Gå til innhold
Fiskersiden

Noen aluminiumsguruer her?

cb
 Share

Recommended Posts

Skuta mi (Linder 440 Fishing alubåt) har fått en sprekk, og må ergo sveises. Problemet er at verkstedet må vite hvilken type aluminium Linder bruker i båtene sine. Har sjekket nettet rundt uten å finne noen spesifikasjon på alutypen, da man må vite dette før man begynner å sveise.

Anyone?

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sprekke forsetter sikkert litt lenger enn du ser. Bare et tips før sveising.

Produsenten kan sikkert hoste opp spec på alu.

Men er ikke skroget rimelig tynt? En blunder fra sveiser kommer til og lage et hull som må fylles igjen.

Da blir løsningen å lappe med i plate siste, men beste utvei.

Så tipset er og lappe i stedet for å sveise.

Den sprekke forsetter sikkert litt lenger enn du ser. Bare et tips før sveising.

Produsenten kan sikkert hoste opp spec på alu.

Men er ikke skroget rimelig tynt? En blunder fra sveiser kommer til og lage et hull som må fylles igjen.

Da blir løsningen å lappe med i plate siste, men beste utvei.

Så tipset er og lappe i stedet for å sveise.

Eller denne My Webpage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det sendt mailer til både Linder samt den norske importøren. Skroget er 1,7 mm tykt, så vi får se hva verkstedet anbefaler. Plate er neppe dumt. Om det gir noe større motstand i vannet er av underordnet betydning. Jeg skal jo fiske fra båten, ikke cruise rundt på fjorden om sommeren med bånn pinne på motoren og en boks hårvoks i luggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem for en som kan tigsveising å sveise den sprekken.

Puss det rent og borr et hull litt foran sprekken i hver ende. Hvilken legering de bruker på båtene sine veit jeg ikke,men jeg prøver meg fram hvis jeg er i tvil. Har tre-fire forskjellige sveisetråder på jobben......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,7mm burde vel gå greit å sveise. Mulig det går å legge plate på innsiden, avhengig av plassering av sprekk. Leste en plass for et par år siden at det finnes et stoff for å lime små sprekker i alubåter, men husker ikke hvor...

Det prøvde vi, men det satt i nøyaktig to turer. Må nok sveises gitt, men inntil videre får jeg avvente svar fra folka som selger båtene.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hva slags legering det er snakk om og undersøk om den er sveisbar og i så fall hvordan det må gjøres for å unngå å svekke materialet for mye. Hvis det er snakk om en varmebehandlet (innherding-utherding) legering vil sveising kunne svekke materialet betydelig. Sveisetemperatur, tid ved denne temperaturen og avkjølingshastighet kan påvirke en legerings mekaniske egenskaper. Ville definitivt ikke prøvd meg frem på måfå!

Ser at limet ikke holdt så lenge, sikkert dumt spørsmål: men overflatebehandlet dere materialet rundt sprekken for å få maksimal heft?

Ingen metallurger på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg svar:

"Hejsan, aluminiumen i båten är en härdbar 6000 legering och är inte den bästa legering för svetsning. Det enklaste sättet att reparera är att limma en tunn plåt (1 - 1,5 mm) båda sidor om skadan."

Kan jo være grei info om det samme skjer andre.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle aluminiums legeringer er sveisbare også 6000 legeringen det er bare at ikke alle er like lettsveiste :lol:

6000 legering er fint sveibar men det kreves et tig apparat som har den rette innmaten for denne legeringen et slik apparat ligger i prisklassen 130.000,- :)

Så ta med deg båten til et sveise verksted som kan aluminium og du er reddet :)

Se side 3 her

http://ansatte.hin.no/ra/undervisn/mtrbear...20aluminium.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider