Jump to content
Fiskersiden

jehembre

Members
  • Posts

    13
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Trøndelag
  • Interesser
    Ørret og laksefiske

Recent Profile Visitors

467 profile views

jehembre's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare
  • One Year In Rare

Recent Badges

2

Reputation

  1. Tror ikke dere skal generalisere at ALLE Lawson-stenger er dårlige. Det er tydelig, ut fra mange innlegg på div forum, at det er mange som har problemer med en del stenger i Norwegian-serien. Hvilken versjon det er snakk om vet jeg ikke, men dere er tydeligvis ikke de eneste. Selv har jeg "kun" erfaring med 6 forskjellige stenger fra Lawson i seriene Arctic Trout og Atlantic Salmon S2(spinning og spincast). INGEN av stengene har vist svakhetstegn på noe vis, og vil si de er fantastisk gode å kaste med, og kjøre fisk på. Et kvalitetstegn er bla at jeg trodde jeg stod og kastet med et 60-grams søkke, hardt og langt på ei stang(Atlantic Salmon S2 Spincast 11") som er ratet opp til 50 gram i Namsen i sommer. Stanga responderte som den skal, kontrollert. Ved nærmere ettersyn viste det seg at søkket var 70 gram. Det anbefales ikke å tyne ei stang så mye over anbefalt kastevekt, men hadde kvaliteten vært dårlig, ville den ikke taklet dette. Skal sies at stanga også kaster 20-grams vekter like kontrollert og bra. Jeg har også mange stenger fra Shimano i Speedmaster-serien og også Berkley-stenger, men det er Lawson-stengene som blir med som hovedstang. Det eneste jeg har å utsette på disse Lawson-stengene er den idiotiske butt'n som avslutter stanga. Denne er i aluminium og glir på alt den settes mot, det være seg vadeklær eller stein/berg. Her burde produsenten av Lawson sine dyrere serier se på produsenter som feks Shimano eller Fenwick, som bruker ende-butt med en gummiring.
  2. Til trådstarter: Det finnes heldigvis mange måter å gjøre dette på, prøv deg fram til det som passer deg, ditt fiske og utstyr. Bruk gjerne youtube for eksempler, velg noe som passer for deg. For egen del så har jeg prøvd sikkert 100 kombinasjoner med forskjellig multi og tykkelse, type fortomsmateriale og antall surringer(og målt dette i testbenk). Det JEG har funnet ut er at det er ingen fasit som passer til alle kombinasjoner. Det jeg er sikker på er at jo lengre knuten blir, dess dårligere blir den(umulig å få strammet hele knuten riktig og dess lengre den blir, dess dårligere går den gjennom stangringene. Bruker du kort fortom som ligger utenfor ytterste stangring når du kaster spiller lengden på knuten mindre rolle). Men å lage en FG-knute på 10 cm er bare tull. Mye arbeide for ingen gevinst til ditt bruk.
  3. Hei! Lær deg denne knuten: FG-knot Jeg knuter den på denne måten: How I do it. Velger fortoms-lengde slik at knuten ligger mellom første og andre stangring(sett fra snella) når jeg kaster. Ikke lurt å ha fortommen helt inn på snella ved bruk av haspelsnelle(pga måten snøret går av spolen). Ved bruk av multiplikatorsnelle har ikke det ikke så mye å si om knuten er inne på spolen. Desidert den sterkeste skjøteknuten, den tynneste og den som lar seg gå med minst mulig trøbbel gjennom stangringene. Prøv deg litt fram med antall ‘’runder’’. På tynnere fortommer og sener egner det seg ofte med litt flere enn 20 som Briggsy bruker. Jeg bruker denne knuten på alt ifra 0,10mm Nanofil med fortom på 0,25mm for ørret(Lawson stang med MicroWave-ringer(veldig små stangringer)) til 0.40mm braid med inntil 0,60mm fortom til laksefiske. Fortommen ryker ALLTID før knuten gir opp. Kan virke som en vanskelig knute, men med litt trening er den grei å få til.
  4. Vil si at snella di fordeler sena perfekt på spolen, Hvis du ser på Daiwa sine spoler så er de laget for å fordele sena litt framtungt. Litt framtung senepålegging hjelper til å unngå vindknuter, da spesielt etter å kastet lenge med lette agn.
  5. Er nok ingen feil med din snelle. Shimano Saragosa SW er konstruert slik. Har du en stang hvor det er kort avstand mellom snelle og første stangringen eller med første stangring med liten diameter, vil du nok kanskje kjenne dette som en lugging når snøret glir over den kanten på spolen som er lengst nede på snella. Det er nok ikke uten grunn at Shimano på Stella SW 2019-modellen gikk tilbake til snelle med vinkel på snellefoten. Se gjerne litt på denne: http://www.alanhawk.com/reviews/stl19.html
  6. Skulle jeg gjøre en ''wild guess'', ville jeg tippe at del nr 15423 eller 8554 er rustet. Men det er veldig enkelt å finne ut av. Demonter snella og sjekk potensielle feilkilder/lager. Det hjelper ikke å spekulere i hva som kan være feil. Blir ikke fikset eller verifisert før snella blir demontert. Lett match disse snellene til Shimano, spesielt med de gode exploded view's som finnes. :-)
  7. ''Murrer/hakker'' den kun når du har belastning på snella(som ved å sveive inn sene med en sluk på), eller også under sveiving uten belastning(''tørrsveiving'')? Har du brukt den i saltvann? Er trolig lageret i snøreføreren som er problemet. Er jo ikke et ukjent problem. Varierende etter bruksområde og vedlikeholdsrutiner. Kan selvfølgelig også være enveislageret eller lagrene til pinion-gearet, eller noe annet. 14ARNS25.pdf
  8. Pr dags dato er det jo Normark som er leverandør av Shimano i Norge. De har eget serviceverksted. Ta kontakt med de på post@elbe.no eller +47 67 16 74 00, så får du nok svar på hvor du kan sende snella di.
  9. Kan jo være at gjengene i ''DRAG-KNOB'n'' er gåen slik at du ikke får strammet bremsa. Tar du med denne når du flytter spolen til snella som virker? Kan jo også være gjengene på hovedakslingen som er utslitt(lite sannsynlig, men en mulighet). Kan være at også hele hovedakslingen har løsnet slik at den rotere av og til. Du har jo tydeligvis brukt ganske stor kraft på mekanikken. Bruk sprengskissa, så finner du nok ut av problemet. :-) Ganske enkel mekanikk på disse snellene. 17ULTC5XGFB.pdf
  10. Fulgte feilen spolen du har problemer med når du prøvde den på annen snelle?
  11. Hei Steinar! Dette er nok noe du bare må bli vant med når du velger en eller annen form for multiline/superline/fletteline. Det bråker mer eller mindre i stangringene uansett hvilken type/merke du velger. Mengden støy vil også påvirkes av hvilken type stangringer det er på stanga som brukes. Noen typer bråker mere enn andre. Skal du bli kvitt denne lyden helt: velg monofilament-snøre(eller fluorocarbon(anbefaler ikke dette)). Disse linene er de med hardest og glattest overflate. Les: gir tilnærmet null støy i stangringer.
  12. Noen som har disse stengene, og kunne tenkt seg å dele noen erfaringer mhp aksjon og om vektklassifiseringen stemmer sånn någenlunde?? Shimano Speedmaster BX 10' 14-40gram 3-delt Shimano Speedmaster BX 11' 20-50 gram 3-delt Har klådd litt på 11-fotern i butikk, men synes at den føles litt som en stiv flaggstang i forhold til en del andre stenger med samme vektklassifisering. Har fra før av en 8' 3-14g og en 10' 7-21g av samme type. På 8-fotern synes jeg vektklassifiseringa stemmer godt og jeg vil si aksjonen er 3/4 mot helaksjon. Behagelig og lite krevende stang. Kaster langt uten store anstrengelser til å være såpass kort. 10-fotern 7-21g føler jeg burde vært klassifisert mere 10-25g enn det den er. Aksjonen synes jeg er mere 1/4 til 1/2 aksjon. Raskt emne/toppaksjon som krever mere teknikk for å kaste langt. Men kaster meget langt når kasteteknikken sitter. Byggekvaliteten på disse stengene er det ingen ting å utsette på. Lite jålete og godt gjennomtenkt/utført.
  13. Skulle til å melde om akkurat det samme. Til trådstarter og eventuelt andre berørte: http://www.tofa.no/sider/tekst.asp?side=466 og https://www.fylkesmannen.no/nb/Trondelag/Miljo-og-klima/Fiskeforvaltning/Fiskeregler-sjoorret-sjo/ Husk også minstemålet på 35 cm når det er LOV å fiske etter sjøauren.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.