Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Børgefjell


Tronda
 Share

Recommended Posts

Hei.

Om knappe to uker skal jeg på en femdagerstur i Børgefjell sammen med en kompis. Har aldri vært i området tidligere, men vi har iallefall fått ett godt tips om et vann vi bør prøve. Ruta er ikke helt kartlagt enda, men vi lurte på å skaffe oss båtskyss inn til enden av Namsvatnet og ta innover fra der.

Jeg lurte på om det var noen andre som har erfaringer fra dette området? Har du noen tips til vann vi bør prøve så er det ekstra kjærkomment. Kan evnt. ta det på PM. Til gjengjeld skal jeg gi en fyldig fangstrapport når vi er tilbake (kan selvfølgelig holde navn på vann hemmelig dersom det er ønskelig)

Satser på å denge mest mulig flue. Er det noen som har synspunkter på hvilke fluer jeg absolutt bør binde før vi drar? Andre tips/erfaringer/kommentarer?

Ellers ser jeg det er mange som frykter myggen i Femunden. Jeg forventer egentlig at det er like ****** i Børgefjell [ B) ]

Gleder meg forøvrig til å prøve siste tilskudd i samlingen min av fluestenger. Syntes dette tilbudet var for godt til å hoppe forbi så jeg kjøpte meg et sett med 5/6"-stang. [^]

http://www.prima-villmark.no/znet_znet_net...butikk_9535.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tre-ukers tur der inne for noen år siden, gled deg! Mygg var faktisk ikke noe problem (da i hvert fall B) , men fisken var stor og fet for det. Jeg gikk inn fra svenskesiden, så noen tips om vann har jeg ikke - men skaff deg "90 dager på loffen i Børgefjell" av Lars Monsen, mye nyttig informasjon der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset.

Det boktipset har jeg faktisk tenkt på en liten stund, men jeg sjekket akkurat status på den boken:

90 dager på loffen i Børgefjell,

Monsen, Lars

2002 Bokmål Innbundet

Isbn: 8299589916

Utsolgt fra forlaget Pris: kr. 378,00

Det ser ut som om det kan by på problemer å skaffe den dessverre. Salg av Lars Monsen-bøker har vel tatt helt av etter "Canada på tvers" gikk på TV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Som utflyttet namdaling, så er jeg hvert år i Børgefjell og fisker, og hvis du er heldig med været er du garantert å få en bra tur.

Var der på en 3 dagers tur i helga, og tør nesten ikke si hvor mange jeg fikk, men da var det skikkelig "bett" i fisken og snittet lå rundt kiloen. men en ting skal sies om Børgefjell og det er at jeg synest det er veldig vanskelig å få den på flue. Det er absolutt verdt å prøve, men skal du fiske eller skal du få fisk som de sier i reklamen så er mark og sluk det som fisker i det området. Jeg har fisket mange andre plasser der du virkelig får ørret på flue, men det er helt andre forhold i børgefjell. Men det er sikkert noen som har andre erfaringer også, men det er min erfaring da.

Hvis man er ute etter stor fisk så er dorging/trolling med wobler/div/sluk på Namsvannet en god idee. Det taes hvert år fisk på 5kg++ der. Noen som fikk en på 9kg for noen år siden.

Ellers er alle vannene du finner innover fra Namsvannet gode vann, men ikke kast bort tiden med å fiske i elvene, da det sjelden gir noe godt utbytte.

En ok rute er kanskje å starte med djupvannet så blyvannet og fortsette innover. Tror det var i det området lars monsen opplevde drømmefisket han skriver om.

Du er garantert å få fisk så lenge du ikke får kald nordavind på turen, for da er ørreten vanskeligere å få.

Har du konkrete spørsmål så send meg en pm!

Når det gjelder mygg, så var det svært lite av den i helga som var, men får du 20 grader vil det nok være en del, men det må man regne med. Myggmiddel med masse Deet er tingen! Minst 20%deet!

Jeg kan gi deg et råd mot mygg som jeg fikk av en gammel Same jeg traff langt inni Børgefjell en gang da jeg klagde til han over all myggen.

Han sa at myggen var ikke noe problem, det var bare å la den bite, så ble du imun!

Jeg har foresten ikke prøvd rådet hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene! Jeg ser av kartet at ruten du foreslår går nordvestover fra enden av Namsvannet. Vi hadde som utgangspunkt å starte i områdene på sørsiden av Orvassdalen og Getsklumpen (omtrent motsatt retning altså), men kanskje vi skal tenke på det en gang til nå?

Jeg har som mål å få stor fisk på flue uansett, men kommer nok til å lure med meg en stang for mark og slukfiske også. Dersom en får fisk på sluk så tror jeg at sjansene er iallefall like store på streamer-aktige fluer. Håper imidlertid at det blir tørrfluevær med masse vaking [^]

Jeg har fått en del myggbitt til nå så kanskje jeg er i ferd med å bli imun da?[ B) ] Håper at sameråd er bedre enn kjerringråd, he, he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet "immun-metoden" mot mygg på fjellet. Funka på meg! Litt av poenget er at man skal ha ganske sterk selvdisiplin for ikke å klø når man blir stukket. Men den funker ikke på knott. Ellers har jeg alltid ment at man selv skal finne fram til godvanna, titte på kartet la beina føre en dit man selv lyster. Ta noen sjanser, lete opp mindre vann utenfor allfarvei etc. Gir langt mer enn å komme til oppstukket løype og dekket bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Jeg har testet "immun-metoden" mot mygg på fjellet. Funka på meg! Litt av poenget er at man skal ha ganske sterk selvdisiplin for ikke å klø når man blir stukket. Men den funker ikke på knott. Ellers har jeg alltid ment at man selv skal finne fram til godvanna, titte på kartet la beina føre en dit man selv lyster. Ta noen sjanser, lete opp mindre vann utenfor allfarvei etc. Gir langt mer enn å komme til oppstukket løype og dekket bord.

Det er jeg helt enig i! Halve gleden med en slik tur er jo selve skattejakten der det å finne et "hemmelig" tjern er å betrakte som sølvskatten. Men det skader ikke å ta med seg noen tips som kan brukes som utgangspunkt for oppdagelsesreisen.

Appropo det der med å bli imun mot mygg bringer tankene til et foredrag med Staffan Lindstrøm i Haugesund for maange år siden.

Der fortalte han at han hadde samlet en masse mygglarver som han holdt levende i et rom kjelleren. Da det var dags for klekking satte han seg naken inn i dette rommet for å "herde" seg til den kommende sesongen. Ha, ha, ha, snakke meg om å gå grundig til verks[ B) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare si at alle vann er gode fiskevann slik at det er bare å legge i vei! Men området mot orvassdalen og getsvannet er det vi kaller for "turistfella" da det er der mange som ikke er kjent havner opp. Men det er en veldig fin plass da.

Hvis du skal til Røyrvik så kan jeg tipse deg om et privat vann inn mot grensen på børgefjell(litt utenfor). Renselvannet. Der har det ikke blitt solgt fiskekort før da det har vært en "sur" grunneier som gjennom årene har fisket ut flere tonn fisk på garn, men nå har han gått bort, og en litt fjernere slektnig uten fiskeinteresse eier det nå, slik at der er det mulig å kjøpe fiskekort. Skal man få fisk er det verdt å besøke. Navnet på fiskekortselger kan fåes på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tronda

Apropos det der med å bli immun mot mygg bringer tankene til et foredrag med Staffan Lindstrøm i Haugesund for maange år siden.

Der fortalte han at han hadde samlet en masse mygglarver som han holdt levende i et rom kjelleren. Da det var dags for klekking satte han seg naken inn i dette rommet for å "herde" seg til den kommende sesongen. Ha, ha, ha, snakke meg om å gå grundig til verks[ B) ]

Så grundig gidder jeg ikke å være. Hadde vel ikke vært populært mot naboene heller. Men Staffan L. sier nå mye rart da...[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

sitat:Opprinnelig postet av Tronda

Apropos det der med å bli immun mot mygg bringer tankene til et foredrag med Staffan Lindstrøm i Haugesund for maange år siden.

Der fortalte han at han hadde samlet en masse mygglarver som han holdt levende i et rom kjelleren. Da det var dags for klekking satte han seg naken inn i dette rommet for å "herde" seg til den kommende sesongen. Ha, ha, ha, snakke meg om å gå grundig til verks[ B) ]

Så grundig gidder jeg ikke å være. Hadde vel ikke vært populært mot naboene heller. Men Staffan L. sier nå mye rart da...[ ;) ]

For ikke å si at han GJØR mye rart[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.