Gå til innhold
Fiskersiden

Rovfisker leverer varene !


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Etter flere måneders masing om hva man trenger, hvordan man fisker osv var tiden endelig kommet til av vår svenske forumbruker, Lho (Lars) kom vestover på ferie for å få seg en skate...

Etter bortimot en ukes blanking sammen med de udugelige guidene fra forumet på sørlandet så Lars frem til å komme sammen med en skikkelig guide som kunne sakene sine..[ :) ]

Vi varmet opp kvelden i forveien med lit grilling og gamle fiskeskrøner.

Så neste morgen plukker jeg Lars opp rundt kl 05.30, og vi pakker i båten og drar østover i fjordene. Vi er vel fremme rundt 06.30 og er i gang med fiskinga til kl 07. Jeg er trett som en spade etter å ha sover rundt 1,5 time sist natt (prisen å betale for å jobbe natt), så jeg holde meg våken til rundt kl 10, til da har vi kun fått en del mindre torsk og Lars får noen lyr og horngjel på sluk.

Jeg slokner ihvertfall på svaberget og våkner en god time etterpå av at det tikker og går fra Shimano Power Aero oppsettet mitt... Typisk skaterun!

120720052113wnW61TdzbsGpQXFgDc.jpg?32

Så mens vi kroker av, får Lars run på ene stanga si

Kroker fisken, men halveis faller den av

Det går en liten time og det runner hos meg igjen

1207200521239ysIkF3j5OE2gmboc5.jpg?36

Så igjen mens vi kroker av, så runner det hos Lars...

Og igjen så løsner den halveis!!

Han er nedbrutt nå, og det blir ikke bedre av at 5 minutter etterpå så runner det hos meg igjen.. en skikkelig sprek en som drar ut på brems og 10 meter fra land setter seg fast, slik at jeg må strippe og vasse til skrittet i det kalde vannet for å løsne den

120720052107huT2a79e5k5JpR1MBS.jpg?99

Og vips før Lars vet ordet av det så er det 3-0 til Norge!

Og så selvfølgelig, mens vi kroker av så runner det hos Lars igjen!

Og denne gangen følger den med hele veien og Lars kan notere ny art, piggskate på 0,75 kg

120720052128ltXjaxmz3KmFgGl8hr.jpg?49

Og så 20 minutter senere så kan Lars dra opp sin andre mini-skate for dagen, en mikro på 0,650kg

120720052109vbHYij3ZnatQtZjTMX.jpg?55

En lykkelig svenske med "double" på piggskate!

Totalt 5 fisk på ca 2 timer lar defintivt høre fra seg!¨Det skal nevnes at det var noen skatetomme timer før og etter hoggperioden !

Men gøy var det lell...

Fiskene veide 2,65 - 2,25 - 1,95 - 0,75 - 0,65 (de to siste til svensken[ :( ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til begge med super uttelling for skategutsing. Det kan jammen hende jeg må prøve etter skate jeg også - skal jo vestover om et par dager...[ :) ] Tviler på om jeg kan komme meg til samme plass, jeg må vel holde meg på Bømlo med familien, men det burde vel være flere potensielle skateplasser der også vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Det er tross alt bare en god times kjøring fra Bømlo da!

Jeg vet det, men for en småbarnsfar som stort sett må vente til ungene er i seng med å starte fiskingen er en times kjøring hver vei to timer tapt fisketid[ :( ]

Likevel - det frister fælt, så om jeg får det til står det ikke på viljen - noen som er klar for guiding i neste uke i så fall[ :) ]?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, skatene er hardføre fisker som tåler litt oppbevaring og endel håndtering uten å ta skade av det. Jeg var ikke med på denne turen til Thor og Lars, men jeg fikk jo inntrykk av at det var mye action en periode der. Å oppbevare fiskene i en dam med god gjennomstrømning mens ting er litt hektiske og ta noen pose-bilder når ting roer seg ned, synes jeg ikke er uforsvarlig eller merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Skatene blir oppbevart i dammen til de blir avbildet.. Så ja, den fungerer som ett keepnet

De ble lagt på svaberget kun når vi tok bildet av dem, og som Ståle sier skater er en rimelig hardfør fisk som tåler dette ganske så bra

Grattis med fine skater!![ :) ]

Jeg fikk også inntrykk av at de var hardføre ja, for mine var også lenge på land pga fotografering,men svømmte lykkelige med engang de kom i vannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av gss

Jeg mener dette rett og slett ikke er en adekvat måte å behandle fisk på; i solsteiken på tørt og ruglete berg.

man må få ha sine meninger, men man bør og ta høyde for at det er forskjell på hardførheten til bruskfisk generelt og andre fisk generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skate er hardfør, ikke som harr akkurat!

Skatevinger er knallgod mat, men røp ikke skateplasser for yrkesfiskere, tyskere og andre mataukfiskere.

Å dra til Vestlandet for å fiske skate er som å dra til Oslo for å fiske piggvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.