cb Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 (endret) Skuta mi (Linder 440 Fishing alubåt) har fått en sprekk, og må ergo sveises. Problemet er at verkstedet må vite hvilken type aluminium Linder bruker i båtene sine. Har sjekket nettet rundt uten å finne noen spesifikasjon på alutypen, da man må vite dette før man begynner å sveise. Anyone? Endret September 29, 2007 av cb Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potemkin Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 Den sprekke forsetter sikkert litt lenger enn du ser. Bare et tips før sveising. Produsenten kan sikkert hoste opp spec på alu. Men er ikke skroget rimelig tynt? En blunder fra sveiser kommer til og lage et hull som må fylles igjen. Da blir løsningen å lappe med i plate siste, men beste utvei. Så tipset er og lappe i stedet for å sveise. Den sprekke forsetter sikkert litt lenger enn du ser. Bare et tips før sveising. Produsenten kan sikkert hoste opp spec på alu. Men er ikke skroget rimelig tynt? En blunder fra sveiser kommer til og lage et hull som må fylles igjen. Da blir løsningen å lappe med i plate siste, men beste utvei. Så tipset er og lappe i stedet for å sveise. Eller denne My Webpage Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cb Skrevet September 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 Da ble det sendt mailer til både Linder samt den norske importøren. Skroget er 1,7 mm tykt, så vi får se hva verkstedet anbefaler. Plate er neppe dumt. Om det gir noe større motstand i vannet er av underordnet betydning. Jeg skal jo fiske fra båten, ikke cruise rundt på fjorden om sommeren med bånn pinne på motoren og en boks hårvoks i luggen. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahamm Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 1,7mm burde vel gå greit å sveise. Mulig det går å legge plate på innsiden, avhengig av plassering av sprekk. Leste en plass for et par år siden at det finnes et stoff for å lime små sprekker i alubåter, men husker ikke hvor... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L K Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 Ikke noe problem for en som kan tigsveising å sveise den sprekken. Puss det rent og borr et hull litt foran sprekken i hver ende. Hvilken legering de bruker på båtene sine veit jeg ikke,men jeg prøver meg fram hvis jeg er i tvil. Har tre-fire forskjellige sveisetråder på jobben...... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potemkin Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 Da tar jeg tilbake det om hvor vanskelig det er å sveise tynn alu plate. Produsenten har sikkert en formening om hva som bør gjøres. Så det kan kanskje være verdt og nevne saken for dem. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asmund aa Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 Skal det TIG sveises må det brukes vekselstrøms-tig, legeringen er nok helt vanlig sjøvannsbestandig alu. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potemkin Skrevet September 29, 2007 Rapporter Share Skrevet September 29, 2007 Litt prøvesveising på samme type plate hadde nok gjort susen hvis man selvsagt ikke er superproff. Eller så kan CB skifte navnet på båten til Sveiserosten. Lykke til Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cb Skrevet September 30, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 30, 2007 (endret) 1,7mm burde vel gå greit å sveise. Mulig det går å legge plate på innsiden, avhengig av plassering av sprekk. Leste en plass for et par år siden at det finnes et stoff for å lime små sprekker i alubåter, men husker ikke hvor... Det prøvde vi, men det satt i nøyaktig to turer. Må nok sveises gitt, men inntil videre får jeg avvente svar fra folka som selger båtene. Endret September 30, 2007 av cb Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SMS Skrevet September 30, 2007 Rapporter Share Skrevet September 30, 2007 Finn ut hva slags legering det er snakk om og undersøk om den er sveisbar og i så fall hvordan det må gjøres for å unngå å svekke materialet for mye. Hvis det er snakk om en varmebehandlet (innherding-utherding) legering vil sveising kunne svekke materialet betydelig. Sveisetemperatur, tid ved denne temperaturen og avkjølingshastighet kan påvirke en legerings mekaniske egenskaper. Ville definitivt ikke prøvd meg frem på måfå! Ser at limet ikke holdt så lenge, sikkert dumt spørsmål: men overflatebehandlet dere materialet rundt sprekken for å få maksimal heft? Ingen metallurger på forumet? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cb Skrevet October 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet October 2, 2007 (endret) Da fikk jeg svar: "Hejsan, aluminiumen i båten är en härdbar 6000 legering och är inte den bästa legering för svetsning. Det enklaste sättet att reparera är att limma en tunn plåt (1 - 1,5 mm) båda sidor om skadan." Kan jo være grei info om det samme skjer andre. Endret October 2, 2007 av cb Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tailbait Skrevet October 2, 2007 Rapporter Share Skrevet October 2, 2007 Alle aluminiums legeringer er sveisbare også 6000 legeringen det er bare at ikke alle er like lettsveiste 6000 legering er fint sveibar men det kreves et tig apparat som har den rette innmaten for denne legeringen et slik apparat ligger i prisklassen 130.000,- Så ta med deg båten til et sveise verksted som kan aluminium og du er reddet Se side 3 her http://ansatte.hin.no/ra/undervisn/mtrbear...20aluminium.pdf Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.