Gå til innhold
Fiskersiden

Nok en tråd om havfiske rundt Bømlo


Anders Vik
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er mer eller mindre selv"lært" når det kommer til havfiske, og spesielt med dregging, og har enda myye å lære. Derfor vender jeg meg til forumet!

Jeg har hatt meg et par turer nå nylig for å prøve etter lange/brosme, med relativt trist resultat. Èn brosme og en blålange. Jeg har da vert i området merket med rødt på bildet, her har jeg sett andre folk ligge, og det gir mening utifra sjøkart at det burde være fisk her. Stemmer ikke det?

post-25146-0-00562800-1411473947_thumb.j

Er det noen andre som har vert i området jeg har merket av nå i det siste? Med fangst? Forstår ikke hva jeg kan gjøre galt lengre, trodde jeg hadde orden på det meste av tackle, agn og dregging nå.

Ang. dregging, så prøver jeg å holde meg borte fra de grønne områdene, da jeg regner med mye av det er evjebunn? Det er det vertfall i sørsiden av skrenten.

Kan det dårlige fisket komme av sesong, tro? Eller er det jeg som bare ikke får det til?

Videre lurer jeg også på om noen er såpass snille og greie at de gjerne vil hjelpe med tips til andre fiskeplasser i nærheten? Jeg har båt i Notlandsvåg på Moster, som går 7 knop på en god dag, så rekkevidden er ikke den helt store. Jeg har fått tips om f.eks Hjartnesvåg eller skrentene sør for Totsholmen, samt flua mellom Totsholmen og Langevåg. Er det noen som har erfaring med disse plassene?

Hadde satt VELDIG mye pris på noen tips altså! Klør etter å ta enda en tur ut, men det er så kjipt med mange bomturer!

Mvh Anders :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lokale sier at Bømlafjorden og omegn har bra fiske på høsten, så er nok ikke noe galt med sesongen. Ser du fisker mye midt i skrenten, prøv deg nedafor på 250-300 så tipper jeg det kan dukke opp mer brosmer, langer og blålanger. Evjebunn er ikke så feil som mange skal ha det til, og er det sånn rimelig nærhet til litt hardere bunn eller en skrent så ligger du ganske optimalt. Nede på flatene har du i tillegg sjans på spisskate, om det er interessant. Rett sør for 164-metern bor det i tillegg en sånn annen litt mer eksklusiv skate, en sånn lys en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lokale sier at Bømlafjorden og omegn har bra fiske på høsten, så er nok ikke noe galt med sesongen. Ser du fisker mye midt i skrenten, prøv deg nedafor på 250-300 så tipper jeg det kan dukke opp mer brosmer, langer og blålanger. Evjebunn er ikke så feil som mange skal ha det til, og er det sånn rimelig nærhet til litt hardere bunn eller en skrent så ligger du ganske optimalt. Nede på flatene har du i tillegg sjans på spisskate, om det er interessant. Rett sør for 164-metern bor det i tillegg en sånn annen litt mer eksklusiv skate, en sånn lys en..

Ja, jeg har også hørt at høsten er rette tiden, så jeg kan vel ikke skylde på det :shiftyninja: Jeg synes det er utfordrende å få dregget der jeg ønsker her inne pga mye strøm til tider, så når jeg evt. til slutt får dreggfeste ligger jeg stort sett mellom 180-250 meter, alt etter som. Mye arbeid å dregge opp en tung sjark alene synes jeg! :P

Kanskje ikke evjebunn er så farlig, men det lille jeg har av erfaring sier meg at dersom jeg treffer evjebunn så kan jeg ønske svarthå og hågjel velkommen. Kanskje også en brosme. Kanskje.

Det er dog bare min erfaring, som jeg baserer på turene mine her inne, men kanskje jeg burde prøve å treffe 300 meteren mot den venstre siden av den røde ringen jeg tegnet.

Har såvidt prøvd helt der nede før, men da har blyet truffet bløt bunn såvidt jeg husker, og da tenker jeg automatisk at jeg bare kan begynne på ny...

Forresten, takk for svar! Hadde vært greit å kjent noen andre som har vært der inne en del, men jeg vet ikke om noen. Kanskje jeg er litt yngre enn dem, ikke vet jeg.

Edit: En annen ting er at strømmen renner etter min erfaring ofte ut fjorden, altså nedover skrenten. Da renner vel all lukta av agnet ut fjorden og ned mot evjehullene, blir det ikke sånn?

Når strømmen en og annen gang renner innover, burde jeg slippe dreggen helt nede i bunne av skrenten, og drifte innover da? Da havner jeg jo fort alt for grunt... Mye mask dette! :P

Endret av Anders Vik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er rolig en dag hadde jeg forsøkt å driftfiske i dyprenna der, da får du dekket større områder på kortere tid. I tillegg så finner du kanskje ut hvor mye av fisken kan oppholde seg, og kan dregge deretter ved en senere anledning :-)

"Flatene" på utsnittet ditt ligger så nært kantene at det er fint å drifte midt utpå der. Da kan du få lange, brosme og blålange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en mulighet, men her er det stort sett alltid svært kraftig strøm, så det hører nok til sjeldenhetene at man kan driftfiske her. Har forsåvidt prøvd det tidligere, og fant etterhvert ut at jeg burde nok dregge opp. I tillegg renner strømmen stort sett alltid på tvers av skrenten, enten inn eller ut fjorden. Dette gjør det etter min forståelse vanskelig å fiske langs renna.

Ser baardsen har lagt ut på facebook i dag bilder fra to karer som har vert en plass i området (usikker på nøyaktig hvor) og dratt opp flere meget pene langer. Misunnelsen går dypt i meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville personlig stått i bakken inne i rødsektoren på fyret :) såg lovende ut

Er nok en mulighet der og ja :) Mange plasser som frister å prøve. I går var jeg ute igjen, prøvde lykken rundt Tråvåsskallen, hovedsaklig på vestsiden og sørom skallen. Ikke en skit å få, bare to-tre hågjel...! Strømmen rant ut fjorden hele tiden.

Søren ikke godt å bli klok på dette, har lagt ned mange timer i fisking her nå, stort sett uten fangst. Ser på facebook at enkelte sportsbutikker legger ut bilde av folk som har vert i samme område og fått mye pen fisk... spyr av det!! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fiska her inne siden våren 2010. Da lå vi med båten i nedre kant av bildet ditt med ca 280 til 300 meter under kjølen. Med over en knop utadgående strøm så havnet vel agnet nesten på flata. I løpet av noen få timer ble en fin skatefangst samt noen ok langer. Så vil nå tro at du er nær men kanskje litt for langt oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en mulighet der og ja :) Mange plasser som frister å prøve. I går var jeg ute igjen, prøvde lykken rundt Tråvåsskallen, hovedsaklig på vestsiden og sørom skallen. Ikke en skit å få, bare to-tre hågjel...! Strømmen rant ut fjorden hele tiden.

Søren ikke godt å bli klok på dette, har lagt ned mange timer i fisking her nå, stort sett uten fangst. Ser på facebook at enkelte sportsbutikker legger ut bilde av folk som har vert i samme område og fått mye pen fisk... spyr av det!! :whistle:

Vi dreiv forbi dere et par ganger, fikk itsje en dritt vi heller akkurat der.

Rapport: http://nidarosiensis.blogspot.no/2014/10/ny-pers-i-det-forjettede-land-stord-og.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dreiv forbi dere et par ganger, fikk itsje en dritt vi heller akkurat der.

Rapport: http://nidarosiensis.blogspot.no/2014/10/ny-pers-i-det-forjettede-land-stord-og.html

Se der ja, grattis med fin flatfisk :) Ser ut for at dere hadde en bedre tur enn oss :P

Hadde litt lyst å ankre på Valebrotet vi og, men det var så enormt mye båter der.. Tror faktisk det var noen som drev over dregginga vår og fikk bruket sitt i det, selv om vi la oss et stykke borte. Såg ut som de måtte dra opp tauet vårt :P

Forresten så ser jeg at det er noen lokale innom og leser her, men ikke mer. Henger den igjen ennå, den gamle kulturen om å holde fiskeplasser hemmelig? :blink: Jeg lever fortsatt i troa om at jeg ligger på rette plasser, bare på feil tid/strøm etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.