Gabriel
Members-
Posts
526 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
41
Gabriel last won the day on June 1
Gabriel had the most liked content!
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
Gabriel's Achievements
-
Ikke et eneste napp på 3 timer men det er da i det minste fin utsikt..
-
Da var snellene, snøret og søkkene kommet. Valgte noe billig JOF X8 40 lb braid fra AliExpress, 40lb spole. Den var tydeligvis tykkere enn oppgitt, men det kom ikke som en overraskelse. Jeg hadde sjekket den ut i forkant og viste at både styrke og diameter kom til å være over oppgitt. Men ville teste den ut. Helt grei braid til prisen, 1000m til 250 kr. Det som også er helt topp her er reducere, snellen kom med reducere til 10000, 6000 og 3500 str. Å herregud hvor deilig det er å slippe å surre med backing osv.. Bare klemme på reducere så er alt perfekt.. Og som om det ikke var nok, så kom den også med ekstra spole og et ekstra sett reducere.. Så da blir den andre spolen etter hvert fylt opp med et tynnere snøre.. Dette var noe jeg var klar over at ville være med når jeg kjøpte, men fyyy så deilig... Dette burde være standard på alle sneller.. Var ute å teste noen kast, klarte rundt 115-125m kastelengde med dette snøret og et 100g søkke. Og gitt at snøret er tykt og billig sier jeg meg fornøyd med det.
-
Fish Hawk TD connect, måling av vanntemperatur på ulike dyp.
Gabriel replied to Gabriel's topic in Tilleggsutstyr
Okey, jeg har rett og slett aldri satt meg inn i hvilke produkter de lager utenom dette. Men jeg så jo så vidt det var at de hadde andre ting også. Men du bruker Fish Hawk til trolling da? Eller har gjort det? Noen erfaringer/tanker om hvilke arter, temperaturer og situasjoner hvor dette fungerer? -
Dette er et produkt som har eksistert i 15 år, men som ikke har vert i salg de siste par årene etter at fabrikken de ble produsert på er lagt ned. Nå er det satt opp en ny produksjonslinje, og produktet er kommet i ny versjon. Dette er i utgangspunktet noe som brukes til fiske etter "Kokanee Salmon", hvor aktivitetsnivået og huggaktivitet i svært stor grad er bestemt av vanntemperatur. Så måten dette fungerer på er at man fester proben i stangen, slipper den ned, og så får man vite temperaturen for hver fot proben slippes ned. Med andre ord 3 ganger per meter. Og så kan man se i appen sin hva temperaturen er på hvilket dyp. Så da finner man kanskje ut at det er 6c i overflaten av vannet, men mellom 12 og 15 meters dybde er det rundt 12c. Som da er informasjon som kan brukes til å finne ut hvor fisken jakter hen så stiller man inn trolling-utstyret med tanke på informasjonen.. Jeg er litt usikker på hvor nyttig dette verktøyet eventuelt vil være i Norge, og hvilke arter det eventuelt vil være mest nyttig på. Jeg kan se for meg at man kan bruke det aktivt til feks trolling i sjøen/mjøsa etter laks og sjøørret, men kan det også gi god informasjon ved feks gjedde, gjørs og abborfiske? Håper på noen intressante innspill her.
-
Det vi ser en trend til er jo at typisk norske arter går nordover mens vi får mer og mer av artene som tidligere har vert arter som man pleide å få i sørlige deler av england.. Da ender du plutselig opp med gode muligheter for Bonito-fiske i sommermånedene, samtidig som kysttorsken reiser nordover..
-
Om hvordan fugler kan spre abbor til nye vann
Gabriel replied to Makrellfromasj's topic in Miljø, forvaltning og forskning
Det er vel kun yrker med autorisasjoner som har slikt plikt.. Feks regnskapsførere, revisorer, helsepersonell, advokater, eiendomsmeglere osv.. -
Ja du skal ha takk for det tipset, det var samtalen med deg som fikk meg til å kjøre på med mer undersøkelser på karpestengene.. Jeg hadde egentlig sett meg ut noen surfstenger som jeg egentlig syntes var litt i overkant.. Så jeg fortsatte til jeg fant noen karpestenger med heftig rabatt, og de her virker tip top. Det var 13 fot jeg hadde lyst på i utgangspunktet. Jeg kjøpte forøvrig 9 stk Spilesøkker på 112g hver (4oz) det ga jeg totalt 259 kroner for. Så 28 kr per stk. Så kjøpte jeg også 50 stk vanlige pæresøkker på 100g, det måtte jeg ut med 800 kroner for. Altså 16 kr per stk. Så nå har jeg nok i mange år fremover.. Jeg så litt på de sandsøkkene også, jeg regner med at du tenker på de flate/ringformede da? Men jeg var litt usikker på hvor godt de faktisk kaster. Har du forøvrig et bilde av ståltråd løsningen?
-
Ja jeg kom frem til det etter hvert, men først etter å ha sjekket alternativene godt. Jeg hadde egentlig sett for meg en 6-8000 baitrunner.. Men det er jo denne størrelsen stangen og stangringene er dimensjonert for. Og så er jo veldig morro med et oppsett som faktisk kan kaste skikkelig langt... Høres bra ut, jeg bestilte noen slike så forhåpentligvis varer de en stund. Tenkte også på å kjøpe noen vanlige pæreformede 100g søkker, fant en kar som lager/selger dem på Finn.no så vurderer å legge inn en bestilling hos han. 20 kr per stykk for 100g søkker er jo absolutt ikke en dårlig deal. Sikkert god business, regner med han får blyet gratis fra dekkverksteder. Kanskje jeg til og med klarer å få noen greie fangster langt inne i Sognefjorden med dette oppsettet...
-
Om hvordan fugler kan spre abbor til nye vann
Gabriel replied to Makrellfromasj's topic in Miljø, forvaltning og forskning
Dette er vel godt kjent blant de som har en mild interesse for fiske allerede. Teorien har jo vert der siden 1800 tallet men det ble først bevist i 2019, hvor de beviste at Killifisk-egg som er svært godt beskyttet kan overleve turen gjennom tarmene og 2020 (Karuss-egg som er helt normale/ikke godt beskyttet). Karuss undersøkelsen viste at ca 0.2% av eggene, altså 2 av 1000, overlever veien gjennom tarmene. -
Det føles litt spesielt ut, jeg hørte om surfcast og folk som kastet 200 meter av fattern når jeg var ungdom. Og det har siden den tid alltid vært noe jeg har hatt lyst til å prøve. Men aldri fått somlet meg til, sannheten er at jeg foretrekker et litt mer aktivt fiske og stort sett har fokusert på ferskvann ettersom det er det jeg har hatt i nærområdet. Men nå skal jeg flytte tilbake til kysten og det kjøpes inn sjøfiske-utstyr av alle slag... Ikke sunt for lommeboken men det blir veldig morro å få prøvd et mer variert fiske igjen. Men å finne riktig stang har ikke vert enkelt, jeg må ha sjekket hva som var tilgjengelig i norske nettbutikker hundre ganger ieller mer i løpet av de siste årene... Men det jeg fant var jo stort sett enten bare ræl eller ekstremt overpriset. Stenger som feks kostet 400-500 kr i England ligger ofte til 1500-2000 kroner i Norge.. Og snellene var ofte også utsolgt eller gamle modeller til overpris.. Og med det gikk år etter år uten at jeg endelig tok steget. Men for en ukes tid siden ble det endelig kjøpt inn, og det ble to stykk Shimano Tribal TX-7A i 13 fots versjon, kombinert med to stykk Shimano Ultegra XR 14000. 14000 var i utgangspunktet mye større enn jeg hadde sett for meg, jeg ville helst ha 6000-8000 men det var utelukkende denne størrelsen folk faktisk brukte når jeg sjekket ut andre som hadde samme stang. Så jeg endte opp med å kjøpe den allikevel. Snellene venter jeg fremdeles på, men jeg fikk stengene i dag.. Og med det kom en skikkelig overraskelse. For med en 13 fots stang gikk jeg helt naturligvis ut i fra at den "selvfølgelig" kom til å være 3 delt.. Så jeg ble litt sjokkert når det dukket opp en pakke som var godt over 2 meter lang.. Men todelte stenger er uansett det jeg foretrekker så det vil nok gå helt greit. Det ble imidlertid ikke surfstenger, men i stedet 13 fots karpestenger. Men det tror jeg uansett passer bedre som allround meitestang. Men det kjennes ut som skikkelig gode stenger. Enormt store stangringer, slanke fine håndtak, dekket av EVA-foam og med et godt trekantet håndtak i enden til kasting. Så dette skal bli morro å få prøvd. Jeg lurte imidlertid på hvilken typer søkker folk bruker og anbefaler? Jeg bestilte noen surfcast-søkker med utfellbare føtter, de er jo ganske bankers. Men jeg har inntrykk av at mange bruker vanlige søkker i stedet? Er det noen som bruker "myntformede" flate søkker? Eller pyramideformede søkker? Jeg ser alle typene er i bruk til surfcast men jeg vet ikke helt hva som faktisk passer best til norske forhold? Det er vel kanskje i stor grad avhengig av bunnforholdene der du er? Målet er stort sett fiske etter flyndrefisk, steinbit, torsk og liknende langs vestlandskysten. Tips og råd mottas med glede, og det er lov å si hvis jeg har bommet helt med valget.. 14000 snelle og 3,5 lbs høres egentlig ganske drøyt ut. Men nå det er kjøpt så da må jeg leve med det også.. Forhåpentligvis vil jeg være fornøyd med valget i mange år fremover.
-
Hvor liten blir den når den pakkes sammen? Så litt på denne selv, men er usikker på kvaliteten.
-
GJEDDENE ER NESTEN HELT BORTE PÅ VEST LANDET !!!!!!!!!!!!!!!
Gabriel replied to Knut Skråle's topic in Vestlandet
Jeg har hørt faktisk hørt rykter om at det befinner seg en slik en i en leilighet på Nordnes i Bergen.. Jeg så noen bilder også. Men det er snart 20 år siden... Mulig han har flere nå? Uansett så mener jeg at nå som storgjeddene er borte så finnes det kanskje en mulighet for å gjøre dette om til Norges mest artsrike vann? Edit: Leste feil, trodde du mente alligator, ikke alligator gar. Men for all del, alt er velkomment. -
GJEDDENE ER NESTEN HELT BORTE PÅ VEST LANDET !!!!!!!!!!!!!!!
Gabriel replied to Knut Skråle's topic in Vestlandet
Godt jobba, vi burde kanskje vurdere å importere noen flere arter når vi først er i gang slik at gjedda får godt selskap.. Hva med litt sik og abbor? Kanskje noen solabbor også, sikkert mange som hadde satt pris på et artsrikt vann. -
Får nå håpe denne går tilbake i havet til slutt..
-
Eriks fiske mai - Norgesrekord i møkkavær
Gabriel replied to erik's topic in Artikler & eksterne nyheter
Det er surt når stangtuppen går. Fikk endelig reparert en stang hvor det skjedde for et par år siden denne uken. Var heldig og fikk ut restene av karbonfiberen slik at jeg fikk brukt opp igjen samme toppringen. Når det fiskes med såpass lav kastevekt anbefaler jeg forøvrig å ta en titt på denne videoen: Har begynt med dette selv, bestiller tungsten-beads fra AliExpress og bruker dem til å lage jigghoder som så blir brukt enten med fluekropp eller gummikropp.