Gå til innhold
Fiskersiden

Sommerens artsjakt på Østlandet

SMS
 Share

Recommended Posts

Lenge siden jeg har posta fangstrapport her. Den enkle, men triste, grunnen er at det har rett og slett vært fint lite å melde om. Ikke at det er så voldsomt nå heller, men her er i hvert fall halve rapporten fra sommeren fiske.

HAVABBOR

Havabbor har jeg tidligere forsøkt meg etter ikke mindre enn 9 -NI- ganger, tre ganger hver sommer i '04, '05 og '06. Har ikke hatt klar kontakt med HA på noen av turene, kun fått makrell, horngjel og knurr. Heldigvis skulle det bli vesentlig mer action på årets 5 turer enn de 9 tidligere tilsammen. En stor takk må rettes til Lars Holmqvist og Espen Ørud for tips om plasser!

På den første turen var det relativt dødt i perioden 4-7, men i 8-tida fikk jeg et bra hugg bare drøye meteren fra land etter at flua landa kloss i berget. Mye liv i fisken de første sekundene, men når den ble så fort dau så sank forventningene om HA raskt. Kort tid etter lå en sølvblank fisk på 1380 g i håven, desverre prikkete og fæl. ;) Ikke så verst med ny fluepers på ørret/SØ, men likevel litt skuffende. Den endte på grillen, dessverre ble det ikke til at jeg tok bilder. En drøy time senere var jeg lenger ute i fjorden og får et voldsomt hugg i overflaten på ca 2 m dypt vann, fisken stikker raskt utover mot dypere vann og etter snaut 5 sekunder glipper krokfestet. Surt, siden dette var noe helt annet enn hugget til sjøørreten, og ganske sikkert HA. Treffer en kjent HA-fisker som jobber på Nordisk på vei inn igjen, han har ikke merket noe. Det ville vært for sykt om han blanka og en fluefiskeamøbe som meg hadde fått HA samme morgen!

Neste tur blir utsatt etter at det plaskregner i 0230-tida om morgenen, først 0400 drar jeg hjemmefra og er på vannet i gummibåten rundt 0530. Det regner heftig, jeg har ikke all verdens tro, men dorger med Bomber i PLO-farge langs områder jeg har fått tips om, og andre plasser jeg har sett meg ut selv. Ved et skvalpeskjær jeg har sett meg ut selv hugger det i 6-tida på wobbleren, ikke rare tyngden i fisken, men et par overraskende spreke utras får pulsen og forhåpningene til å stige. Og joda, det blev! :D Min første HA, bare 5-600 g, blir raskt satt ut igjen, uten bilder, siden det regna for mye til at jeg ville ta frem kameraet. Arten var i boks, og troen på resten av dagen steg voldsomt, det ble imidlertid kun makrell resten av turen.

Tredje tur var en strålende morgen, men nok en gang var det ganske dødt 4-7. Først i nitida har jeg kontakt med fisk, jeg ser faktisk havabboren ta en chartreuse/hvit deceiver i overflata, bare 5 meter fra båten, hugget er så voldsomt at den røsker fluesnøret ut av hånda mi og mens jeg febrilsk forsøker å få tak i fluesnøret igjen og få press på fisken rister den flua løs i vannflata. Så at det var HA, tipper ca 1.5 kg, surt å igjen være så nær å få HA på flue. Men sånn går det når man ikke kan fiske!

Fjerde tur etter HA ble først en drøy uke senere etter en uke i Stavanger, og etter kontakt med HA på tre av tre turer hittil denne sommeren har jeg igjen stor tro på suksess. Er på vannet allerede 0330 og det er relativt mørkt. Har med både spinnstang og fluestang denne gangen. Dorger utover og tar noen kast inn over en meget kjent plass i Indre Oslofjord, på det tredje kastet, kloss i land, hugger det en HA, morsom fight på lett utstyr, og endelig bildebevis på at jeg har fått HA:

32157_s.jpg

920 g, Bombler i PLO-farge.

Forsøker nå kun med flue, det er mye overflateaktivitet, mest makrell, men et og annet skikkelig plask og enkelte spredte ploger som definitivt er større fisk. Kast etter kast til tross med pisken, det blir kun makrell. Sånn går det når man ikke kan fiske! Lenger ut i fjorden i 7 tida gjør jeg på nytt "tabben" å starte fisket med å kaste med wobbler inn mot en lovende plass, denne gangen en liten vik jeg har sett meg ut selv om spennende. På første kastet langt inn i vika hugger den en HA på 980 g etter bare et par sveiv på snella, ikke så frisk fight, men ny pers, og min tredje HA:

32158_s.jpg

Hvis du er så lokalkjent at du faktisk ser hvor dette er...så greit for min del. :)

Prøver igjen pisken, kast etter kast, men det vil seg ikke, kun makrell. Et annet konstant irritasjonsmoment under fluefisket fra gummibåten er at løssnøret stadig henger seg opp i ventiler, motor, ekkolodd osv. Kunne vært løst med snørekurv, men enda verre er at snøret enda oftere floker seg selv, håper det er fordi det begynner å bli slitt, men mistenker at det er fordi jeg er komplett udugelig som fluepisker. :) Resten av turen forløper uten action.

Femte og siste tur er det igjen sol og pent vær, stigende barometer, men endel mer vind enn på tidligere turer, og det blir mye ankring og flittig bruk av drivanker. Hadde kun med pisken nå og var svært fast bestemt på å endelig få HA på flue. Det blev ingen HA-kontakt på denne turen, kun makrell, en halvkilos sjøørret som ble satt ut igjen, og denne horngjelen på 340 g, ny art på flue:

32159_s.jpg

Et par tanker om HA-jakta mi må være at det kan være hyggelige overraskelser på plasser som ser lovende ut, men som ikke er de mest kjente hot-spotene, og at HA plutselig kan hugge i overflata tross at man ikke har observert noe overflateaktivitet først. Antar at de gjerne beiter på krabber og kutlinger på grunt vann, og gjerne går opp og tar en flue som fyker forbi et par-tre meter over hodene deres.

SMÅFLEKKA RØDHAI

Noen arter kommer lett, andre kommer ikke så lett. HA fikk jeg først på min 11. tur, håkjerring og svartskate har jeg fremdeles ikke fått på 9 hele dagers fiske, men har sett 3 kjerringer og to svartskater blitt fanget. Havmus er en art jeg fikk på første kystmeiteførsøk, en fisk jeg setter høyt, og igjen har jeg litt flaks med artsjakta, tross at det dog har blitt tatt mange småflekka rødhaier i Sandebukta i sommer. Kjører hjemmefra ca 2030 og treffer Jarl Fr. og bror Stian som er forvist til steinrøysa av makrellfiskere på brygga. Stian har allerede en rødhai på land i det jeg ankommer plassen i 21-tida, og bedre motivasjon for fisket går det ikke an å få! Det har ifølge brødrene Erichsen ikke blitt tatt to småflekka rødhai på samme kveld her før, men en kveld må bli den første, og jeg har stor tro på plassen som blir overlatt til meg når de drar i 2230-tida. Bare en drøy time senere sitter denne småflekka rødhaien på småpene 1040 g og 66 cm:

32160_s.jpg

To småflekka rødhai på samme plass på samme kveld! Ikke i nærheten av like stor som Irvins, men jeg er kjempefornøyd med å ikke bare få en, men også krysse kilosgrensa på første forsøk. Stor takk til brødrene for takkeltips, anvisning av plass og stor dose motivasjon i det jeg ankom plassen! Jeg fortsetter fisket frem til 0230 før jeg kjører innover mot Oslo for å prøve etter HA. Kun småhvitting før og etter haien.

Gjorde et forsøk til etter rødhai, traff da Jørgen på brygga, som for en sjelden gangs skyld ikke var okkupert av makrellfiskere. Sitter til 0230 denne kvelden også før jeg kjører mot Oslo for å fiske HA, men får kun småhvitting og en liten sandflyndre. Jørgen fikk heller ikke hai, og måtte i tillegg holde ut pipekonsert fra varslerne mine siden jeg brukte Y-kvister som bobbin istedenfor å bare stramma opp sena til baitrunneren. Y-kvister er ekstremt mer følsomt enn å bare sveive sena stramt til snella, og kan gi informasjon om småhvitting som herjer med agnet. Irriterende mye smånapping riktignok, men du vet i hvert fall om du bør sjekke agnet eller om det bare kan ligge. Virker også som det har mer for seg å fiske etter småflekka rødhai om ettermiddagen og tidlig kveld enn å sitte langt utover natta ut fra fangstene jeg vet om hittil i sommer. Imidlertid er nok tallmateriale noe lite til å dra altfor bastanta slutnigner ut fra.

TUNGE

Her tabba jeg meg virkelig ut. Visste hvor og hvordan jeg skulle fiske, men bomma fullstendig med valg av kvelder til satsingen, to kvelder blåste det for mye til å få til noe følsomt meite, en kveld glemte jeg agn. Nisse! Slik var været siste kvelden:

32161_s.jpg

Så istedenfor følsomt meite med lettspinnstenger ble det grovt kystmeiteutstyr, 3 oz søkke og dette takkelet:

32162_s.jpg

Selvsagt inspirert av Auduns tanker om takkel til lomre i tråden om denne banebrytende fangsten.

Forsøkte meg med å forbedre (?) takkelet med å bruke slange og sprøyte luktstoff inn i slangen og halvveis lukke den igjen med en svivel i ene enden og en perle i den andre, for å få et kraftig luktspor som varer lenger. Agnet var kokt reke og en liten bit gulp. Hadde forsøk strandsnegle om været tillot å plukke de, og meitemark om været hadde tillatt så lett og følsomt meite som planen var. Hadde planlagt å bruke tre lette stenger, isteden var været så ille at jeg følte at jeg bare kunne ha kontroll på én. Sånn går det når man ikke kan planlegge. Ble bare en liten torsk på land, men hadde noen meget spennende napp ved full flo! Mista en fisk i vannflata også, uten at jeg så fisken skikkelig i mørket. Vekslet mellom lett og tungt da jeg sveivet inn, så det kan ha vært arten...

GJEDDE

En art jeg er dypt fascinert av, en art jeg har fisket mye etter, og en art jeg har elendige resultater etter. Hundrevis av timer i Drammenselva etter gjedde og en pers på bare drøye 7 kg sier alt om hvor lite riktig jeg har gjort. Men en kveld var alt perfekt, perfekt, stille vær, perfekt lys, sola har akkurat gått ned bak Solbergåsen, perfekt flue (nesten 20 cm lang streamer bundet på 6/0 krok med hvit og brun bukctail for volum, og sølv og svart flashabou for bevegelse, med rødt crystal hair som "gjeller" og store øyne på hodet), og et sjelden perfekt fluekast til meg å være, fra båten innover en grunne på 2-3 meters dyp. Men hvorfor bruke flue etter gjedde? Først og fremst fordi det er gøy! Men med vannstanden som var i elva nå passet det faktisk minst like godt å fiske med flue i områder som vanligvis er for grunne til å være interessante, som å meite på dypere plasser, hvor det nå var litt vel mye strøm. Jeg fisker flua sakte med små korte rykk innover, og den ser så bra ut i vannet at jeg et par ganger i et tidels sekund har trodd jeg har sett småfisk og ikke flua... Etter et par meter hugger det, jeg gjør et voldsomt tilslag som alltid ved gjeddefiske med flue, og det er ikke den helt store tyngden eller livet de første sekundene...før det tar helt av! Mitt livs fight med fluestang med mitt livs gjedde, klarer å pumpe gjedda opp til overflaten flere ganger ila de ca 10 minuttene jeg har den på, men hver gang den nærmer seg håven setter den av gårde i et sykt tempo og tar hele skytelina + klumpen. Ser at den er over meteren og tipper 8+, dog ikke over 10 kg. Uansett ville det være en vanvittig prestasjon av en heller talentløs fluefisker å få en slik gjedde på flue. Er sikker på at den er kjørt etter et langt utras, og jeg pumper den selvsikkert innover...før det plutselig bare stopper opp. Den har gått seg fast i noe dritt på bånn, jeg er ute i gummibåt, løsner fortøyingen, starter motoren, prøver å presse så hardt jeg tør fra alle mulige vinkler, men nei, den står bom fast. I desperasjon sender jeg et søkke og en stor treblekrok knytta til 0.60-sene (tykkeste jeg hadde i sekken, bruker Fox Carboflex som bitefortom) ned langs fluesnøret for å kanskje klare å løfte opp dritet fisken har gått seg fast i, men det lykkes ikke. Retter ut kroken de to første gangene, og sena ryker på det tredje forsøket. Jeg blir nødt til å slite. Det bitreste tapet av fisk jeg kan huske å ha opplevd, vanvittig surt å ha mista en fisk man har sett flere ganger, man vet er en ytterst etterlengtet pers, og som man var 100 % sikker på å lande. Surt å miste min beste flue noen gang også, fått flere gjedder på denne flue enn noen annen, men en trøst er i hvert fall at jeg så at flua satt pent i munnvika på gjedda, den hadde heldigvis ikke slukt flua slik jeg har opplevd med gjedde et par ganger tidligere. De fleste som har fisket endel kjenner denne følelesen godt, følelsen av å være slått, av et urettferdig tap. Fiske kan gjøre vondt i blant. Takk til deg for at du gadd å lese så langt! :)

Slik går det imidlertid når man kan fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport Sverre, herlig å komme hjem til supre rapporter fra en real gutsing fra deg etter en hel dag med vannsport og morro. Stå på videre :) Flott lesing.

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider