Gå til innhold
Fiskersiden

Sommerens artsturné i Stavanger


SMS
 Share

Recommended Posts

Lenge siden jeg har posta fangstrapport her. Den enkle, men triste, grunnen er at det har rett og slett vært fint lite å melde om. Ikke at det er så voldsomt nå heller, men her er i hvert fall halve rapporten fra sommeren fiske. Andre halvparten, fra Østlandet finnes her.

Dro hjemmefra en torsdag formiddag, første stopp på veien ble i en svær bekk som renner ut i Larvik, visstnok fettfinneførende. Snek meg langs bakken, holdt meg i skyggen, men uten et snev av den dårlige samvittigheten jeg burde ha hatt, lusket jeg ned til vannkanten. Vippet opp to nye arter ila et drøyt kvarter, gullbust og grundling:

32147_s.jpg

32146_s.jpg

Krok 16, loff og dupp til gullbusten, krok 28, markbit og kikkemeite til grundlingen. Krøp lydløst og forhåpentligvis usett opp til bilen igjen og satte kursen sørover. På Sørlandssenteret ble det handlet ny hodelykt på Clas Ohlson før jeg kjørte den korte veien ned til et par etter hvert altfor velkjente vann. Treffer Karleif på parkeringsplassen i det jeg pakker ut av bilen. Har vel egentlig allerede sagt alt som er å si om natta i denne tråden:

Quote
QUOTE(Karleif @ 27.07.2007, 21:28 ) Bør vel egentlig ikke nevne det, men regner med att SMS hadde røpet det allikavel. Eg blei utfiska etter alle kunstens regler i gullfiskvannet..... Fisket 1 meter fra hverandre, men det endte allikevel 6-0 eller noe sånt .. Det hjalp vel heller ikke særlig att eg utpå natta mistet fotfestet og bada Tror faktisk det bl 7-0 mens du var der, og en til et par timer etter at du dro...hadde jo to gullfisk i håven samtidig faktisk, duppen gikk under rett etter at jeg hadde håva en som tok på boltrig. Ganske absurd fisketur, har sjelden kløna så mye som jeg gjorde på den turen, dupper og kroker i trær hele tida, amatør, amatør, amatør! Har forstått det slik på Hugo at det er Karleif som pleier å få fisk, mens sånne som Hugo og meg som sitter ved siden av og blanker. Må ha vært stor foskjell på de to plassene, hadde sjelden lange perioder uten aktivitet på plassen min. Forøvrig må det nevnes at boltrig med ett maiskorn direkte på 16-krok uten hår fungerte mye bedre enn duppmeite. Brukte vel 10-12 cm lang fortom og 30 g søkke, mer enn nok til å kroke fisken med Kamaan Shrimp/buzzer-kroker som er tynne i godset med liten mothake. Fiska med to stenger, en med boltrig, en med dupp, og det endelige resultatet ble boltrig - Sverres duppstang - Karleifs duppstang : 6 - 2 - 0. Kanskje noe å tenke på for karussmeitere som holder på å gå på veggen av å stirre time ut og time inn på et knekklys?

Nattas største ble denne på 550 g, ikke stor nok til at jeg ville plage stakkars Karleif med å ta ordentlige bilder.

32145_s.jpg

Neste morgen prøver jeg etter karpe med pisken i Farsund, forsøker å kopiere Karleif så klart. Imidlertid blåser det hardt og regner verre enn i dusjen, og etter en snau time gir jeg opp, slenger alt det gjennomvåte tøyet og utstyret bak i bilen og kjører i retning Stavanger for å ta inn på Hotell Hugo. Får låne datteren Linn sitt rom, og vil med dette rette en stor takk til Linn, Gro og Hugo for at de huset, foret og tok meg med på kino! Får et par timer sårt tiltrengt søvn, og en enda sårere tiltrengt dusj før Hugo og jeg tar en tur etter gressgylt. Hugo garanterte meg gressgylt på under 5 min i fjor...men det var ikke gressgylt å se den gangen. Jeg prøver med mais, mens Hugo drar gressgylte på gressgylte på reke. Blir stående noen minutter i telefonen også før jeg endelig tar til vettet, bytter til reke, og kort tid etter vipper opp denne fargerike krabaten:

32143_s.jpg

32144_s.jpg

Tross at Hugo knuser meg 7-1 i gressgyltfiske er jeg storfornøyd med nok en ny art! Vi gir oss kort tid etter, drar hjemom Hotell Hugo og så på kino for å se Simpsons.

Alt for tidlig neste morgen drar vi utover østsiden av Gandsfjorden på jakt etter brisling i småhavner. Vi ser mye brisling i den første småhavna, men får ingen til å ta. På neste stopp blir det imidlertid fullklaff, på rolig pilking med krok 32 uten agn, av alle ting. Akkurat i det jeg sier "Det er ikke flaut å blanke etter brisling når de er så sm..." biter det plutselig på en. Litt fart på kroken var det som skulle til for at brislingen tok. Jeg er strålende fornøyd med nok en ny art og låner Hugo stanga mi mens jeg prøver å spotte tangsprell. Så ingen tangsprell, men Hugo fikser kjapt en brisling og ny art på han også.

32154_s.jpg

32155_s.jpg

Relativt stor munn på en liten fisk!

Hugo poserer:

32148_s.jpg

32149_s.jpg

Vi treffer Hermy mens vi fisker etter brisling, og drar sammen med han til "brungylt-kaia". Hugo drar en brungylt før jeg i det hele tatt har begynt å fiske. Drøye to timer og noen bergnebb, sypiker og en makrell senere sitter brungylten hos meg også:

32142_s.jpg

32141_s.jpg

En vakker liten fisk, som dessverre blir kroket på så dypt vann her at de sprenges. Trist, så noe mer brungyltefiske på så dypt vann blir det ikke på meg. Er imidlertid ikke mer bløthjerta enn at jeg er mest fornøyd med nok en ny art. Tviler på at brungyltebestanden i Gandsfjorden er videre truet.

Hugo og jeg hadde egentlig tenkt oss ut i båt, men det blåser altfor mye for gummibåten min. Det blir derfor mikromeite i det jeg tror er Hugos favorittbåthavn. Noe av det første vi ser er en liten stim med taggmakrell på 1-2 hekto. Jeg tror det blir lett match å dra dagens tredje nye art...men 4 timer senere må jeg innse nederlaget. Da har jeg forsøkt reke på krok 16, reke på krok 32 med 7X fluorkarbon fortom, Hugo har forsøk begge deler frilinemeitet mens jeg har brukt dupp. Jeg har forsøk minilyr og tangkutling som agn under dupp, fikk faktisk svartkutling på tangkutling, jeg har forsøkt fluefiske med liten streamer som yngelimitasjon, men de ville bare ikke. Sånn går det når man ikke kan fiske. Sånn går det når man kan fiske.

Hugo har stor sjøørret etter frilinemeitet kutling, men en sei ødelegger for han. Han hadde først kontakt med en stor blåstål på ekstremt grunt vann i det vi ankom havna, den tok brislingen han fikk tidligere på dagen. Med reke lurer han denne mørke karen som bor i et hull i moloen, 600 g, ny pers:

32140_s.jpg

 

Rimelig fyllesjuk kjører jeg innom Hugo med termosen han glemte i bilen gårsdagen før jeg setter kursen sørover igjen. Gjør nok et forsøk på å kopiere Karleif, og denne gangen blev det fluekarper! Foret de inn med mais, kastet mot bobler og de nappet ganske så direkte hver gang. Største på 780 g, og faktisk ny pers på karpe. :) Kan være at jeg har noe ugjort med den arten ja...

Meget vekslende vær igjen i Farsund, som det også synes på bildene:

32150_s.jpg

32151_s.jpg

Ikke så greit med tripod, selvutløser og paraply over for å beskytte mot regnet...

Råversjon:

32152_s.jpg

Cropped og justert for lys og kontrast (overrasker vel ingen når jeg innrømmer at jeg ikke er noen rev verken med kamera eller PS):

32153_s.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Sover i bilen etter dette, og kjører hjemover neste dag, godt fornøyd med årets artsturné! Takk for selskapet til alle jeg traff på turen!

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Veldig bra rapport Sverre. Det var like koselig å ha deg på besøk denne gangen som i fjor. Artig at vi lyktes noe bedre i år, sett bort fra den umulige taggisen.

Flue på karpe, rødhai, brungylt, brisling og gullfiskgrusing av karleif, det er slett ikke ille. Sjelden jeg opplever noen som er så gjennomtenkt på fiskemetoder som du, jeg tror bare at antall turer i året gjenspeiler litt av fangstene dine, du må fiske mere og svømme mindre blant småkveitene :)

Hvis fisk er målet altså...

Karpebilde nr. 2 er noe av det dårligste og beste sjølutløserbildet jeg har sett til nå, konge!

Jeg regner med du kommer i vinter for å fiske lomre og fløyfiskbeist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem gidder vel å fiske så små gullfisk??? Ikke eg ihvertfall. Gikk for den store :unsure:

Glimrende rapport som alltid, det skal du ha. Mye småfisk da, men sikkert kjekt det også... :P Kan skrive under på att karpe på flue er gøy. Ikke er det særlig vanskelig heller i dette vannet.

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg er faktisk veldig sikker på at det er brisling og ikke småsild. Alle kjennetegn på brisling kontra sild i Pethon ble grundig undersøkt på fiskene våre. Skjellene under buken var typisk ru, kroppen svært smal og "sammentrykt" og plasseringen av finner ble gransket, alt stemte med brisling, så den arten teller jeg uten videre bekymringer. Godt å få gullbust også, siden jeg var nesten sikker på å ha fått arten i 1996, men sletta den i fjor siden jeg mangla dokumentasjon.

Hugo: jess, tar gjerne en tur etter fløyfisk og lomre i vinter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.