Gå til innhold
Fiskersiden

Boikott av oppdrettslaks


PerU
 Share

Recommended Posts

"quote Olav moberg:

Heheh

Sånn skal det være smile.gif

Amerikansk kjede slutter å selge oppdrettslaks

"USAs nest største lavpriskjede sier at all laks som nå selges med kjedens merkenavn vil være villaks fra Alaska. Sushi som inneholder oppdrettslaks vil bli endret til også bare å inneholde villaks, men først i løpet av året.

Target sier i en uttalelse at endringen gjøres «for å sikre at laksen som tilbys er sunn på en bærekraftig måte som bidrar til å opprettholde mangfold, artens helse og ikke skader lokale leveområder"

BULLS EYE!

Med litt godvilje vil dette spre seg i USA, og det burde få Fredriksen til å skjelve. Mener å lest en del om det enorme, viktige markedet i USA. Det markedet vi skulle kapre da Chile kollapset.

Det blir en pils i kveld biggrin.gif "

end quote

Nå er nyheten i norske medier.

NRK: amerikanere vraker norsk laks

DN.no: Target dropper oppdrettslaks - Vil heller ha villaks fra Alaska

Endret av PerU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne tråden bare for de som er ukritisk enig med hylekoret?

Hei, Ban!

Selvfølgelig ikke!smile.gif Ble bare vel mye diskusjon om sea-ranching(havbeite) i denn andre tråden.

At Usas største lavpriskjede boikotter oppdrettsfisk er saken. Så er spørsmålet om flere vil følge etter?

Kanskje WWF? Hva om matkjeder i Frankrike, som er det viktigste eksportmarkedet boikotter?

En viktig sak for både oppdrettere og kritikere ........og slike som meg....som hylerlaugh.gif .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne tråden bare for de som er ukritisk enig med hylekoret?

Pesonlig håper jeg da ikke det :) Jeg mener å ha tatt et klart standpunkt, og i motsetning til de påstått feigeste i klassen har jeg til og med gjort det med fullt navn. Jeg håper og tror at jeg ikke blir oppfattet som ufin mot dem jeg er uenige med. Jeg prøver å være saklig og argumenterende, og mener stort sett å kunne underbygge det jeg sier. Jeg tar feil i blandt, og setter pris på diskusjon, og må jo faktisk få si at det hadde blitt litt trist om alle skulle være enige og trangsynte hele tiden :)

Så, jeg synes absolutt vi skal høre på dem som er kritiske til hylekoret. Denne debatten er viktig uansett hvordan vi snur og vender på det. Vi kan diskutere opp og i mente hvor bra havbeite er, akkurat som å prøve å finne grensene mellom Alaskas havbeite og kultiveringsstrategi er ganske vanskelig. Jeg er ikke glad i havbeite, og jeg er kritisk til mye av kultiveringen som har vært bedrevet, ikke minst her i Norge. Men, kultivering kan være viktig for å redde kritisk truede bestander, selv om jeg ikke liker kultivering bare for å få store bestander større. Når det gjelde havbeite er det hele tiden en avveiing. Havbeite kan være negativt, stort sett pga av genetisk utvanning hvis ting ikke gjøres riktig. Merdoppdrettet har så mange andre problemer som følge av en enorm opphoping av fisk på små områder, med de problemene det fører med seg av sykdomsproblematikk, stress, punktutslipp og lus.

Man må veie to onder opp mot hverandre, og for meg virker havbeite som et sunnere onde, enn åpne merder.

Men det er jo ikke poenget her!

Poenget er jo at denne kjeden har funnet at det er tradisjonellt oppdrett, altså i åpne merder som miljømessig problematisk. Og det applauderer jeg, og når er det en blanding av villfisk fra godt forvaltede stammer og havbeitelaks som blir fortrukket er det greit, om ikke perfekt. Men, det er jo ikke et alternativ i Norge, så håpet er jo at dette virker som et pressmiddel for å tvinge merdoppdrettet inn i en ny teknologisk (og økologisk) tidsalder. Dette vil ikke skje før dagens industri har kniven på strupen.

Derfor er dette viktig, selv om det kan være innvendinger mot havbeitelaks også.

Og for all del, alle dere som er uenige, kom igjen. Men vær snille med hverandre, så ikke KIS får stort hode og stenger hele tråden :)

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.