det faktisk er fisk som har slutta i barnehagen. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset før å få større fisk er å bruke større agn;)

I mangel av større agn...så bruker jeg rett og slett bare mer agn (reker, trer dem bar epå oppover senna et stykke.... med mer småfisk som resultat.

Konklusjonen er at det rett og slett ikke er større fisk enn de der som jeg var så uhøflig å dra opp mens de var på tur til barnehagen, akkurat der jeg fisker.

Problemet er bare at det er den eneste plassen jeg har fått noe som helst fra land i hele sommer og høst.

Og dette på en plass det vistnok skal være både stor torsk, stabbsei, kveite etc...men fikk nå notert meg for to nye arter der i sommer...makrell og sil. Skulle foresten ønske jeg fikk mer av den sil'en, siden jeg prompte brukte den som agn og dro opp den eneste brukbare fisken jeg har fått i sommer. En torsk på 3 ynkelige kilo.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ikke Kiwi. Og har enda til gode å se makrell til salgs i en butikk her oppe, da folk rett og slett ikke eter agn her. Bortsett fra kjerringa da, som har gomla i seg all makrellen jeg fikk i sommer, men hun er jo til gjengjeld fra en plass der de spiser alt som burde rørt på seg.

Derfor reker altså. Men som sakt det er ikke en eller to reker jeg putter på kroken. Men 5-6 og flere, som jeg dytter oppover snøret ettervert som jeg trer dem på. Men ok, jeg tar poenget, og får prøve å se etter større agn.

Når det gjelder stangholderen, ser jeg overhodet ingen grunn til å bruke kronasje på noe sånt, når man kan bruke et par planker man finner i fjæra, og surre sammen med ditto tau. Eventuelt kutte ei grein av ei bjørk etc. Desuten er det bare mer "mainnsjit" som skal bæres inn ut og av bilen. Og mange plasser jeg fisker er det et stykke å gå fra parkering til fiskeplass. Om det ser vakkert ut eller ei, ja det får komme i absolutt aller siste rekke. Når man uansett i vinter kommer til å vase rundt på kaia iført grilldress-vinter, så blir det uansett ikke så viktig hvordan det ser ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke kiwi, hvor i landet holder du til?

Hvis de torskene og seiene du får er så små som de ser ut kan du vel bruke dem hele som agn? :P

Er de for store til det er vel sei et ok agn selv om det kanskje ikke er så bra som makrell??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei skal være rimelig ubrukelig som agn. Prøvde det foresten flere ganger i sommer, da jeg begynte med dette. Fordi jeg da kun fikk ENDA mindre sei, på kasteslukstanga..og lei av det begynte jeg med kystmeite i steded i håp om større fisk, og da selfølgelig med de forhatte miniatyrseiene som agn (hevnen er søt), men altså null resulatt. Ikke så mye som en agntjuv en gang.

Helt til jeg begynte med reke som agn. Da har jeg i det minste fått et par av de der "barneskirenn" torskene som er så små at de ikke klarrer å trippe baitcaster alarm dingebomsen på ambassadeursnella en gang, og hvor jeg nesten uten unntak har vært livsikker på at det bare var en tangvase som hang i enden når jeg sveiva inn for å sjekke agnet.

Når det gjelder Kiwi...

http://www.ht.no/incoming/article297039.ece

Men det kom nå forespørsel pipende inn per SMS fra en kompis i helga om fisking, så får dra å lete litt i fiskediskene på butikkene rundt om og se om de har noen godsaker...hva med sild?

Helt grusom situasjon dette....jeg bor i Nord norge for svarte f....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bodd i nord hadde jeg fisket kveite dagen lang med helt sei og torsk som agn :P

Jaja.. drømme seg bort kan man, vi som ikke er så heldige med bosted får nøye oss med tullefisk.

Jeg vet at nord-Norge er digert, men rart at du har klart å bosette deg et sted i nord uten fantastiske fiskemuligheter :)

Sist jeg var nordover var det nesten vanskeligere å få agnfisk enn å få kveita til å bite... at jeg klarte å miste alle untatt en sier mest om meg :o

Sild lukter vel endel og skulle vel derfor, ihvertfall i teorien, egne seg godt som agn.

Ellers har jeg lest her at endel bruker blåskjell

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, plassen jeg fisker på (som er den eneste plassen jeg har fått noe som helst hele sommeren og høsten), der skal det være både kveite, steinbitt, enorm torsk og stabbsei. Vi tok alle de der som guttunger med kasteslukstang og rød stingsild fra svabergene. Nå er det fette dødt, og altså kun barnehage fisk så lang øyet rekker.

Men det er altså eneste plassen jeg har funnet i år hvor jeg får noe annet enn mini sei også...med sil og makrell som nye arter for meg i år :-)

Men når man kommer seg ut i båt blir det noe helt annet. Med Bjarkøy skjærgården rett ut nordover, tjeldsundet sørover etc...men det har jeg ikke. Noe som blir bedre neste år da jeg får meg et lite nøtteskall å fise rundt i. Men intil videre er det kun fiske fra land...Det måååå da finnes en plass her i området der det ivertfall kan dreges inn koking fra land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble "liten tass" forbannelsen brutt. Fisketur med en gammel kompis på fergekaia i kveld, fikk jeg en fin sei, mens kompisen halte inn en helt grei lyr.

Begge ble tatt på rett ned meite med reke som agn :-)

Dårlige mobilbilder i hodelyktlys av blide fiskere kommer i morra. Trøtt nå etter en kveld med regn, sludd, og is...

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, litt flere opplysninger.

Vi dro til Stangnes, hvor det i sin tid ble fylt ut langt ut i fjorden, i håp om at det skulle bygges "oljebase". Dette var rett før krakket på 80 tallet.

Man kan altså sittte så og si midt i fjorden og fiske fra land. Og tidligere var plassen kjent for stor torsk.

Nå er det all mulig annen industrivirksomhet der. Med blant annet ei dypvannsvai. Men denne er desverre off limit. Stengt for allmuen etter 9/11.

Men steinfyllinga utenfor er det fri adgang. Så vi stod der en stund og fisket med både sild, makrell, og reker som agn i stappmørtna , mens det sluddet og regnet om hverandre.

...og fikk ikke en pøkk. Så vi rusla bort og sjekket ut moloen til ferkekaia. Vi hadde holdt oss unna fordi det bare er 10 meter dypt der borte. Men der var det jo i det minste lys.

Har aldri vært der, og oppdaget jo at her var det fin sannbunn så langt øyet rakk. Og siden det nå var vindstille, så vi alt som het fisk under oss mot den lyste sandbunnen.

Og fikk med en gang øye på noen større fisker...torsk trodde vi som var etter grønnsporingen og morten under kaia.

Nedi med bruket, og etter ca 3 sekunder hadde kompisen en fin lyr på sikkert halvannen kilo. Og 5 sekunder senere hadde jeg en like stor sei på.

Men da var tiden løpt fra oss, og vi stavret oss hjem til kjerring og unger.

Men...her skal man tilbake. Det bør jo være flyndre og en del andre arter jeg ikke har. Og lyr, som kompisen min fikk, har jeg aldri vært bevist på. Har sikkert fått den mange ganger, men bare lempa den i stampen i lag med seien og ikke tenkt på det mer. Så nå skal det gutses på lyr og ikke minst flyndre! Har aldri fått flyndre i hele mitt liv.

Men treneger jo noen takkel...ett eller anna med små kroker og noen perler til flyndra? Og samme som i går kveld burde funke til lyren!

Har noen 1/0 sirkelkroker...vil disse funke til flyndra tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.